شرکتهاى دانش‌‌‌بنیان موثرترین مؤلفه‌‌‌ اقتصاد مقاومتى

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

دانشجوی رشته فیزیک اتمی و عضو شورای سیاسی تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه در یادداشتی به ارکان و ملزومات اقتصاد مقاومتی و نقش آن در اقتصاد دانش‌بنیان با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پرداخته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، “مجتبی میرزایی” دانشجوی رشته فیزیک اتمی و  عضو شورای سیاسی تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه در یادداشتی به ارکان و ملزومات اقتصاد مقاومتی و نقش آن در اقتصاد دانش‌بنیان با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پرداخته است.

اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک‌جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، واژه جدید “اقتصاد مقاومتی” به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد. در همین دیدار، مقام معظم رهبری “اقتصاد مقاومتی” را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل “فشار اقتصادی دشمنان” و “آمادگی کشور برای جهش” را معرفی کردند.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده‌اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: “اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.”

مقاوم بودن اقتصاد

وظیفه‌ همه‌ ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیر قابل نفوذ، غیر قابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم؛ و این امر یکی از اقتضائات “اقتصاد مقاومتی” بوده و در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آنچه در معرض توطئه‌ دشمن قرار می‌گیرد، مقاومت کند.

استفاده از همه‌‌ ظرفیت‌هاى دولتى و مردمى

اقتصاد مقاومتى شرایطى دارد که یکى از بخش‌های آن تکیه‌‌ به مردم است؛ سیاست‌هاى اصل ۴۴ با تأکید و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه بیشتر باید دنبال شود؛ این جزو کارهاى اساسى در این زمینه می‌باشد. استفاده از همه‌‌ ظرفیت‌هاى دولتى و مردمى یکی از شروطی‌ است که باید عملی شود.

باید به مردم میدان داده شود و همچنین مبارزه با مفاسدین اقتصادی صورت پذیرد که این با توجه و دقت مسئولان نظام امکان دارد. اکثر کسانى که می‌خواهند وارد میدان اقتصادى بشوند، اهل کار سال‌مند، مردمان سالمى هستند، و باید با چشم‌هاى تیزبین، ریزبین و دوربین مراقبت کرد تا کسانى نیایند به عنوان ایجاد اشتغال و ایجاد کار و کارآفرینى تسهیلات بانکى بگیرند، اما کارآفرینىِ واقعى انجام نگیرد و این مسأله به عهده قوه‌‌ قضائیه و همکارى قوه‌‌ مجریه است.

تبیین اقتصاد مقاومتى

اقتصاد مقاومتى فقط جنبه‌ نفى ندارد؛ و به معنای حصار کشیدن دور خود و فقط انجام یک کارهاى تدافعى نمی‌باشد؛ اقتصاد مقاومتى یعنى آن اقتصادى که به یک ملت امکان و اجازه می‌دهد که حتى در شرایط فشار هم رشد و شکوفائى خودشان را داشته باشند. این یک فکر است، یک مطالبه‌ى عمومى است.

همان‌طور که رهبر معظم فمودند باید دانشجویان، اساتید و اقتصاددانان، با زبان دانشگاهى، ایده‌ اقتصاد مقاومتى را تبیین کرده و حدودش را مشخص کنند.

اقتصاد مقاومتى شعار نیست

دانشگاه‌‌‌ها، دستگاه‌‌‌هاى دولتى و آحاد مردمى که خوش‌بختانه توانایى و استعداد این کار را دارند، چه از لحاظ علمى، چه از لحاظ توانایى‌‌‌هاى مالى، باید تلاش کنند مسئولیت زمان خود و مقطع تاریخى حساس خود را بشناسند و به آن عمل کنند. اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند “اقتصاد مقاومتى”، این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. افق‌هاى بسیار بلند و نویدبخشى را در مقابل خودمان مشاهده می‌کنیم و بدیهى است که حرکت به سمت این افق‌ها، معارض‌هایی دارد که بعضى از این معارضه‌‌‌ها انگیزه‌‌‌هاى اقتصادى و بعضى انگیزه‌‌‌هاى سیاسى دارد؛ که بعضى منطقه‌‌‌اى و بعضى بین‌‌‌المللى است. معارضه‌‌‌ها در مواردى هم منتهى می‌شود به فشارهاى گوناگونى که مشاهده می‌کنید مثل فشارهاى سیاسى، تحریم، غیر تحریم، فشارهاى تبلیغاتى.

نقش شرکت‌هاى دانش‌‌بنیان در اقتصاد مقاومتی

مسئله‌‌ دیگر در سرفصل اقتصاد مقاومتى، اقتصاد دانش‌‌بنیان است؛ شرکت‌هاى دانش‌‌بنیان و فعالیت‌هاى اقتصادى دانش‌‌بنیان بسیار امیدبخش است و ما استعدادهاى برجسته‌‌اى داریم که می‌توانند در این مورد کمک کنند.

باید هر کدام نقش خودمان را بشناسیم و آن را ایفاء کنیم.اقتصاد مقاومتی  یعنى اقتصادى که همراه با مقاومت در مقابل کارشکنى دشمن، خباثت دشمن باشد. یکى از بخش‌هاى مهمى که می‌تواند اقتصاد مقاومتى را پایدار کند، شرکت‌هاى دانش‌‌‌بنیان بوده که  یکى از مؤثرترین مؤلفه‌‌‌هاى اقتصاد مقاومتى است.

کشور به کارهای عمیق در ارتباط با اقتصاد مقاومتی نیاز دارد که ستاد دانشجویی نقش بسزایی در این زمینه ایفا می‌کنند. و انگیزه‌ جوان دانشجو و فکور، براى آینده‌ کشور مهم است.

اقتصاد مقاومتی، معنا و مفهومی از کارآفرینی

باید اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم. کارآفرینی همان اقتصاد مقاومتی است. نزدیک به ما سى سال است که در تحریم به سر می‌بریم اما تمامی حرکت‌های عظیم ملت ایران، در فضاى تحریم انجام گرفته است؛ بنابراین دشمنان کارى نمی‌توانند بکنند. اما مسئولان و دل‌سوزان کشور که خود را موظف می‌دانند باید در زمینه ایجاد کار، تولید، کارآفرینى، پر رونق کردن روزافزون کشور ایران تلاش کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.