شناسایی سن دقیق انسان با اسکن مغزی ممکن شد

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا موفق به شناسایی یک ساعت رشد درون مغز انسان شده‌اند که با دقت تا یک سال تفاوت می‌تواند سن فرد را نشان بدهد.

به گفته این دانشمندان، این کشف می‌تواند از کاربردهای زیادی در پزشکی برخوردار بوده و بینش جدیدی را در مورد چگونگی تغییر مغز در طول زمان ارائه کند.

محققان با استفاده از ام‌آرآی به اسکن مغز ۸۸۵ انسان از سه تا ۲۰ سال پرداختند. این اسکنهای مغزی برای شناسایی ۲۳۱ نشانگر زیستی آناتومی مغز مورد استفاده قرار گرفتند که در زمان ترکیب شدن می‌تواند سن فرد را با دقت تا ۹۲ درصد نشان دهند.

به گفته محققان این عملکرد ماورای سنجشهای دیگر بیولوژیکی است. در حالیکه سنجشهای دیگر در گذشته از تک تک نشانگرهای زیستی مشابه استفاده می‌کردند، کلید این معما، شناسایی راهی برای ترکیب این نشانگرها برای ثبت طبیعت چند بعدی آناتومی مغز و الگوهای خاص تغییر رشد با بالا رفتن سن بود.

به گفته دانشمندان، این حقیقت که آنها موفق به کشف مجموعه‌ای از سنجشهای مغزی شده‌اند که بطور دقیق می‌تواند سن تقویمی فرد را تشخیص دهد، بدین معنی است که رشد مغزی یا حداقل جنبه‌های آناتومیک آن بسیار بیشتر آنچه تاکنون تصور می‌شدف تحت کنترل است.

نظم در این بلوغ متریک در میان کودکان دارای رشد معمولی نشان داده که ممکن است به شناسایی ناهنجاری‌ها نیز کمک کند.

هنوز معلوم نیست که چگونه این تغییرات آناتومیک به لحاظ رفتار انسانی با بلوغ مرتبط بوده که لزوما با سن تقویمی بازتاب پیدا می‌کند.

محققان امیدوارند که این پژوهش بتواند در درک مکانیزمهای زمینه اختلالاتی مانند اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی و اوتیسم کمک کند.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.