مهمترین عامل دندان قروچه چیست

مهمترین و شایع ترین عامل دندان قروچه اختلال در وضعیت روحی و روانی فرد است. دکتر عبدالحمید ظفرمند، متخصص دندان پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: از جمله مشکلاتی که برای دندان اتفاق می افتد و حائز اهمیت…

مهمترین و شایع ترین عامل دندان قروچه اختلال در وضعیت روحی و روانی فرد است.

دکتر عبدالحمید ظفرمند، متخصص دندان پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: از جمله مشکلاتی که برای دندان اتفاق می افتد و حائز اهمیت است و در بسیاری از افراد شایع می باشد دندان قروچه است.

وی گفت: به سایش شدید اختیاری دندان ها به روی هم و در نتیجه سایش حرکت فکین روی هم باعث سایش سطح جونده دندان می شود و اهمیت این اتفاق و ساینده شدن دندان ها باعث حساس شدن سطح دندان ها شده و همین امر باعث از دست رفتن مینای دندان شده و رسیدن سطح سایش پیدا کرده به تاج دندان که موجب صدمه و مذاب شدن دندان ها می شود.

ظفرمند ادامه داد: دندان قروچه به طور کلی ممکن است ارتباط با فضای بیولوژیکی دهان داشته باشد و یا اختلالی در دستگاه گوارش و یا با وضعیت روحی و روانی فرد در ارتباط باشد.

وی افزود: در بعضی مواقع دندان قروچه به خاطر اینکه قسمتی از سطح جونده دندان ها یا لثه ها دچار مشکل هستند دندان قروچه اتفاق می افتد.

این حالات معمولا موردی اتفاق می افتد و در بعضی موارد به علت وجود انگل های روده ای یا مشکلاتی که بعضا در دستگاه گوارش ایجاد می شود اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: مهمترین و شایع ترین عامل دندان قروچه اختلال در وضعیت روحی و روانی بیمار است.

چنانچه فرد به طور مداوم به دلایل متعدد و متنوع دچار فشارهای عصبی روزانه شود یکی از علائم بالینی آن دندان قروچه است که ممکن است در طول روز و به ویژه هنگام شب و خوابیدن در شب ظاهر می شود.

وی بیان کرد: از جمله عوارض دندان قروچه اختلال در جویدن و فشارهای نامتعادل به عضلات جویدنی می باشد.

وی تشریح کرد: در حالت عادی درمان به صورت موضعی (بررسی وضعیت سلامت دندان ها و لثه ها) انجام می شود.

در مواردی که عامل گوارشی و روحی و روانی باشد باید عامل بیماری را درمان کرد.

وی اظهار داشت: در موارد پیش رفته که به صورت غیر عادتی و غیر قابل کنترل در خواب یا بیداری فرد عمل دندان قروچه را انجام می دهد بیمار باید جهت دریافت پلاک های مخصوصی که روی دندان ها قرار می گیرد به پزشک مراجعه کند، این درمان ها برای دوره های چند ماهه معمولا تجویز می شود.

وی توصیه کرد: نکته مهم این است که درمان عوامل روحی و روانی نقش بسیار مهمی در موفقیت درمان با پلاک دارد.
[بیمارستان فوق تخصصی بیکن مالزی]

روانشناسی خانواده

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.