فایننشیال‌تایمز: ژاپن در آستانه تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای در زمینه انرژی هسته‌یی قرار دارد

۱۶م دیماه ،

AFP0.jpeg

روزنامه فایننشیال‌تایمز در گزارشی تحلیلی به موضع دولت تازه ژاپن در قبال انرژی هسته‌یی پرداخت و نوشت که با توجه به اظهارات مقامات تازه ژاپن، به نظر می‌رسد که این کشور در آستانه یک تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای در زمینه انرژی هسته‌یی قرار دارد و به احتمال بسیار سیاست کنار گذاشتن تدریجی انرژی هسته‌یی تا سال ۲۰۴۰ جای خود را به تداوم ارتقای انرژی هسته‌یی در این کشور و ساخت راکتورهای هسته‌یی تازه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه انگلیسی فایننشیال‌تایمز در گزارش خود نوشت: برنامه ژاپن برای ایجاد جامعه‌ای غیروابسته به انرژی هسته‌یی که به دنبال اتفاق هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی در سال ۲۰۱۱ شور و شوق بسیاری پیدا کرد ظاهرا از عمر طولانی برخوردار نبود. از زمان به قدرت رسیدن حزب لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات ماه دسامبر این حزب بدون این که زمان را از دست بدهد زمینه را برای بازگشت به سیاست قبلی ژاپن در زمینه ارتقای انرژی هسته‌یی به عنوان یک منبع اصلی تولید برق فراهم کرد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که ماه میلادی قبل جای یوشیهیکو نودا را گرفت با صراحت نشان داده است که دولت تازه ژاپن با وجود افزایش نگرانی‌های عمومی در این کشور قصد دارد نیروگاه‌های هسته‌یی تازه بسازد.

آبه اخیرا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: نیروگاه‌های هسته‌یی تازهی که ما می‌سازیم با راکتورهای نیروگاه فوکوشیما دایچی که سبب وقوع اتفاق شد و نیز راکتورهایی که ۴۰ سال پیش ساخته شد فرق خواهد داشت.

او گفت: ما احتمالا پس از جلب درک و حمایت مردم نیروگاه‌های تازه را خواهیم ساخت.

نخست‌وزیر ژاپن این اظهارات را پس از آن بیان کرد که توشیمیتسو موتگی، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اظهار کرد که ممنوعیت دولت قبلی در زمینه ساخت راکتورهای هسته‌یی تازه را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد.

موضع دولت تازه ژاپن در حمایت از انرژی هسته‌یی با تعهد دولت قبلی برای قطع تدریجی وابستگی ژاپن به انرژی هسته‌یی تا سال ۲۰۰۴ که در واکنش به نگرانی‌های عمومی دربارهٔ ایمنی نیروگاه‌های هسته‌یی بیان شد، ۱۸۰ درجه فرق دارد.

نظرسنجی روزنامه توکیو که پیش از انتخابات ماه میلادی قبل انجام شد نشان داد که بیش از ۶۰ درصد مردم ژاپن حذف کامل انرژی هسته‌یی در این کشور را خواستار می باشند.

دولت پیشین ژاپن در واکنش به نگرانی‌های عمومی دربارهٔ ایمنی نیروگاه‌های هسته‌یی هر ۵۰ راکتور هسته‌یی این کشور را تعطیل کرد و دستور انجام بازرسی‌های گستر‌ده‌ای را برای تضمین ایمنی آن‌ها قبل از راه‌اندازی مجدد داد.

حزب لیبرال دموکرات ژاپن پیش از انتخابات مجلس عوام این کشور در ماه دسامبر نشان داد که قصد دارد از موضع قبلی خود در زمینه حمایت از انرژی هسته‌یی عقب‌نشینی کند. این حزب در بیانیه‌ای که تعهدات انتخاباتی‌اش را نشان می‌داد اذعان کرد که سیاست قبلی‌اش در حمایت از انرژی هسته‌یی پر از ایراد بود و به خاطر وقوع اتفاق هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی عذرخواهی کرد.

حزب لیبرال دموکرات ژاپن که معمار سیاست هسته‌یی این کشور به حساب می‌آید و در قبل از افزایش وابستگی به انرژی هسته‌یی تا ۳۰ تا ۵۰ درصد صحبت کرده بود در زمان انتخابات قول داد که “یک ساختار اجتماعی و اقتصادی که نیازی به وابستگی به انرژی هسته‌یی ندارد تاسیس کند”.

نوریمکی هاتوری، تحلیلگر ائتلاف مقابله با تسلیحات هسته‌یی در توکیو گفت که حزب لیبرال دموکرات ژاپن با تعهد به اختصاص منابع به ارتقای توسعه انرژی‌های جایگزین و ایجاد یک مجموعه بهینه انرژی در یک دهه آینده “موضع‌شان در زمینه انرژی هسته‌یی را پیش از انتخابات گنگ و مبهم نگه داشت”.

کویچی ناکانو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه صوفیا در توکیو گفت: اما از وقتی دولت آبه شکل گرفت لفاظی‌های آن‌ها در زمینه انرژی هسته‌یی به سرعت تغییر کرد. اکنون به نظر می‌رسد که حزب لیبرال دموکرات ژاپن این را وظیفه خود می‌داند که انرژی هسته‌یی را ارتقا دهد.

روزنامه فایننشیال تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: دولت تازه ژاپن ممکن است در کوتاه مدت از اتخاذ گام‌های ملموس مانند راه‌اندازی مجدد راکتورهای بیش‌تر اجتناب کند زیرا این کار ممکن است مناقشاتی را پیش از انتخابات مجلس اعیان ژاپن در ماه ژوییه سال ۲۰۲۴ به وجود آورد.

پیروزی در انتخابات مجلس اعیان که تحت کنترل حزب اپوزیسیون قرار دارد، برای نخست وزیر ژاپن اهمیت بسیار بسیاری دارد.

تحلیلگران معتقدند چون زمان بسیاری تا انتخابات مجلس اعیان باقی نمانده است دولت تازه ژاپن با احتیاط پیش می‌رود.

از طرف دیگر سازمان نظارت هسته‌یی ژاپن استاندارهای ایمنی تازهش را که مبنای راه‌اندازی مجدد راکتورها خواهد بود تا ماه ژوییه منتشر نخواهد کرد.

یکی از مسائلی که عزم راسخ دولت تازه ژاپن برای احیای استفاده از انرژی هسته‌یی را به بوته آزمایش خواهد گذاشت در بهار سال ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد،‌ زمانی که سازمان نظارت هسته‌یی ژاپن قرار است حکم نهایی را دربارهٔ این که آیا نیروگاه هسته‌یی اوهی در شمال غرب ژاپن در روی یک گسل فعال قرار گرفته است یا خیر، اعلام کند.

دو راکتور هسته‌یی نیروگاه اوهی تنها راکتورهایی می باشند که در حال حاضر در ژاپن فعالند.

اگرچه سازمان نظارت هسته‌یی ژاپن اعلام کرده است که در صورت تشخیص وجود گسل‌های فعال در زیر نیروگاه اوهی، پیشنهاد تعطیلی این نیروگاه را خواهد داد، تصمیم نهایی، ‌یک تصمیم سیاسی خواهد بود.

ناکانو معتقد است که اگر دولت ژاپن اجازه دهد که راکتورهای هسته‌یی این کشور تعطیل باقی بمانند، در این صورت اعتراض خواهد کرد که انرژی هسته‌یی برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور حیاتی نیست.

این تحلیلگر ژاپنی معتقد است که احتمال دارد دولت آبه صرف‌نظر از تصمیم نهایی سازمان نظارت هسته‌یی ژاپن، دستور تداوم فعالیت نیروگاه هسته‌یی اوهی را بدهد.

به گفته ناکانو، با توجه به روابط نزدیک حزب لیبرال دموکرات ژاپن با صنعت هسته‌یی این کشور و پیشینه این حزب در ارتقای انرژی هسته‌یی، دولت آبه نمی‌تواند اجازه دهد که مردم ژاپن متوجه شوند که این کشور بدون انرژی هسته‌یی نیز می‌تواند به خوبی به کار خود ادامه دهد.

این تحلیلگر ژاپنی گفت: من فکر می‌کنم این چیزی است که آن‌ها از آن می‌ترسند.

حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی که نتیجه زمین‌لرزه و سونامی ماه مارس سال ۲۰۰۱ بود سبب نشت مواد رادیواکتیو در محیط پیرامون این نیروگاه شد و بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان اطراف این نیروگاه مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند. در ماه‌های بعد همه‌ نیروگاه‌های هسته‌یی ژاپن به تدریج برای بررسی‌های امنیتی دوره‌یی تعطیل شدند و پس از چند هفته رایزنی و تلاش از سوی دولت ژاپن، سرانجام دو راکتور در ماه ژوییه فعالیت خود را از سر گرفتند.

حادثه فوکوشیما که بدترین اتفاق هسته‌یی ژاپن پس از فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ لقب گرفته است، آینده انرژی هسته‌یی در سرتاسر جهان را زیر سوال برد و با واکنش‌های مختلف کشورها روبه‌رو شد. آلمان، سوییس و بلژیک تصمیم گرفتند از انرژی هسته‌یی فاصله بگیرند و وابستگی خود را به انرژی برگشت‌پذیر افزایش دهند.

پیش از وقوع اتفاق هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی، انرژی هسته‌یی یک سوم برق ژاپن را تامین می‌کرد، اما بعد از وقوع این اتفاق نگرانی‌های عمومی در مورد ایمنی انرژی هسته‌یی افزایش یافت و مردم ژاپن در تظاهراتی کم‌سابقه در این کشور خواستار کنار گذاشتن این منبع انرژی شدند.

مقامات تپکو اعلام کرده‌اند که حدود ۴۰ سال طول می‌کشد تا بقایای راکتورهای آسیب دیده کاملا برچیده شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.