صف‌آرایی رسانه‌ای ایران

جام جم آنلاین: جهان اطراف ما میدان رقابتی وسیعی است که تکثر رسانه‌ها باعث آن شده است. از آن رو که در قرن حاضر جنگ ابزار به جنگ افکار تبدیل شده است بنابراین رسانه‌ها کارآمدترین ابزارهایی هستند که منازعه افکار را در شرایط مدرن و پیچیده امروزین آن ممکن می‌سازند.

از دیگر سو Artistic Power یا جنگ قدرت هنرمندانه در دنیای امروز از جایگاهی کانونی برخوردار است و هر صاحب قدرتی می‌کوشد از طریق رسانه‌های گوناگونی که در اختیار می‌گیرد، پیام‌ها و منویات خود را از طریق هنر و به شکلی هنرمندانه به اطلاع افکار عمومی برساند.

کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. این جریان رسانه‌ای ما را نیز خواه و ناخواه با خود می‌برد و غفلت از اهمیت و جایگاه رسانه‌های جمعی، آسیب‌های جبران‌ناپذیر بر پیکره دیپلماسی عمومی ما وارد می‌آورد.

با همین دیدگاه و نگرش نیز بوده است که ظرف بیش از ۳۰ سالی که از پیروزی انقلاب گذشته، افزون از ۳۰ رادیو و در کنار آنها شش شبکه تلویزیونی در جبهه رسانه‌ای ایران پا به عرصه فعالیت گذاشته‌اند و تولیدات خود برای مخاطبان برون‌مرزی نمایش می‌دهند.

در این میان شبکه‌هایی مثل سحر، الکوثر، هیسپان تی‌وی و آی‌فیلم که به جذابیت ویژه دیگری با عنوان پخش آثار نمایشی نیز مجهز هستند، نقشی قابل توجه در تبادل و تعامل فرهنگی با دیگر کشورها و حضور زنده و پویا در میدان هجمه فرهنگی علیه کشورمان به عهده دارند.

حضور چنین شبکه‌هایی بخشی از الزامات آرایش رسانه‌ای و صف‌آرایی هنرمندانه در آوردگاه جدیدی است که با ظهور خلق‌الساعه و سریع کانال‌های مختلف ماهواره‌ای، هر روز تنگ‌تر از روز پیش می‌شود و ضرورت به دستگیری ابتکار عمل و اغتنام از فرصت‌ها را حیاتی می‌کند.

واقعیت این است دستگاه رسانه‌ای ایران نیز باید بنابر اقتضائات جدید مدل رسانه‌ای، دارای یک آرایش جامع و فراگیر، هم در بعد مخاطب داخلی و هم مخاطب خارجی خود باشد و در چارچوب آن، هم شبکه‌های خبری، هم شبکه‌های دینی و هم شبکه‌های فیلم و سریال و… داشته باشد.

اهمیت این موضوع در جبهه برون‌مرزی باعث شده در کنار رعایت وجه فراگیری با تاسیس شبکه‌هایی به زبان‌های مختلف، جنبه جامعیت در مورد مخاطبان عرب‌زبان با ماموریت بخشی‌های تخصصی به شبکه‌های عربی زبان: الکوثر (عمومی و با رویکرد غالب معارفی)، العالم (خبری ـ سیاسی) و آی‌فیلم (فیلم و سریال) نیز در راهبردهای معاونت برون‌مرزی صدا و سیما لحاظ شود و این آرایش رسانه‌ای حداقل در ارتباط با عرب‌زبانان مخاطب ایران شکل کامل‌تری به خود بگیرد.

به این ترتیب در کنار مباحث گوناگون و برنامه‌سازی در قالب‌های مختلف، اکنون رسانه ملی فرصت یافته با استفاده از مقوله جذابیت آثار نمایشی در شبکه‌های چهارگانه سحر، آی‌فیلم، الکوثر و هیسپان تی‌وی و پخش فیلم و سریال ‌های ایرانی در قالب زبانگردانی شده و مناسب پخش برای مخاطبان آنها برگ برنده‌ای در دست داشته باشد که از رهگذر آن به بخش مهمی از اهداف خود دست یابد. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.