شیوع بالای اختلالات شغلی اسکلتی در بین دندانپزشکان

استادیار پروتز دانشکده دندانپزشکی گفت: اختلالات شغلی اسکلتی عضلانی در بین دندانپزشکان شیوع بالایی دارد که حرکات تکراری و ارتعاش حاصل از ابزار از دلایل این اختلالات هستند.

دکتر حسین دشتی استادیار پروتز دانشکده دندانپزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اختلالات شغلی اسکلتی عضلانی در بین دندانپزشکان شیوع بالایی دارد گفت: این اختلالات دندانپزشک را در مقابل ریسک فاکتورهای اسکلتی عضلانی شامل حرکات تکراری، محکم گرفتن وسیله در دست، به کاربردن نیرو ، ارتعاش حاصل از ابزار و وضعیت بدنی نامناسب قرار می دهد.  
 
وی با اشاره به مطالعه ای مقطعی که در بین ۱۲۰ دندانپزشک عمومی انجام شده است گفت: در این تحقیق ۷/۸۶ درصد دندانپزشکان بیان کرده اند که حداقل یکی از علائم اختلالات عضلانی را طی ۱۲ ماه گذشته تجربه کرده اند.  
 
این استادیار دانشگاه اظهار کرد: بیشترین شیوع اختلالات طی ۱۲ ماه گذشته دندانپزشکان تحت مطالعه مربوط به عارضه گردن با ۵۵ درصد بود و سپس شانه ها و ناحیه کمری در رتبه های بعدی اختلالات قرار داشته اند.  
 
وی با بیان اینکه دندانپزشکان شدیدا در معرض دیسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی عضلانی قرار دارند یادآور شد : باتوجه به این وضعیت نیازمند بهبود شرایط کار و اصلاح وضعیت بدنی هستند.  
 
 دشتی در پایان خاطر نشان کرد: سطح آگاهی دندانپزشکان برای پیشگیری از این اختلالات باید افزایش یابد که کاربرد اصول ارگونومیک ، ابزار مناسب ، استراحت های پی در پی و انجام تمرینات کششی و قدرتی در پیشگیری از اختلالات اسکلتی نقش موثری دارند ./عط 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.