فابیوس: شهرک‌سازی‌ها غیرقانونی است/مخالفان سوریه دولت موقت تشکیل دهند

۳ م دیماه ،

AFP-35.jpg

وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای ضمن طرح این ادعا که بشار اسد مشروعیت خود را به طور کامل از دست داده است، نسبت به استفاده مستقیم یا غیرمستقیم نظام سوریه از سلاح شیمیایی اخطار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه عربستانی عکاظ، اعلام کرد: ما قبلا به نظام سوریه نسبت به استفاده سلاح‌های شیمیایی چه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم اخطار دادیم و معتقدیم که جامعه جهانی نیز هرگز اجازه استفاده از این سلاح‌ها را نخواهد داد.

وی افزود: فرانسه همه تلاش خود را برای متحد کردن مخالفان سوریه پس از تشکیل ائتلاف ملی مخالفان برای تشکیل دولت موقت که نمایندگی مردم سوریه را بر عهده بگیرد و پاسخگوی خواسته‌های آنها باشد به کار خواهد بست چرا که ما به هیچ وجه خواهان نظام تازهی نیستیم که شبیه نظام کنونی سوریه باشد.

وی همچنین مدعی شد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به طور کامل مشروعیت خود را از دست داده و از لحاظ بین‌المللی منزوی شده است و به عقیده من گام بعدی مربوط به برکناری بشار اسد از قدرت است.

وزیر امور خارجه فرانسه در پاسخ به موضع کشورش نسبت به بحران سوریه پس از تشکیل ائتلاف ملی مخالفان نیز گفت: ما اولین کشوری بودیم که ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی مردم این کشور به رسمیت شناختیم و فرانسه کمک انسانی فوری به ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو را علاوه بر کمک‌هایش به آوارگان سوری در اردن، عراق و لبنان به مردم سوریه تقدیم کرد.

فابیوس گفت: اوضاع انسانی سوریه روز به روز بدتر می‌شود و این چیزی است که جامعه جهانی را ملزم می‌کند که اقدام جدی را در این خصوص اتخاذ کند.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین از ائتلاف مخالفان سوریه خواست تا دولت موقتی را تشکیل دهند که در آن به حقوق همه ملت سوریه بدون در نظر گرفتن هیچ استثنایی احترام گذاشته شود.

وی دربارهٔ دستیابی فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل نیز گفت: اینکه فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل به نفع فلسطین رای داد با موضع فرانسوا میتران، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه که بر اهمیت به رسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید کرده بود، همخوانی دارد.

وی افزود: فرانسه پیشتر نیز در سازمان یونسکو به نفع فلسطین رای داده بود.

وزیر امور خارجه فرانسه دربارهٔ موضع فرانسه نسبت به شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در بیت المقدس شرقی و کرانه باختری نیز گفت: فرانسه شهرک‌سازی‌های اسرائیل را محکوم کرده و آنها را غیرقانونی می‌داند چرا که معتقد است این مساله نه تنها فضای اطمینان میان فلسطین و اسرائیل را خدشه‌دار می‌کند بلکه مانعی در برابر روند صلحی است که بر راهکار تشکیل دو کشور در مرزهای ۱۹۶۷ استوار است.

وی افزود: ما نسبت به تصمیم اخیر مقام‌های اسرائیل برای احداث ۳۰۰۰ واحد مسکونی تازه در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی نگرانیم و شکی نداریم که این تصمیم اقدامی خطرناک است.

فابیوس در پایان از مقام‌های رژیم صهیونیستی خواست تا در این تصمیم خود بازنگری کرده و بار دیگر تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات با طرف فلسطینی بدون هیچ پیش شرطی را از سر بگیرند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.