شکست در سوریه، گزینه روی میز آمریکا

شکست تمام ترفندها و توطئه‌های آمریکا در سوریه، تنها یک گزینه را پیش روی واشنگتن در قبال بحران سوریه قرار داده و آن اذعان به شکست و اعتراف به ناکامی در قبال دمشق است.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، مواضع آمریکا درباره جنگ علیه سوریه نیازی به اعلام شکست از زبان «جان کری»، وزیر امور خارجه این کشور نداشت، اگرچه وزارت خارجه آمریکا رسما از این امر طفره می‌رود، اما حقایق جاری در عرصه سوریه و خاورمیانه به خوبی بیانگر این شکست و ناکامی است.

آمریکا که تلاش داشت، از طریق بحران سوریه به حاکم مطلق خاورمیانه تبدیل شود، هم اکنون آشکارا اولویت‌ها و اهداف واشنگتن در منطقه و در سوریه در حال تغییر است و این کشور تلاش می‌کند، به بهانه مبارزه با تروریسم خود را از باتلاق سوریه و خاورمیانه خارج کند. در حالی‌که تاکنون به هر ترفندی متوسل شده نتوانسته است، واشنگتن را به اهداف مورد نظرش در سوریه برساند، از حمایت از گروه‌های تروریستی مسلح گرفته که در ابتدای بحران سوریه نمود پیدا کرد تا تلاش برای قرار دادن سوریه تحت بند هفتم سازمان ملل و دخالت مستقیم نظامی در سوریه و سرانجام و در جدیدترین اقدام اعلام ارسال کمک‌های نظامی غیرکشنده! به گروه‌های تروریستی مسلح.

تمام اقدامات فوق به بن بست خوردند تا آمریکا خود را بار دیگر مجبور به حمایت از گروه‌های تکفیری و اعزام القاعده به سوریه کند تا شاید این گروه‌ها بتوانند موجبات براندازی نظام در سوریه را فراهم کنند، اما نه القاعده و نه شاخه‌هایش در سوریه از جمله «جبهه النصره» همچون «ارتش آزاد» نه تنها نتوانستند، آمریکا را به اهداف مورد نظرش برساند، بلکه حتی از ایجاد ذره‌ای شکاف در صفوف ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز ناتوان بودند.

شکست‌های متوالی هیچ گزینه‌ای پیش روی آمریکا باقی نگذاشت، جز اینکه روی به عربستان سعودی بیاورد و از هم پیمان دیرینه‌اش بخواهد به هر قیمت شده کار را در سوریه یکسره کند، به همین دلیل درب‌های جهنم را به روی سوریه باز کرد و با حمایت چندین برابر از گروه‌های تکفیری وابسته به القاعده هرآنچه بخواهند با سوریه انجام دهند و هرگونه بخواهند تعامل کنند. دریغ از اینکه این گروه‌ها نیز بتوانند، گامی به جلو در برابر ارتش و نظام سوریه بردارند.

در این خصوص «فایز اسماعیل»، تحلیلگر سوری امور سیاسی در گفت‌وگویی گفت: آمریکا چاره‌ای نداشت، جز اینکه در قالب
آمریکا چاره‌ای نداشت، جز اینکه در قالب ائتلاف معارضان سوری در ژنو ۲ رو در روی دمشق قرار گیرد و نشستن پای چنین میز مذاکراتی در جای خود به نوعی اعتراف به شکست تمام توطئه‌ها و ترفندهای اتخاذ شده در قبال سوریه تاکنون است.
ائتلاف معارضان سوری در ژنو ۲ رو در روی دمشق قرار گیرد و نشستن پای چنین میز مذاکراتی در جای خود به نوعی اعتراف به شکست تمام توطئه‌ها و ترفندهای اتخاذ شده در قبال سوریه تاکنون است.

اسماعیل می‌افزاید: درخواست آمریکا از هیئت نمایندگان سوریه جهت گفت‌وگوی مستقیم و رد این درخواست به معنای تجدید نظر آمریکا در مواضع سابق خود در قبال دمشق بود و این سرخوردگی سیاسی واشنگتن است که بشارت دهنده شکست و ناکامی کامل آمریکا در دمشق است.

وی ادامه می‌دهد: وی در خصوص سخنان اخیر جان کری در کنفرانس مونیخ که صراحتا به شکست سیاست آمریکا در سوریه اعتراف کرده بود، اگرچه به سرعت از سوی وزارت امور خارجه آمریکا نفی شد، اما آنچه در ژنو ۲ گذشت، قابل نفی و انکار نیستند و بیانگر این امر هستند که آمریکا اگرچه به اعتراف به شکست خو نگرفته است، اما این بار و در قبال سوریه باید خود را برای این اعتراف آماده کند، اما برای فرار از این اعتراف و حفظ آبروی بر باد رفته خود، بدون تردید به راه‌های فرار و دستاویزهای دیگری متوسل خواهد شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.