طنز/ آبگوشت و اتاق خواب گروهی در فرهنگستان زبان

گردآوری شده توسط گروه تفریحات و سرگرمی خبرگزاری ممتازنیوز

طنز و کاریکاتور > طنز – ایمان پیربرناش در روزنامه قانون نوشت:

حقیقتا سوژه نداشتیم که مطلب بنویسیم به خاطر همین پایگاه اینترنتی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را باز کردیم تا ببینیم از لغات دوست خوبمان آقای عادل چه چیزی درمی‌آید. شرمسار شدیم از زحماتی که دوستان در این فرهنگستان متحمل می‌شوند و ما طنزنویسان بی‌توجه از کنارشان رد می‌شویم. شما هم چند نمونه از کلمات مصوب را که بخوانید و معانی کلمات غیرقابل درک را ببینید متوجه می‌شوید چقدر دوستان فشار تحمل می‌کنند و به روی خود نمی‌آورند. قابل ذکر است سوژه آنقدر بسیار بود که از حروف الف، ب و پ جلوتر نرفتیم.


آب بطری:
« آب آشامیدنی عرضه‌‌شده در ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای». تا اینجای کار انگشت به دهان بودیم که ناگهان انگشت‌مان سُر خورد رفت توی حلق‌مان.

آبگوشت: «هر نوع محیط مایع که پایۀ آن آبگوشت مغذی یا پروتئین آبکافت ‌شده باشد». الان ما یک نفر را نیاز داریم که توضیح فرهنگستان در مورد آبگوشت را برایمان توضیح دهد تا متوجه منظور دوستان شویم. خب آبگوشت، آبگوشت است دیگر. این همه ادا ندارد که.

آبپز کردن: «پختن مواد غذایی در آب‏جوش یا سایر مایعات حاوی آب». شانس آوردیم دوستان می باشند وگرنه ما تا آخر عمر نادان می‌ماندیم و نمی‌فهمیدیم آبپز کردن یعنی چه.

آبنشین: «هواپیمایی که برای نشست‏وبرخاست روی سطح آب طراحی شده است». حالا به هلی کوپتری که برای نشست و برخاست روی سطح آب طراحی شود چه می‌گویند؟ یا یک نفربر که این قابلیت را داشته باشد؟ مطمئنا پاسخ به این سوالات یکی از دغدغه‌های بزرگ در فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

آرامه: «بادی با سرعت کمتر از ۵/۰ متر بر ثانیه». تمامی‌شعرای کشورمان به این باد، نسیم می‌گویند که نشان می‌دهد هیچ کدام شان باادب و زبان فارسی آشنایی ندارند بی‌ادب‌ها.

اتاق خواب گروهی: « اتاقی چندتخته که در آن تسهیلات خواب برای یک گروه خاص یا چند نفر اشخاص متفرقه در نظر گرفته می‌شود». نمی‌دانید چقدر سرخ و سفید و بنفش و رنگ‌های دیگر شدیم وقتی «اتاق خواب گروهی» را دیدیم. تصور نمی‌کردیم چنین چیزهایی هم در ایران داشته باشیم که دوستان بخواهند معنی اش کنند.

بازیگر نقش دوم مرد: «بازیگر مکمل فرد». باور کنید چنین توضیحی داده شده. همان طور که برای بازیگر نقش اول زن نوشته شده:« بازیگر اصلی زن!»

پاستوریزه ‏ساز: « دستگاهی برای پاستوریزه کردن مواد.» پیش از این تصور می‌کردیم پاستوریزه‌ساز نوعی هواپیمای یک نفره است.

خیلی دوست داشتیم این پایگاه اینترنتی به گونه‌ای باشد تا بتوانیم فامیلی‌مان را وارد کنیم و معنی اش را به ما بگوید. خسته شدیم از بس ازمان سوال شد معنی فامیلی‌ات چیست و‌هاج و واج طرف‌مان را نگاه کردیم. کاش لااقل فامیلی‌مان « بسیار سریع» بود. یا به طور مثال فست اند فیورس!

۶۰۶۰

RSS
منبع:خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.