طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری/ پروژه ذخیره سازی زیرزمینی نفت

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا رهایی صبح امروز سه شنبه در نشست هم اندیشی فناوری های کلیدی در طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری با اشاره به تعریف ۳۸ پروژه کلان ملی در شورایعالی عتف افزود: این پروژه ها به منظور رفع نیازهای موجود در کشور از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تعریف و گام های اولیه برای اجرای این پروژه ها برداشته شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این پروژه ها در حوزه های مختلف تعریف شده است، اظهار داشت: در این پروژه ها دانشگاه های سراسر کشور و همچنین موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری مشارکت دارند که در این راستا دانشگاه امیرکبیر نیز در ۹ پروژه به عنوان دانشگاه محوری و یا همکار حضور دارد.

وی طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره را از جمله این پروژه ها نام برد و خاطر نشان کرد: علاوه بر این پروژه های طراحی و ساخت سفینه حامل موجود زنده، سیکروترون های کوچک، سامانه های حمل و نقل هوشمند، شبکه ملی اطلاعات و مدیریت یکپارچه میدان های گازی پارس جنوبی از جمله پروژه هایی است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری معرفی شده است.

رهایی با اشاره به مشارکت این دانشگاه در سایر پروژه ها ادامه داد: در کنار این پروژه ها این دانشگاه در پروژه هایی چون معماری و راه اندازی مرکز ملی دفاع سایبری، شبکه‌های هوشمند برق و پروژه ذخیره سازی زیرزمینی نفت به عنوان دانشگاه همکار مشارکت دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به طراحی و ساخت هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره اضافه کرد: این دانشگاه در کنار دانشگاه های علم و صنعت، صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس اقدام به اجرای این پروژه خواهند کرد.

وی با اشاره به انجام مطالعات نیازسنجی، تحلیل ماموریت و امکان سنجی در دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر توانمندی ها و پتانسیل هایی در کشور و دانشگاه ها وجود دارد که از آن جمله می توان به اجرای ۲۲۰ پایان نامه در زمینه هواپیماهای مسافربری در دانشکده مهندسی هوا فضای این دانشگاه اشاره کرد.

رهایی همچنین با اشاره به زمینه های نیاز کشور به حمل و نقل هوایی یادآور شد: براساس افق چشم انداز کشور نیاز به ۶۰۰ فروند هواپیما با ظرفیت های مختلف دارد که ۲۷۰ فروند از این هواپیماها باید هواپیماهای مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین با بیان اینکه برای تهیه این تعداد هواپیمای مسافربری نیاز به بودجه بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار است، گفت: از این رو اجرای این پروژه می تواند ثمرات خوبی برای کشور داشته باشد.

وی همچنین به برگزاری کنفرانس ملی هوا فضا در اسفند ماه جاری در این دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: یکی از محورهای این کنفرانس طراحی و ساخت هواپیمای جت مسافربری است و در آن همچنین به بهترین ایده برای طراحی این نوع هواپیماها جایزه ای اعطا می شود.

رهایی هدف از برگزاری این کنفرانس را استفاده از ایده های خلاقانه محققان کشور دانست.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.