فاکتورهای مهم در عمل “لیزیک چشم”

به گزارش ممتازنیوز دکتر خسرو جدیدی در گفت‌‌وگو با ایسنا در این رابطه افزود: عمل لیزر محدودیت‌های خاص خود را دارد و اگر بیماری با معیارهای علمی جراحی لیزیک تطابق نداشته باشد، عمل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه شماره چشم ثابت مهم‌ترین فاکتورعمل لیزیک است، افزود: از آنجا که پیش از ۱۸سالگی شماره چشم دائما تغییر می‌کند، سن مناسب عمل لیزری معمولا بالای ۱۸ سال است و افراد زیر ۱۸ سال به شرطی عمل می‌شوند که شماره چشمشان ثابت شده باشد، به این معنی که شماره چشمشان طی یک سال گذشته بیش از ۲۵ صدم تا نیم تغییر نکرده باشد.

این متخصص چشم بر اهمیت نوع شغل بیمار برای انجام عمل لیزیک تاکید کرد و گفت: کسانی که شغل عمومی دارند مانند رانندگان و ورزشکاران می‌توانند عمل لیزیک را انجام دهند اما به کسانی که شغل‌های ظریف و میکروسکوپی دارند مانند چشم پزشک‌ها عمل لیزری پیشنهاد نمی‌شود.

دکتر جدیدی ادامه داد: هم سلامت عمومی و هم سلامت چشمی فرد برای انجام عمل لیزری بسیار مهم است و چشم بیمار نباید به جز عیوب انکساری مشکل دیگری مانند عفونت‌، تبخال‌های چشمی، قوز قرنیه، التهاب و خشکی چشم داشته باشد.

وی افزود: فرد باید از نظر عمومی کاملا سالم بوده و مبتلا به بیماری دیابت و روماتیسم نباشد در غیر این صورت اگر بخواهد عمل شود، عمل لیزری باید در شرایط بسیار ویژه صورت بگیرد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه در خصوص عوارض احتمالی عمل لیزیک چشم، اظهار کرد: شایع‌ترین عارضه، پس از عمل لیزیک، بازگشت شماره چشم است و کسانی که عمل لیزری انجام می‌دهند باید بدانند که نمی‌شود به طور کامل پیش‌بینی کرد که آنها پس از عمل هیچ گاه عینک نخواهند زد.

به گفته وی، ۹۰ درصد این عمل‌ها قابل پیش‌بینی هستند و فقط در ۱۰ درصد موارد شماره چشم بازمی‌گردد زیرا جراحی چشم تاثیری در پیشگیری از پیشرفت بیماری ندارد و اگر پیش از عمل شماره چشم در حال بالا رفتن باشد پس از عمل شماره قبلی چشم نه تنها ثابت نشده بلکه باز خواهد گشت.

دکتر جدیدی در ادامه با اشاره به عوارض کم‌تر شایع و نادرعمل لیزیک، گفت: ممکن است چشم پس از لیزر عفونت کند که احتمال آن بسیار کم و پایین است اما اگر این عارضه ایجاد شود، می‌تواند مشکلات جدی‌ را به وجود آورد. همچنین اگر بیماری قوز قرنیه داشته باشد ممکن است پس از عمل دچار عوارض بسیار بدی شده و شماره چشمش بالاتر برود، کسانی که خشکی چشم دارند نیز پس از عمل دچار عوارض می‌شوند اما عوارض آن کم است.

وی تاکید کرد: معمولا پس از عمل لیزر مشکلات خاصی ایجاد نخواهد شد و فقط بیمار باید یک سال بعد از عمل معاینه شوند و از انجام کارهایی که به چشمش ضربه بزند، پرهیز کند.

به گفته وی، از میان عمل‌های لیزیک، PKT و لازک که همه برای درمان عیب انکساری به کار می‌روند عمل لازک به دلیل اینکه چشم کم‌تر دستکاری می‌شود، بهتر است.

این فوق تخصص پیوند قرنیه در پایان اظهار کرد: از آنجا که زمان عمل لیزیک فقط ۱۰ تا ۱۵ ثانیه طول می‌کشد، همکاری بیمارهنگام عمل بسیار مهم است و بیمار باید برای جراحی انگیزه کامل داشته باشد به این معنی که فقط به جنبه زیبایی عمل نگاه نکند و زمانی به این عمل دست بزند که تحمل عینک برایش واقعا مشکل باشد. همچنین بیمار باید در انتخاب جراح مناسب بسیار دقت داشته باشد زیرا تجربه جراح هنگام این عمل بسیار مهم است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. زهرا:

    با سلام خسته نباشید بنده از کودکی عینک اسفاده کرده ام هم اکنون نمره چشمهایم به تدریج بالا رفته وبه ۷ رسیده است واز عینک هم خسته شده ام ایا عمل لیزیک می تواند مرا نجات دهد بنده ۲۶ سال دارم خواهشمندم کمکم نمایید با تشکر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.