عامل رسوایی واترگیت درگذشت

جام جم آنلاین: چارلز کالسون، یکی از عوامل کلیدی رسوایی واترگیت که منجر به کناره گیری ریچارد نیکسون از مقام ریاست جمهوری آمریکا شد، در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، کالسون از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ مشاور ریچارد نیکسون و یکی از چهره های اصلی رسوایی شنود واترگیت بود .

 او به اتهام نقشی که در این رسوایی داشت مدت هفت ماه را در زندان سپری کرد و خود نیکسون نیز در سال ۱۹۷۴ ناگزیر به استعفا از مقام ریاست جمهوری ایالات متحده شد.

کالسون پس از رسوایی واترگیت وارد کلیسای اوانژلیک آمریکا شد و به یک چهره سرشناس این کلیسا مبدل گردید.

مردی که روزگاری  خود را به عنوان ” قاتل اجیرشده” نیکسون توصیف می کرد، فهرستی از دشمنان رییسش از میان مخالفان عمده او شامل چهره های سیاسی ، روزنامه نگاران یا فعالان ضد جنگ را تهیه کرده بود.

در جریان انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری نیکسون در سال ۱۹۷۲ کالسون یک مقام سازمان سیا  به نام هوارد هانت را مسئول اداره واحدی ویژه موسوم به ” لوله کش های کاخ سفید” کرد که ماموریت آن ردیابی اطلاعاتی بود که امکان داشت به زیان نیکسون تمام شوند.

کالسون و هانت جزو متهمانی مشهور به “واترگیت سون” بودند که به جرم نصب دستگاه های شنود در ساختمان مرکزی حزب دموکرات در واشنگتن و نیز ورود غیرقانونی به آن برای سرقت پرونده های سیاسی محاکمه و به زندان محکوم شدند.

سرانجام این ” لوله کش کاخ سفید” در پی سکته مغزی در سن ۸۰ سالگی  در ویرجینیا درگذشت، اما گمان نمی رود که اسرار ناگفته ای را با خود به گور برده باشد. مترجم : بهرام افتخاری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.