شایع‌ترین‌ اختلال‌ روانی در سالمندان چیست؟

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افسردگی را شایع ترین اختلال روانی در میان سالمندان دانست و گفت :کاهش خواب ، تغییر الگوی تغذیه ای و انزوای اجتماعی از جمله علایم ابتلا به افسردگی در سالمندان است .

به گزارش بی باک به نقل از ایرنا، دکترˈ نغمه مخبر بی قراریˈ خاطرنشان کرد: علاوه براین اختلالات شناختی یا همان زوال عقل و اختلالات اضطرابی از دیگر بیماری های شایع در میان سالمندان است . اختلالات شناختی انواع مختلفی دارد و شایع ترین نوع آن آلزایمر است که در زنان شایع تر از مردان است .

مخبر در مورد عوامل زمینه ساز بروز آلزایمر افزود : سابقه خانوادگی مثبت ، خواب طولانی بعد از ظهر و سابقه ضربه به سر از جمله مواردی هستند که زمینه ساز این بیماری است .

به گفته وی شیوع آلزایمر از سن ۶۵ سالگی به بعد آغاز می شود و اولین نشانه های بالینی ابتلا به این بیماری اختلال در تکلم افراد ، اختلال در پردازش های عالی مغزی و تصمیم گیری است .

وی گفت : پیشگیری از آلزایمر راهکار مشخصی ندارد ولی با انجام فعالیتهایی می توان شانس ابتلا به این بیماری را کاهش داد.به عنوان مثال مصرف غذاهای دریایی و غذاهایی که دارای ویتامین B بالا هستند ، انجام ورزش های ملایم ، کاهش کلسترول در رژیم غذایی , انجام فعالیت هایی که نیاز به مهارت های حل مساله دارند و پرهیز از خواب نیمروزی بلند مدت از جمله این فعالیت هاست .

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآورشد که نوع دیگری از اختلالات زوال عقل وجود دارد که در آقایان شایع تر از بانوان است. این بیماری به اختلال زوال عقل عروقی معروف است. افرادی که مبتلا به دیابت ، فشار خون و چربی خون بالا هستند و یا درچه قلب مصنوعی دارند مستعد ابتلا به این نوع از اختلالات هستند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.