ضرورت تقویت نقش جنبش عدم تعهد در افغانستان

ضرورت تقویت نقش غیرمتعهدها در میزبانی اجلاس سران جنبش غیر متعدها در تهران و آغاز ریاست سه ساله جمهوری اسلامی ایران بر این جنبش ،تحول سیاسی مهمی است که قطعا جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین الملل ارتقاء خواهد داد. جنبش عدم تعهد که پس از سازمان ملل متحد، بزرگترین و پرجمعیت ترین تشکل سیاسی در جهان محسوب می شود ،در دوره ریاست ایران، می تواند ومی بایست نقش موثرتری در مناسبات بین المللی و بخصوص حل یا کاهش بحران های جهانی و منطقه ای ایفا کند.بخصوص در این برهه که کشورهای غربی با هدایت آمریکا و ابزارهائی همچون سازمان ناتو ،به کشورهایی که هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای آنان هستند، لشکر کشی می کنند،نقش جنبش عدم تعهد در قبال صلح جهانی بارزتر می گردد.امروز لیبی ، سومالی، افغانستان، یمن، بحرین ،سوریه و حتی پاکستان عرصه دخالت های آشکار و پنهان نیروهای ناتو است وجنبش عدم تعهد با تکیه به ظرفیت بزرگ اعضای خود می تواند نقش موثرتری برای کنترل این حوادث ایفا کند.در این میان مسلما این جنبش ، در دوره انتقالی افغانستان از وضع موجود به وضع مطلوب، می تواند فرصت های بیشتری را برای این کشور در زمینه تامین امنیت ،مقابله با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم فراهم آورد و ناکامی های ناتو و همپیمانان این سازمان را در ایجاد ثبات در افغانستان جبران نماید.
به نظر می رسد دلیل اصلی ضرورت توجه جنبش غیرمتعهدها و اعضای آن نسبت به افغانستان ،ریشه در همان نگرانی های جدی این جنبش از وضعیت نابسامان امنیتی افغانستان است و ناگفته پیداست که تامین امنیت در منطقه، رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی و توسعه افغانستان خواهد داشت.
مسئله دیگری که توجه به این موضوع را مهم می سازد، افزایش تولید مواد مخدر به منزله یک تهدید مشترک جهانی است .آمار های رسمی موجود نشان می دهد در حدود یک میلیون افغان معتاد به مواد مخدر هستند از سوی هم تجربه سالهای اخیر ثابت کرده که کشورهای خارجی انگیزه ای برای مقابله با این معضل ندارند و دولت افغانستان نیز به تنهایی قادر به مهار و کنترل کشت تولید و قاچاق این مواد نیست. بنا براین کنترل و مهار اعتیاد و مواد مخدر در افغانستان و منطقه به یک همکاری وسیع مطنقه ی و بین المللی با کمک اعضای جنبش عدم تعهد نیازمند است.
توسعه و ثبات افغانستان بدلیل موقعیت حساس این کشور در منطقه و جهان،اهمیت دارد و بنا بر این حضور فعال جنبش عدم تعهد در افغانستان بی هیچ تردیدی فرصت های بی نظیری را برای توسعه و تقویت اقتصاد این کشور و تامین امنیت در منطقه فراهم می آورد.
نظر به توجه تهران به اوضاع امنیتی افغانستان،در دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد، باید تلاش نمود تا این جنبش نقش فعال تری را در آینده امنیتی و اقتصادی افغانستان بازی کند. در این مسیر مساله آموزش نیروهای افغان می تواند بخش عمده ای از برنامه های مشترک جنبش غیرمتعهدها و افغانستان باشد.به دلیل نیاز افغانستان به نیروی انسانی تحصیلکرده و کارآمد، اعضای این جنبش همچنین باید شمار بورس های تحصیلی به افغان ها را افزایش داده و در بخش های ترانزیت،انرژی ،معادن و بازرگانی نیز سرمایه گذاری های مشترک در قالب همکاری های دوجانبه و چندجانبه را سامان دهند.
بنابراین اگر افغانستان بتواند در دوره ریاست ایران ،حمایت اعضای جنبش غیرمتعهدها را برای استقرار امنیت و ثبات و همچنین توسعه اقتصادی را جلب نماید، می تواند در مسیر تحقق اهداف ملت خود بخصوص رهائی از سلطه آمریکا و غرب گام های بلندی بردارد. زیرا تمامی همسایگان نزدیک یعنی ایران،پاکستان،ازبکستان،تاجیکستان و ترکمنستان و همچنین همسایگان دور نظیر قزاقستان،هند،عربستان و قرقیزستان از اعضای این جنبش بوده و هماهنگی لازم با دو قدرت منطقه یعنی چین و روسیه را نیز دارا می باشند.
همراهی و همکاری همه جانبه قدرت های منطقه ی و فرامنطقه ای که در اجلاس سران عدم تعهد در تهران گرد خواهند آمد ، می تواند نگرانی های امنیتی جهان و منطقه از اوضاع افغانستان را کاهش دهد و بدیهی است جمهوری اسلامی ایران نیز که می تواند از گسترش ناامنی در مرزهای شرقی خود متاثر شود، باید نقش خود را در تقویت حضور بیشتر کشورهای غیرمتعهد در افغانستان ایفا نماید.

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.