صهیونیستها همچنان در شوک پهپاد حزب الله

رئیس موسسه مطالعات عربی ورود هواپیمای بدون خلبان حزب الله به حریم هوایی رژیم صهیونیستی را تحول بسیار مهمی دانست و افزود صهیونیست ها هنوز به سبب این حادثه در شوک به سر می برند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، “سمیر الخادم” درباره پرواز هواپیمای بدون خلبان حزب الله به حریم هوایی فلسطین اشغالی و اهمیت این موضوع گفت: اهمیت این مسئله قبل از هر چیز از این امر ناشی می شود که این اولین بار است حزب الله لبنان چنین هواپیمای پیشرفته ای را ارسال می کند. نکته مهم دیگری که در این  جا وجود دارد مسافت طولانی است که این هواپیما بر فراز دریای مدیترانه طی کرد. این در حالیست که ناوگان یونیفل، ناوگان اسرائیل و ناوگان آمریکا در مسیر این هواپیما در دریای مدیترانه مستقر هستند. این هواپیما توانسته است با عبور از این چند ناوگان  به سمت نوار غزه تغییر مسیر دهد. 

وی ادامه داد: مسئله دیگری که درباره این هواپیما اهمیت دارد کنترل آن از راه دور است. با توجه به مسیر حدود چهارصد کیلومتری که این هواپیما طی کرده است باید از دستگاه های فرستنده بسیار قوی و نیز تجهیزات کنترل بسیار پیشرفته در هواپیما استفاده شده باشد تا علاوه بر کنترل هواپیما تصاویری را که تهیه کرده است به زمین ارسال کند. در نتیجه این امر از نظر فنی برای اسرائیل غافلگیرکننده بود. به نظر من اسرائیل فعلا به سبب این که این هواپیما توانسته است به حریم هوایی آن نفوذ کند و دست کم یک ساعت در آنجا پرواز کند شوکه شده است و  هنوز هم در شوک به سر می برد. 

وی در پاسخ به این که آیا درست است که گفته می شود اسرائیل این هواپیما را دنبال می کرده و زیر نظر داشته است گفت: چنین چیزی درست نیست زیرا پس از شناسایی و ردیابی هواپیما دادن هشدار به پایگاه ها و پرواز هواپیما برای مقابله با آن مدت زمانی به طول می انجامد و تاخیر در سرنگونی این هواپیما نیز به همین علت بوده است و گمان نمی کنم اسرائیلی ها به این هواپیما اجازه داده باشند در حریم هوایی این رژیم پرواز کند تا به هدف آن پی ببرند.  
 
وی ادامه داد: به نظر من اسرائیلی ها امیدوار بودند بتوانند این هواپیما را بدون آن که آسیبی ببیند به زمین بنشانند تا جزئیات آن را بررسی کنند ولی علت این که نتوانستند این کار را انجام دهند این بود که اولا غافلگیر شدند و از سوی دیگر تجهیزات کنترل این هواپیما از نوعی است که امکان ورود به امواج آن  وجود ندارد  و اسرائیلی ها تاکنون نتوانسته اند کدهای این نوع هواپیما را کشف کنند. 


باشگاه خبرنگاران
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.