شاخص بورس در ۲۱ قدمی کانال ۲۴ هزار

با افت ۱۳۸ واحد دیگر که با ثبت پنجمین ریزش روزانه شاخص بورس در سال جاری همراه بود، این متغیر به ۲۱ قدمی کانال ۲۴ هزار تایی نزدیک شد تا بار دیگر از وضعیت نامناسب بازار سهام حکایت داشته باشد.

به گزارش فارس،روند منفی روزهای گذشته قیمت‌ها و متغیرهای اصلی معاملات بورس اوراق بهادار امروز هم متاسفانه تکرار شد تا بعد از چندین روز آرامش نسبی، بار دیگر نگرانی ها از وضعیت نامناسب بازار سهام جلوه کند.

براساس این گزارش، مسئولان بازار سرمایه همراه با مسئولان ارشد کشور و حتی رئیس جمهور طی چند وقت اخیر تلاش های زیادی برای بهتر کردن اوضاع عمومی بازار سرمایه کرده اند که با نتایج مثبت اما مقطعی هم همراه بود،اما این تلاش ها به دلیل تداوم و گاه تشدید ابهامات اقتصادی و طرح مسائلی مانند سه نرخی شدن ارز و احتمال افزایش قیمت خوراک شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی ، نتوانسته آن طور که باید و شاید منجر به تقویت طرف تقاضا و ثبات پایدار در بازار سهام کشور شود.

برای همین طی دو هفته اخیر و به رغم اعلام برخی مسئولان مبنی بر افزایش نقش سهامداران حقیقی، خبری و اتفاق خاصی که مبین همه گیر شدن اعتماد به آینده کوتاه مدت وضعیت حاکم بر بورس باشد نشد تا در کنار تداوم ابهامات، قیمت سهام اکثر شرکت ها و متغیرهای اصلی معاملات با رنگ های قرمز و اعداد منفی به ثبت برسند.

این شرایط موجب شد تا بعد از رشد ۴۸ واحدی شاخص در روز شنبه ، طی سه روز اخیر بیش از ۴۰۹ واحد از ارقام شاخص بورس کاسته شود و امروز با ریزش ۱۳۸واحد دیگر ، این متغیر مهم بازار سرمایه به ۲۱ قدمی کانال ۲۴ هزار تایی نزدیک شد تا برای دومین مرتبه طی سال جاری در وضعیت حادی قرار گیرد،

بدین ترتیب که بعد از افت ۲۷۰ واحدی شاخص در ۷ تیر (که با ثبت بیشترین ریزش روزانه شاخص در سال ۹۱ همراه بود )، هر چند با حمایت های همه جانبه ، مدتی شرایط بهتر شد و حتی شاخص بیش از ۴۳۱ واحد از کانال ۲۴ هزار تایی فاصله گرفت اما امروز به علت کاهش قیمت سهام اکثر شرکت های بزرگ ، شاخص بورس به عدد ۲۵ هزار و ۲۱ واحد کاهش یافت تا فقط ۲۱ واحد دیگر برای نزول به کانال ۲۴ هزار تایی فاصله داشته باشد.

این گزارش حاکی است در افت امروز شاخص که بعد از ریزش ۲۷۰ ،۲۲۷ ، ۱۸۱ و ۱۵۷ واحدی که پنجمین ریزش زیاد روزانه در سال جاری بود، شرکت های نفت و گاز پارسیان ، سرمایه گذاری غدیر، مخابرات، ملی مس، پتروشیمی پردیس، بانک های ملت و پاسارگاد، سرمایه گذاری سایپا و صنایع شیمیایی ایران با اثر منفی ۲۴ تا ۵ واحدی بیشترین نقش را داشتند تا چهل و هشتمین روز منفی دماسنج بازار در ۷۸ روز کاری سال ۹۱ هم به ثبت برسد.

معاملات پایانی امروز بورس هم هرچند با داد و ستد ۸۴٫۸ میلیارد تومانی بیش از ۵۷۲ سهم همراه بود،اما بالغ بر ۶۳ میلیارد تومان از این ارزش به سه شرکت سایپا با ۵۰٫۸ ، بیمه ملت و مپنا با ۶٫۴ و ۵٫۸ میلیارد تومان تعلق داشت.

با این همه به نظر می رسد فردا دور تازه‌ای از حمایت ها برای جلوگیری از افتادن شاخص بورس به کانال ۲۴ هزار تایی شروع شود و با جمع آوری سهام و افزایش قیمت هر سهم برخی شرکت های بزرگ و موثر ، دماسنج بازار از موقعیت خطر دور شود، در غیر این صورت سومین نزول شاخص به کانال های پایین تر ( از ۲۷ هزار واحد ) رقم خواهد خورد.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.