عاشوار iبه حفظ موسیقی آوازی کمک کرده است

۲۷ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

هوشنگ جاوید در گفت و گو با هنرآنلاین

هوشنگ جاوید گفت: ر گذشته موسیقی آوازی کاربردهای بسیاری داشته است که شامل مرثیه سرایی از زبان حضرت زینب، مرثیه سرایی از زبان امام حسین برای حضرت علی اکبر، مرثیه سرایی از زبان حضرت ابوالفضل برای امام حسین و… است.

هوشنگ جاوید، پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین در پاسخ iبه این پرسش که مسائل مذهبی چقدر در حفظ موسیقی تاثیر داشته است، گفت:هنرهای آئینی در بخش مذهبی iبهره‌های بسیاری از موسیقی آوازی گرفته است و iبه کمک موسیقی آوازی iبه بیان حالات و زبان حال ائمه اطهار می‌پرداختند.همچنین در عاشورا از ملودی‌های بسیارزیبای موسیقی ایرانی و موسیقی آوازی iبهره‌های بسیاری برده ایم و در طول تاریخ استفاده‌های بسیاری از موسیقی آوازی شده است.

این پژوهشگر در ادامه افزود: در گذشته موسیقی آوازی کاربردهای بسیاری داشته است که شامل مرثیه سرایی از زبان حضرت زینب، مرثیه سرایی از زبان امام حسین برای حضرت علی اکبر، مرثیه سرایی از زبان حضرت ابوالفضل برای امام حسین و… است که این زبان حال‌ها با iبهره گیری از گوشه‌ها و دستگاه‌ها و با بیان حالات ائمه در جامعه و اقشار مختلف رسوخ کرده است؛ iبه طوریکه حتی در ماه‌هایی iبه غیر از ماه محرم استفاده می‌شده است.

وی ادامه داد: iبه طور مثال در فرقه خاکساریه یک عده ذاکران دوره گرد بودند که با آداب و رسوم خاص در معابر عمومی‌در حالیکه قدم می‌زدند در ماه محرم ذکرها و مرثیه‌هایی را می‌خواندند که iبه مرور وقت در روزهای عادی نیز این ذکرها خوانده می‌شد.

جاوید با اشاره iبه اینکه در ماه محرم مداحان از مرثیه خوانی، رثا و مناقب خوانی استفاده می‌کردند، تاکید کرد: در بخش موسیقی آوازی و تحکیم این بخش مرثیه خوانی و مناقب خوانی نقش مهمی‌داشته است؛ iبه طوریکه موسیقی آوازی iبه کمک مرثیه خوانی رشد و پیشرفت کرده است. از دیگر مراسمی‌که در محرم اجرا می‌شد شبیه خوانی است که این شبیه خوانی‌ها iبه صورت سیار انجام می‌شده است وهر منطقه ای iبه شکل خاصی این کار را انجام می‌دادند.

این پژوهشگر در ادامه گفت: در گذشته آوازهای خاصی خوانده می‌شد که با آغاز دوره صفویه این آوازخوانی iبه هنر شبیه خوانی تبدیل شد. همچنین بخش مهمی‌از موسیقی آوازی iبه کمک شبیه خوانی حفظ شده است و در کنار آن مناقب خوانی، ملودی خوانی و مرثیه خوانی بستری فراهم کردند تا موسیقی آوازی در طول تاریخ حفظ شود.

هوشنگ جاوید در ادامه با اشاره iبه اینکه در ماه‌های عزا از موسیقی سازی نیز استفاده می‌شده است، گفت: در گذشته iبهره گیری از ساز آداب خاصی داشته است و بیشتر از سازهایی که حزن انگیز بود استفاده می‌شد .به طور مثال در بیشتر مواقع از نی استفاده می‌کردند؛ زیرا این ساز iبه خوبی حزن و اندوه را منتقل می‌کرده است . همچنین در “شبیه خوانی مجلس مسلم” بخش موسیقی توسط یک نی نواز انجام می‌شد . همچنین در بعضی از فرهنگ‌ها iبه سبب اینکه داستان زندگی ائمه و واقعه عاشورا را روایت می‌کردند از سازهای دیگر نیز استفاده می‌کردند. iبه طور مثال در موسیقی بخشی‌های ترکمن از ساز دوتار استفاده می‌کنند و با دوتار زندگی حزن انگیز امام حسین را می‌نواختند iبه طوریکه داستان را از ابتدا تا انتها iبه کمک ساز بیان می‌کردند .

وی در ادامه افزود: در منطقه مروی خراسان رضوی با کمانچه نوعی نوحه گری انجام می‌دادند و معروف ترین کسانی که این کار را انجام می‌دهند شکر علی و حیدر علی می باشند و در موسیقی مازندران “نغمه عباس خوانی ” را با موسیقی سازی انجام می‌دادند .همچنین در استانهای یزد و اصفهان iبه ویژه در سوگواری‌ها از ساز طبل استفاده می‌کنند.

این پژوهشگر در پایان گفت: iبه طور کلی از گذشته تا امروز موسیقی آوازی نقش مهمی‌در مراسم سوگواری داشته است؛ زیرا iبه کمک موسیقی آوازی iبه راحتی حزن و اندوه را بیان می‌کردند.
 

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.