شکوفه‌دهی زودرس مرکبات در باغات مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، بسیاری از درختان مرکبات برخی روستاهای بخش چمستان مازندران طی روزهای گذشته شکوفه دادند که این نعمت خدادادی جلوه زیبایی به طبیعت کوهستانی و جنگلی این منطقه بخشیده است.

 

به بار نشستن تعدادی از درختان مرکبات در روستاهای فولادکلا و میرنای بخش چمستان نور بیشتر از دیگر مناطق به چشم می‌آید تا حدودی که در بسیاری از درختان باغات مرکبات یک هکتاری جاذبه‌ای بهاری ایجاد کرده‌اند.

 

این شکوفه‌دهی به همراه رویش شاخه‌های لطیف و جوان بوده که سرسبزی و جوانه‌دهی مجدد را به ثمر آورده است.

 

کوهپایه‌ای بودن و طراوت خاص این مناطق بکر جنگلی می‌تواند یکی از عوامل گل‌دهی دوباره باشد.

 

شکوفه‌دهی زودرس این درختان در حالی اتفاق افتاده که زمان برداشت محصولات نارس فرا نرسیده و مرکبات بر روی درختان خودنمایی می‌کند و هنوز آنها از باغات مازندران آغاز نشده است.

 

شکوفه‌های این درختان تبدیل به میوه نمی‌شود

 

 

می‌توان بارور شدن مجدد این درختان را به سرد و گرم شدن ناگهانی مداوم دمای هوا طی یک ماه گذشته در استان دانست.

 

برخی کارشناسان نیز معتقدند که شکوفه‌های این درختان جانبی بوده و تبدیل به میوه نمی‌شود ولی کشاورزان منطقه می‌گویند که این شکوفه‌ها محصولاتی که در زبان محلی به “مولگ” معروف هستند را در زمستان به بار می‌آورد.

 

این محصولات که معمولا در زمستان به ثمر می‌رسند کیفیت محصولات پاییزی را نداشته و در دانه‌بندی و آبدار بودن نیز ناقص هستند.

 

کشاورزان این منطقه شکوفه‌دهی مجدد در ابتدای پاییز را موجب کاهش شکوفه‌دهی مرکبات در بهار می‌دانند و براساس تجربه اعتقاد دارند با این وجود میوه‌دهی سال آینده با کاهش روبرو خواهد بود.

 

البته زمان اصلی شکوفه‌دهی درختان برای باروری در فصل بهار است که این به شکوفه نشست در فصل پاییز امری دور از انتظار است.

 

به هر حال در استان چهار فصل مازندران که از مناطق بکر و پرجاذبه مازندران است علاوه بر در کنار هم بودن کوه، جنگل، دریا، جلگه و ارتفاعات در ابتدای فصل برگ‌ریزان پاییز شکوفه‌دهی مجدد مرکبان نیز بر این زیبایی بیش از گذشته افزوده و توانسته جاذبه‌های دیگری را برای گردشگران و دوستداران طبیعت ایجاد کند.

 

——————————

 

گزارش از: قربانعلی مسافر

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.