شمقدری: سینمای دفاع مقدس برای حضور در سطح بین‌المللی راه طولانی در پیش دارد – اخبار فرهنگی هنری

بهناز شیربانی: جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور در حاشیه برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس درباره جایگاه فیلم‌های عرصه جنگ و دفاع مقدس در سینمای ایران و جشنواره‌های خارجی با خبرآنلاین گفت‌و‌گویی کوتاه داشت که در ادامه می‌خوانید:

آقای شمقدری فکر می‌کنید سینمای ایران تا چه حد توانسته در عرصه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس قدم‌های مثبت را بردارد و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد؟
اگر بخواهیم دقیق صحبت کنیم، به نظر می‌رسد که ما در عرصه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس با یک تحول روبرو هستیم. به هر حال فیلم‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شود گوشه‌چشمی به فیلم‌هایی دارد که در سالیان قبل ساخته می‌شد. چه فیلم‌هایی که وجه حماسی دارند و چه فیلم‌هایی که فضای تحلیلی در آن‌ها به چشم می‌خورد.
 

منظورم از تحول این است که باید دریچه‌های جدیدی به نحوه روایت، قصه و سوژه در عرصه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس داشته باشیم و فیلمسازان ما باید با در اختیار داشتن تکنیک‌های جدید و تاثیر گرفتن از فیلم‌های روز دنیا بتوانند با رقیبان خارجی برابری کنند. طبعا رسیدن به این مرحله کاری وقت‌گیر است و نیاز به مطالعه و پژوهش دارد، اما اگر وضعیت فیلم‌های عرصه دفاع مقدس را در سال‌های اخیر قضاوت کنیم، باید بگویم این فیلم‌ها توانسته‌اند چند گام به جلو حرکت کنند و این حرکت قابل تقدیر است.

بسیاری از فیلمسازان عرصه دفاع مقدس معتقدند تنها از طریق برگزاری جشنواره‌های موضوعی نمی‌توان کاری کرد که مردم دنیا متوجه فیلم‌های ایرانی خصوصا فیلم‌های عرصه دفاع مقدس شوند و نیازمند اقدامات بیشتری است.
واقعیت این است که بسیاری از فیلم‌های ما از موازین جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنند و به همین دلیل در دنیا ناکام می‌مانند. لذا اجازه نداده‌اند که فیلم‌های عرصه دفاع مقدس ما که به لحاظ تکنیکی یا کارگردانی یا قصه‌پردازی با بسیاری از فیلم‌های روز دنیا برابری می‌کند، جایگاه واقعی خود را به دست آورد.
 

یکی از شرایطی که با آن می‌توان فیلم‌های عرصه دفاع مقدس را در سطح بین‌المللی مطرح کرد این است که گارد کشور‌های دیگر در برابر جمهوری اسلامی، ضعیف‌تر شود و برای رسیدن به این مرحله راه طولانی را در پیش داریم. از طرف دیگر از طریق استمرار جشنواره فیلم مقاومت و برگزاری هفته فیلم در کشور‌های دیگر می‌توان راه را باز کرد تا فیلم‌های عرصه دفاع مقدس ما در خارج از مرز‌ها دیده شود.

از طرف دیگر کشور‌های عربی نوعا با فیلم‌های سینمای دفاع مقدس ما مشکل دارند واز آن به جنگ عرب و عجم تعبیر می‌شود و به همین دلیل از فیلم‌های دفاع مقدس ما استقبال نمی‌کنند. این در شرایطی است که فیلم‌های این حوزه با حضور درکشور‌های شرق آسیا، اروپا و آمریکا جای خودش را باز کند. آن‌ها هم تجربه جنگ تحمیلی مثل جنگ جهانی اول و دوم را داشته‌اند و می‌توانند با فیلم‌های ما همزادپنداری کنند. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که امکان نمایش فیلم‌های ما در آن کشور‌ها فراهم باشد.

آقای شمقدری در حال حاضر بسیاری از تولیدات سینمای ما در عرصه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس متکی به حمایت‌های دولت است. چه راه‌کاری باید اندیشیده شود که بخش خصوصی هم در ساخت اینگونه فیلم‌ها مشارکت داشته باشد؟
بله، تولیدات سینمای ایران در همه زمینه‌ها سال‌هاست متکی به حمایت دولت است. در سینمای ایران بخش خصوصی به جایی نرسیده که بتواند حرف اول رادر تولید آثار سینمایی بزند.
 

به نظر من بخش خصوصی بیشتر سازنده فیلم‌های ارزان‌قیمت اجتماعی است. عمده تولیدات فیلم‌های سینمای ایران با سرمایه دولتی است و خب ساخت فیلم‌های جنگی هزینه‌های سنگین‌تر دارد و نیازمند کمک دستگاه‌های دولتی و نظامی است. لذا به نظر من می‌توانیم در عرصه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس روی بخش خصوصی هم حساب باز کنیم. مثل اینکه مدتی قبل فیلم سینمایی «ضد گلوله» با سرمایه بخش خصوصی ساخته شد و به نظر می‌رسد توانسته بازگشت سرمایه هم داشته باشد.

۵۸۲۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.