طراحی دستگاهی برای تراش سنگهای قیمتی/ کاهش قیمت تمام شده سنگ

علی زاهد انارکی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات دستگاه طراحی شده، افزود: این دستگاه، یک دستگاه چند منظوره برای تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و شامل دستگاه های نگین ساز، برش و فرم دهنده در یک دستگاه واحد است.

وی با بیان اینکه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به صورت اتوماتیکی صورت می گیرد، اظهار داشت: این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که فرآیند تراش سنگها که در کارگاه های تراش توسط ۱۶ نیروی انسانی صورت می گیرد به طور همزمان انجام خواهد داد.
 

مجری طرح با اشاره به نحوه عملکرد این دستگاه خاطرنشان کرد: با قالب هایی که بر روی این دستگاه نصب شد، می توان تراشهای بیضی، مربع، مستطیل و همچنین اشکال خاص را بر روی سنگها در ابعاد مختلف از ۳ تا ۱۵ میلیمتر ایجاد کرد.
 

انارکی تراش انبوه سنگهای قیمتی در یک روز را از جمله قابلیت های این دستگاه نام برد و یادآور شد: این نوع دستگاه قادر است ۲۰۰ تا ۷۰۰ نگین را با توجه به ابعاد آنها در روز تراش دهد. این امر موجب کاهش قیمت تمام شده سنگها می شود.
 

این محقق با بیان اینکه این دستگاه به تولید نیمه صنعتی رسیده است، ادامه داد: علاوه بر این دستگاه دیگری برای تراش هنری سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی عرضه شد. این دستگاه ساب و برش سنگها را انجام می دهد ولی ساخت نگین با دست صورت می گیرد.
 

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه برای تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی طراحی شده است، خاطر نشان کرد: این دستگاه قادر به تراش سنگهای نیمه قیمتی مانند عقیق، فیروزه، کوارتز که سنگهای نیمه شفاف هستند، است.
 

انارکی با بیان اینکه این دستگاه قادر به تراش دامله (قوسی) بر روی سنگها است، اضافه کرد: سنگهای قیمتی مانند الماس و یاقوت به دلیل شفاف بودن ترش های زاویه ای دارند و کمتر برش قوسی برای این نوع سنگها انتخاب می شود. از این رو از برنامه های آینده این پروژه ساخت و بومی سازی دستگاه برش زاویه ای برای نگین های قیمتی و شفاف است.
 

تراش زاویه بر روی الماس


 

وی با اشاره به اهمیت این دستگاه توضیح داد: حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار سنگهای قیمتی به صورت قاچاق به ایران وارد می شود در حالی که به جز تراش فیروزه که در مشهد انجام می شود، سایر سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی که بر روی انگشترها سوار می شوند وارداتی است.

 

مجری طرح دستگاه تراش سنگهای قیمتی، ایران و عربستان را جزء کشورهای پر مصرف سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی توصیف کرد و ادامه داد: این در حالی است که تراش این سنگها در کشور صورت نمی گیرد ولی در کشوری مانند هند با استفاده از این دستگاه ها، ۲۰ میلیون نفر خود اشتغالی ایجاد شده و سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار صادرات از این طریق عاید این کشور می شود.
 

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از این دستگاه می توان در مناطق روستایی و دور افتاده طی ۵ تا ۶ سال آینده ۴ تا ۵ میلیون شغل ایجاد کرد، گفت: علاوه بر این در حال حاضر استفاده از سنگهای مصنوعی به طور وسیعی گسترش یافته است و میزان هزینه تراش این سنگها همانند سنگهای قیمتی است که با توسعه دستگاه تراش سنگهای قیمتی می توان بازار گسترده ای در اختیار داشته باشیم.
 

انارکی با اشاره به لزوم حمایت بخشهای دولتی از صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، افزود: در حال حاضر به صورت محدود سنگهای نیمه قیمتی در کشور تراشیده می شود و بیشتر آنها به صورت عمده از کشور چین وارد می شود که این امر به دلیل صنعتی سازی نشدن این صنعت در ایران است.


MehrNews Rss Feed

تا این لحظه ۱۵نظر ثبت شده
  1. سنا یزدانپناه:

    با سلام لطفا راهنمایی کنید به کجا باید مراجعه نمود برای ایجاد کارگاه وخ رید دستگاه واموزش.از کرمان ممنون

  2. مهدی:

    سلام منم مطلبو سوال داشتم ولی مثله اینکه این شرکت هم یا قلابیه یا به خواب رفته جوابه این دوستان رو مثله اینکه نداده اید ممنون از مسئولین کار گشا

  3. سهراب:

    دستگاه خوبی میباشد لطفا تلفن تماس مرحمت فرمایند.

  4. سارا:

    سلام خسته نباشیدلطفاشماره تماس اقای انارکی رومیشه اعلام کنید

  5. متین:

    ازکجا می توان این دستگاه خریداری کردم

  6. کامران لطفی:

    با سلام واحترام لطفا تلفن یا ادرس یا به هر طریقی که میشه با جناب اقای انارکی تماس گرفت رو لطفا اعلام بفرمایید با سپاس

  7. محبوبه:

    سلام. لطفا شماره تماس آقای انارکی رابفرمایید تا برای دستگاه با ایشان تماس بگیرم. تشکر

  8. همتی:

    سلام لطفا راهنمای فرمایید برای احداث گارگاه از کجا باید شروع کرد خواهشا کاملا راهنمایی فرمایید باتشکر

  9. همتی:

    سلام لطفا راهنمای فرمایید برای احداث گارگاه از کجا باید شروع کرد

  10. غفاری:

    سلام ممکنه شماره تماس اقای انارکی رو برام بدین ممنون میشم.یا برام بگین دسنگاه رو چه جوری میتونم تهیه کنم با تشکر

  11. پیرزاده:

    سلام
    قیمت چنده
    آیا آماده فروش میباشد؟

  12. saeed:

    با سلام
    خواهشمندم در صورت امکان شماره تماس ( یا ایمیل ) آقای انارکی را برای این حقیر ارسال فرمایید .همچنین نحوه تهیه و قیمت دستگاه فوق الذکر
    مممنون

  13. رحيمي:

    با سلام
    احتراماً مطالب مفیدی بود ، خواهشمندم در صورت امکان شماره تماس ( یا ایمیل ) آقای انارکی را برای این حقیر ارسال فرمایید ، چرا که مطالب خیلی مهمی در خصوص سنگ و تراش آن بایستی به سمع و نظر ایشان برسانم ، امیدوارم که بتوانم در این خصوص مفید واقع شوم. ارادتمند رحیمی

  14. عیسی نامی:

    با سلام دستگاه تراش سنگ قیمتی بالا را ازکجا میشود تهیه کرد وقیمت آن چقدر می باشد.
    با تشکر

    • mohamad:

      با سلام
      خواهشمندم در صورت امکان شماره تماس ( یا ایمیل ) آقای انارکی را برای این حقیر ارسال فرمایید .همچنین نحوه تهیه و قیمت دستگاه فوق الذکر
      مممنون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.