شیر مادر ماده غذایی مناسب در هنگام بروز زردی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

یک متخصص iبهداشت مادر و کودک گفت:در هنگام بروز زردی در نوزاد، شیر مادر تنها ماده غذایی مناسب برای کودک است و در این هنگام باید از دادن هر نوع ماده غذایی غیر از شیر مادر پرهیز شود.

رحمان پرتوزاده، متخصص iبهداشت مادر و کودک در گفتگو با خبرنگار iبهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  زردی مشکلی مهم و بسیار شایع در بین نوزادان است که در اغلب موارد سبب بروز نگرانی در والدین می گردد.

وی با بیان این که زردی iبه سبب رسوب نوعی ماده رنگی iبه نام بیلی روبین ایجاد می گردد، اظهار داشت: این نوع رسوب می تواند در قسمت های مختلف بدن مانند چشم ها و پوست ایجاد شده و سبب زرد شدن ناحیه درگیر شود.

پرتوزاده با اشاره iبه این که بعضی از مادران در هنگام بروز زردی در نوزادشان از دادن شیر iبه نوزاد پرهیز نموده و یا مقدار آن را کاهش می دهند، تصریح نمود: این تصور نادرست است که در هنگام زردی در نوزاد باید از دادن شیر iبه کودک پرهیز نموده و از غذاهای جایگزین استفاده نمود.

وی تاکید نمود: در هنگام بروز زردی در نوزاد، شیر مادر تنها ماده غذایی مناسب برای کودک است و در این هنگام باید از دادن هر نوع ماده غذایی غیر از شیر مادر پرهیز شود.

پرتوزاده افزود: شیر مادر تا یک سالگی iبهترین تغذیه برای نوزاد است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره iبه این که شیر مادر iبه سبب دارا بودن مواد بسیار مفید در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی و ایمنی موثر است، یاد آور شد: شیر مادر در هر وقتی باد دمای مناسب و با توجه iبه نیاز کودک در دسترس اوست و مواد جایگزین دیگر همچون شیر خشک و یا موادی مانند آب قند و ترنجبین نمی تواند نیازهای کودک را iبه ویژه در هنگام بیماری هایی همچون زردی فراهم کند.

*** مشکلات صفرا، کبد و لوزالمعده عوامل اصلی بروز زردی

این متخصص iبهداشت مادر و کودک در ادامه iبه خبرنگارممتازنیوز، گفت: عوامل متعددی می تواند سبب بروز زردی در نوزادان شوند که با تشخیص دقیق این عوامل و کنترل آنها، می توان iبه درمان مناسب زردی کمک نمود.

وی با اشاره iبه این که مشکلات صفرا، کبد و لوزالمعده عوامل اصلی بروز زردی در نوزادان می باشند، تاکید نمود: تومور یا سنگ صفراوی می تواند سبب انسداد مجرای صفرا شده و سبب بروز زردی در نوزاد شود.

پرتوزاده  یادآور شد: هر عامل دیگری هم که سبب تنگ شدن مجرای صفراوی شود نیز می تواند خطر زردی در نوزاد را افزایش دهد.

وی افزود: التهاب کبد یا همان هپاتیت، سرطان لوزالمعده، اختلال در خونرسانی iبه کبد و بیماری ها و نقص های مادرزادی نیز می توانند از جمله عوامل افزایش دهنده خطر زردی در نوزادان باشند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.