عدم همکاری صبا با جشنواره،نشان از کج سلیقگی موسسه صبا است

۱۷ام بهمن ،

دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر در گفت و گو با هنرآنلاین:

جشنواره تجسمی فجر یک جوشش هنری است که درسال یک بار برپا می‌شود و باید همه با این جشنواره هم‌پا شوند وعدم همکاری موسسه فرهنگی و هنری صبا با جشنواره تجسمی فجر نشان از کج سلیقه‌گی این مرکز هنری است.

محمود زنده روح دبیر هنری پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین دربارهٔ کیفیت آثار به نمایش درآمده دراین دوره جشنواره گفت: تفاوت عمده جشنواره پنجم با دوره‌های پیش در موضوعی برگزار شدن جشنواره است و موضوعی شدن جشنواره اتفاق بسیار خوبی است و سبب شد که برخلاف دوره‌های پیش هنرمندان برای جشنواره تجسمی فجر اثر خلق کنند.

وی افزود: موضوعی شدن جشنواره تجسمی فجر هر چند سبب شد که آثار کمتری به دبیرخانه جشنواره ارسال شود؛ اما زمینه‌ای را فراهم کرد که هنرمندان تلاش کنند که براساس موضوع فکرکنند و اثر هنری خلق کنند. از دیدگاه برگزار کنندگان جشنواره؛ ایرادی ندارد که تعداد اثر کمتری به بخش مسابقه و نمایشگاهی راه پیدا کرده‌اند؛ چرا که ما سعی کرده‌ایم که بر روی موضوع جشنواره پافشاری کنیم و اجازه ندهیم عاملی سبب شود که کیفیت جشنواره پایین بیاید.

این عکاس پیشکسوت دربارهٔ بخش عکس پنجمین جشنواره تجسمی فجر که با موضوع امید به زندگی برگزار شد گفت: شاید همه از روز اول تصور می‌کردند که موضوع بخش عکس جشنواره تجسمی فجر بسیار راحت است و حتی می‌توانند عکاس‌ها از آرشیو خود عکس انتخاب کنند اما عکس‌های رسیده به جشنواره و داوری‌ها نشان داد که اتفاقا این موضوع ؛ موضوع ساده‌ای هم برای عکاسان نبوده است و همین امر سبب شد که دبیر بخش عکس جشنواره تجسمی فجر پیشنهاد بدهد که موضوع این دوره برای سال آینده هم تمدید شود تا عکاسان با دیدن عکس‌های به نمایش درآمده در جشنواره متوجه کاستی‌های این بخش شوند.

زنده روح با اشاره به انتخاب ۷۷ عکس از میان بیش از پنج هزار عکس رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: همین تعداد اثری که انتخاب شده نشان می‌دهد که داوران این جشنواره سعی کرده‌اند که به هیچ وجه کیفیت جشنواره را پایین نیاورند.

وی دربارهٔ بخش ویژه جشنواره تجسمی فجر که با موضوع پیامبراعظم(ص) برپا شده است گفت: این موضوع برای اولین باراست که درجشنواره تجسمی فجر مورد توجه قرار گرفت و با این موضوع سختی برای هنرمندانی که بیشتر کار فرم می‌کنند بود اما جای بسی خوشحالی است که در نه بخش اصلی جشنواره با این موضوع اثر هنری به دبیرخانه جشنواره رسید و با این که بسیاری از آثار با موضوع پیامبر اعظم (ص) فاصله داشتند اما تعداد قابل توجه‌ای از آثار نیز به موضوع نزدیک بودند و جای بسی خوشحالی است که نمایشگاه پیامبر (ص) نمایشگاه خوب و پر باری است.

دبیرکل هنری پنجمین جشنواره تجسمی فجر دربارهٔ عدم همکاری موسسه فرهنگی صبا در آخرین لحظه با جشنواره تجسمی فجر گفت: من تاکنون دربارهٔ عدم همکاری موسسه صبا با جشنواره تجسمی فجر صحبتی نکرده‌ام و اصلا هم درپی پیدا کردن مقصر نیستم. جشنواره تجسمی فجر یک جوشش هنری است که درسال یک بار برپا می‌شود و باید همه با این جشنواره هم‌پا شوند و عدم همکاری موسسه فرهنگی و هنری صبا با جشنواره تجسمی فجر نشان ازکج سلیقه‌گی این مرکزهنری است.

زنده روح افزود: این عدم همکاری موسسه صبا ناشی از نگاه محلی کردن به هنرهای تجسمی است و بی شک بر روی جشنواره تجسمی فجر تاثیر نامطلوبی گذاشت. ما دراین دوره جشنواره قصد داشتیم که بخش نمایشگاهی و چیدمان آثار را مطالبق با معیارهای بین‌الملی انجام دهیم و آثار به شکل خوبی به نمایش درآیند.

وی خاطر نشان کرد: همان گونه که در موزه هنرهای معاصر شاهد چیدمان خوب آثار تجسمی بودیم و ۱۵۰ اثر با فاصله مناسب بر روی دیوار رفتند ما قصد داشتیم که ۶۶۳ اثر را هم به بهترین شکل ممکن در موسسه صبا به نمایش بگذاریم و برای چیدمان آثار درصبا هم کار کارشناسی دقیق کرده بودیم اما عدم همکاری صبا درآخرین لحظه سبب شد که تمام برنامه‌های ما به هم بریزد و ما مجبور شدیم که به سبب کمبود فضا و دوپاره شدن نمایشگاه تجسمی فجر در موزه امام علی (ع) و فرهنگسرای نیاوران نتوانیم چیدمان خوبی از آثار ارائه بدهیم وموسسه صبا باید پاسخ این کاستی را به هنرمندان و بازدید کنندگان از نمایشگاه بدهد.

انتهای پیام/۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.