عناوین برگزیدگان تئاتر خیابانی مریوان

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین پایانی هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح سه شنبه، ۱۱ مهرماه، با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، قباد میمنت آبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و دبیر هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی در تالار اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد.

در ابتدا قباد میمنت آبادی به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: در شش دوره گذشته، جشنواره فراز و نشیب های خاص خود را داشته و امسال نیز بیش از ۲۰۰ گروه متقاضی حضور در جشنواره بودند که در نهایت ۳۱ گروه به همراه پنج اثر خارجی در جشنواره حضور یافتند.

وی ضمن اشاره به برگزاری کارگاه آموزش، که منجر به تولید دو اثر مشترک شد، گفت: کارگاه های آموزشی و فعالیت های پژوهشی از رویکردهای امسال جشنواره بود و خوشبختانه از امسال دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر خیابانی نیز در شهر مریوان مستقر شد.

در ادامه قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، با اشاره به ثبت جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در تقویم هنری کشور گفت: دبیرخانه باید از فردا کار خود را آغاز کند و برنامه ریزی برای جشنواره هشتم از هم اکنون باید آغاز شود. هیچ برنامه فرهنگی صرفا با حمایت دولت ماندگار نمی شود، مگر آنکه مردم در برگزاری آن نقش داشته باشند.

آشنا در بخش دیگری از سخنانش گفت: کار هنری و فرهنگی همچون برگزاری این جشنواره از ساختن کیلومترها جاده و احداث پل ارزشمندتر است، زیرا باعث معرفی این شهر در همه دنیا می شود. اکنون نام مریوان با نام تئاتر خیابانی گره خورده است.

در ادامه این مراسم، تندیس جشنواره به نمایندگان گروه های خارجی شرکت کننده در جشنواره شامل آلمان، فرانسه، لهستان و دو گروه از کردستان عراق اهدا شد. سپس از دو نمایش بخش ویژه “من، تو، رستم و شاهنامه” به کارگردانی مریم معترف و “داستانک” به کارگردانی امیرحسین شفیعی تقدیر شد.

درادامه  گروه موسیقی “بیداد” به اجرای قطعه موسیقی پرداخت و سپس رشیدی پور، فرماندار مریوان، سخنانی کوتاه ایراد کرد و گفت: با تلاش شما هنرمندان و مردم مریوان، اکنون مریوان پایتخت تئاتر خیابانی ایران شده است و من این را به همه اهالی مریوان تبریک می گویم.

سپس سه تندیس از سوی معاون فرهنگ و هنر اقلیم کردستان به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان، شهرداری مریوان و دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی اهدا شد. در ادامه، هیئت داوران بخش بین الملل، متشکل از هادی مرزبان، نصرالله قادری و حسین عاطفی، آراء این بخش را به شرح زیر اعلام کردند:

بخش بین الملل:
هدیه ویژه شورای اسلامی شهر مریوان به مریم خاوری برای نمایش “آقای واندال” از مریوان.

کارگردانی:
رتبه سوم: احمد صمیمی برای نمایش “مانیفست” صلح از تهران.
رتبه دوم: میشائیل الفیک برای نمایش “اهل کجایی” از آلمان.
رتبه اول: مختار محمدی برای نمایش “ایستگاه” از مریوان.

طرح و ایده:
رتبه سوم: هنر طاهر برای نمایش “زندگی ببخش به …” از کردستان عراق.
رتبه دوم: میشائیل الفیک برای نمایش “اهل کجایی” از آلمان.
رتبه اول: مختار محمدی و فاتح بادپروا برای نمایش “ایستگاه” از مریوان.

بازیگری زن:
تقدیر از بازیگر نوجوان کاریا صمدی .
رتبه سوم: هوار فایق برای نمایش “گداها” از کردستان عراق.
رتبه دوم: زیبا محمدی برای نمایش “مانفیست صلح” از تهران.
رتبه اول: کژال راست بین برای نمایش “ایستگاه” از مریوان.

بازیگری مرد:
تقدیر هیئت داوران از اشکان قلی پور بازیگر نمایش :مانفیست صلح: از تهران.
رتبه سوم: سامان کریمی و سیروان فتاحی برای نمایش “ایستگاه” از مریوان.
رتبه دوم: فرامرز قلیچ خانی برای نمایش “برخورد اسکاتلندی” از تهران و مختار محمدی برای نمایش “ایستگاه” از مریوان.
رتبه اول: میشائیل الفیک برای نمایش “اهل کجایی” از آلمان.

سپس آراء بخش مسابقه ایران با داوری مریم معترف، محمدحسین ناصربخت و علی ظفر قهرمانی نژاد به شرح زیر اعلام شد:

بازیگری زن:                                                                                                                                               رتبه  سوم: زینب جلیلی برای نمایش “یارانه” از مسجد سلیمان.
رتبه دوم: الهه پور جمشید برای نمایش “کارگاه ملیجک” از تهران.
رتبه اول: کژال راست بین برای نمایش “پس مانده ها” از مریوان.

بازیگری مرد:
تقدیر از مهدی ضیائیان در نمایش “خبرنگار بی چیز”، رتبه سوم: به طور مشترک به مرتضی ریحانی بازیگر نمایش “زندگی با طعم سس تند” از اصفهان و سیاوش وفایی نژاد برای نمایش “با دنده سنگین حرکت کنید”. رتبه دوم: به طور مشترک به مصطفی کولیوندی برای نمایش “کفتر به شرط چاقو” از دهلران و سوران حسینی برای نمایش “آخرین اجرا” از مریوان.
رتبه اول: محمد هادی عطایی برای نمایش :خبرنگار بی خبر: از تهران.

طرح و ایده:
رتبه سوم: به طور مشترک به محمد زارع زاده برای نمایش “عجب زمانه ای شده” از سقز و هادی عطایی برای نمایش “خبرنگار بی خبر” از تهران. رتبه دوم: عزیز زادسر برای نمایش “پسمانده ها” از مریوان. رتبه اول: سوران حسینی برای نمایش “آخرین اجرا” از مریوان.

کارگردانی:
رتبه سوم: به طور مشترک به عزیز زادسر برای نمایش “پس مانده ها” از مریوان و فرانک شریفی برای نمایش “عجب زمانه ای شده” از سقز. رتبه دوم: محمد هادی عطایی برای نمایش “خبرنگار بی خبر” از تهران. رتبه اول: سوران حسینی برای نمایش “آخرین اجرا” از مریوان.

بخش کودک و نوجوان:

طراحی و ساخت عروسک: نسیم یاقوتی و زهرا مریدی برای نمایش “یک گله یک ماجرا” از تهران. موسیقی: داود صبا برای نمایش “دیوار به دیوار” از تهران. بازیگری زن: رعنا قادری برای نمایش “یک دنیای وارونه وارونه” از تهران.
بازیگر مرد: گروه بازیگران نمایش “غولغولک” از تهران. طرح و ایده: رعنا قادری برای نمایش “یک دنیای وارونه وارونه” از تهران.

کارگردانی:
رتبه دوم: محمد زوار بی ریا برای نمایش “دیوار به دیوار” از تهران. رتبه اول: رعنا قادری برای نمایش “یک دنیای وارونه وارونه” از تهران.

گروه های معرفی شده به جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش های بومی و محلی:
“گلاکانی” به کارگردانی محمود فرضی نژاد از سیاهکل. “کهربا در زنبیل” به کارگردانی محمد حسینی از قشم.”کوسا کچل” به کارگردانی مهدی صالحیار از مرند.”سیا گالش” به کارگردانی حمیدرضا علیزاده از رشت.

گروه های معرفی شده به جشن بین المللی تئاتر خیابانی:
“یک دنیای وارونه وارونه” به کارگردانی رضا قادری از تهران. “دیوار به دیوار” به کارگردانی محمد زوار بی ریا از تهران.
“غولغولک” به کارگردانی پروانه علی ضامنی و حمید ندیمی از تهران.”ایستگاه” به کارگردانی مختار محمدی از مریوان.
“اهل کجایی” به کارگردانی میشائیل الفیک از آلمان.”برخورد اسکاتلندی” به کارگردانی کاوه مهدوی از کرج.”مانیفست صلح” به کارگردانی احمد صمیمی از تهران.”گداها” به کارگردانی کوسرت عبدالرحمان از کردستان عراق.

“خبرنگار بی خبر” به کارگردانی محمدهادی عطایی از تهران.”آخرین اجرا” به کارگردانی سوران حسینی از مریوان.”پس مانده ها” به کارگردانی عزیز زادسر از مریوان،”زندگی با طعم سس تند” به کارگردانی جلال مشتاقیان زاده از اصفهان.”عجب زمونه ای شده” به کارگردانی فرانک شریفی از سقز.”کفتر به شرط چاقو” به کارگردانی سعید خیرالهی از دهلران.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.