شیراز؛ شهر گل و بلبل غرق در عطر بهارنارنج/ باغهای رویایی مسافران را فرامی خوانند

۱فروردین ۱۳،

شیراز که همه ایرانیها از آن به عنوان شهر گل و بلبل و شهر فرهنگ، شعر و ادب یاد می کنند این روزها غرق در عطر بهار و نارنج است.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، شیراز سومین حرم اهل بیت(ع)، شهر باغهای رویایی، شهر تاریخ، شهر فرهنگ و ادب، شهر سروناز و گل و بلبل این روزها غرق عطر بهار نارنج و گلهای رنگارنگ است.

این روزها گردشگران محصور زیبایی این شهر تاریخی می باشند که هر ایرانی را برای یکبار هم که شده به خود جذب کرده است.

حرم حضرت احمد ابن موسی(ع) این روزها مقصد همه زائران و شیفتگان اهل بیت (ع) است که به شیراز سفر کرده اند.

آرامگاه لسان الغیب

حافظ شیرازی از مشهورترین شاعران ایران وجهان، در قرن هفتم هجری قمری در شهرشیرازمی زیسته است.

مقبره این شاعر بزرگ درشهر شیراز همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

کمال‌الدین ابوالعطاء محمودبن علی‌بن محمود، معروف به خواجوی کرمانی (زاده: ۶۸۹ – درگذشت: ۷۵۳ ه.ق.) یکی از شاعران بزرگ سده هشتم است.

مقبره او در تنگ‌الله اکبر شیراز است. وی در قصیده، مثنوی و غزل طبعی توانا داشته به طوری که گرایش حافظ به شیوه سخن پردازی خواجو و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است.

آرامگاه سعدی

سعدی از شاعران و متفکران بزرگ ایران در قرن هفتم هجری قمری است. آرامگاه این مرد بزرگ در شمال شرقی شهر شیراز قرار دارد، بنای تازه آرامگاه سعدی با اقتباس از چهل ستون اصفهان در سال ۱۳۳۱هجری شمسی ساخته شد.

خانه زینت‌الملک یا زینت‌الملوک

خانه زینت‌الملکیکی از آثار به جای مانده از دوره قاجار است که ساخت آن در حدود سال ۱۲۹۰ ه. ق توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز و در سال ۱۳۰۲ ه. ق به اتمام رسیده‌است. سقف بیشتر اتاقهای این خانه چوبی است که با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته آراسته شده‌است.

در زیرزمین این بنا موزه مشاهیر فارس همراه با مجسمه‌های مشاهیر فارس برپا شده است

چاه مرتاض علی

بالای کوه هفت تن در سلسله جبال” چهل مقام”، در شمال شهر شیراز و در شرق گنبد عضد ( گهواره دید)، چاهی به ژرفای سه متر با دو آب انبار و ساختمانی شامل چند اتاق وجود دارد که محل ریاضت و عبادت صوفیه و عرفا بود.

پارک قلعه بندر

بر فراز کوه قلعه بندر در محله سعدی پارک جنگلی به مساحت ۱۰ هکتار وجود دارد که از آنجا منظره زیبای شیراز دیده می گردد.

چشمه جوشک

چشمه جوشکدر محدوده شمال غربی شیراز، در کنار روستای ” قصرقمشه” قرار دارد. این چشمه بزرگ، سرچشمه رودخانه اعظم است که باغ های تمام روستاهای مسیر خود مانند قصر قمشه ، منصورآباد و قصر دشت و … را آبیاری می کند. مظهر چشمه جوشک و کناره های رودخانه گردشگاه مفرحی است.

منطقه بمو

منطقه بمو در برابر کوه بمو، در ۱۹ کیلومتری شیراز و درست مقابل تنگه الله اکبر، در جاده شیراز- آباده واقع است.

منطقه بمو دارای گونه های نادر جانوران به ویژه آهو و گونه های مختلف گیاهی است. این منطقه حفاظت شده چشم انداز زیبایی دارد.

در این پارک چشمه بیدی، چشمه صادقی، چشمه فیلی، چشمه گردو و چشمه چنار با آب صاف و گوارا در دره های زیبا جریان دارند. دو قنات رکن آباد و آب زنگی در همین منطقه قرار دارند.

مسجد وکیل

مسجد وکیل در مجموعه بناهای زندیه در کناربازار و حمام در مرکز این شهر قرار دارد.

این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم است که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت بسیاری است و به دستورکریم خان ساخته شده‌است.

طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است.

ارگ کریم خانی

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌ و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد به ارگ کریمخان معروف شد.

ارگ کریم خانی در شمال شرقی شیراز و در میدان شهدا (با نام سابق میدان شهرداری) واقع شده است. مساحت ارگ برابر چهار متر مربع و واقع در مرکز محوطه ای به مساحت ۱۲ هزار و ۸۰۰متر مربع است.

این ارگ چهار دیوار بسیار بلند دارد که به وسیله چهار برج خشتی ۱۴ متری به هم متصل گشته اند و هر یک از این برج های خشتی زاویه ۹۰ درجه دارند.

کاشیکاری سردر ورودی در زمان قاجار به ارگ اضافه شده است.

نمی توان از شیراز گفت و از باغهای تاریخی و رویایی شهر سخن نگفت، شهر سرو و بلبل، شهر شعر و ادب با باغهای زیبا و رنگارنگش خاطره های به یاد ماندنی را در خاطره گردشگران برجای گذارند.

باغ ارم

باغ ارم از زیباترین باغ های شیراز است که سرو ناز آن شهرت جهانی دارد . عمارت زیبای این باغ از لحاظ معماری ، نقاشی ، حجاری ، کاشیکاری وگچبری از شاهکارهای صنعت وهنر دوران قاجاریه به شمار می اید.گلهای زینتی وگونه های متنوع گیاه موجود دراین باغ آن را به مرکزی بسیار جذاب ودیدنی برای گردشگران مبدل کرده است.

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن راز از باغهای زیبای شهر شیراز است. ساختمان این باغ توسط میرزا علی محمد خان قوام الملک احداث گردیده است. عمارت این باغ با گچبری ها ومقرنس کاریهای زیبائی تزئین شده است .از جمله بناهای دیگراین مکان می توان به قهوه خانه سنتی و حمام خزینه دارآن اشاره کرد.

باغ زیبای جهان نما

باغ زیبای جهان نما از آثار دوران کریمخان زند (وکیل الرعایا) است که در کنار خیابان حافظ واقع شده است.ساختمان کلاه فرنگی این باغ به شکل هشت ضلعی و همانند ساختمان کلاه فرنگی باغ نظر ساخته شده است. طرح و اسلوب این باغ نظیر باغ نظر بوده و سروهای کهنی آن را آراسته است.

باغ دلگشا

این باغ زیبا در شمال شرقی شیراز و در نزدیکی آدامگاه سعدی واقع شده است. آبی که از چشمه قنات آرامگاه سعدی جاری است، این باغ را مشروب می سازد. تمام این باغ با درختان نارنج پوشیده شده است. باغ دلگشا در دوره صفویه از باغهای معروف شیرازبه شمار می آمده است. عمارت ارزندهای از زمان قاجاریه در میان این باغ دیده می گردد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.