فرایندهمکاریهای اقتصادی و کشاورزی ایران و ترکیه مورد بازبینی قرار گرفت

به گزارش خبرنگار ایرنا، خلیلیان که صبح امروز (چهارشنبه ) در صدر هیاتی برای گفت و گو با مقامات بلند پایه ترکیه در زمینه همکاریهای کشاورزی به آنکارا سفر کرده است، دومین دیدار خود را با جودت یلماز در محل وزارت توسعه ترکیه انجام داد.

خلیلیان در این دیدار گفت: خوشبختانه روابط ایران و ترکیه دارای از پیشینه تاریخی و فرهنگی مشترک برخوردار و با اراده مقامات بلند پایه دو کشور درحال گسترش است.

وی ضمن تبریک به یلماز به علت انتخابش به ریاست طرف ترک کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و ترکیه ابراز امیدواری کرد که در دوران ریاست وی بر این کمیسیون ، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یافته و شکوفا شود.

خلیلیان ضمن ابلاغ سلام’ علی اکبر صالحی ‘ و ‘علی سعید لو ‘ وزیر امور خارجه و معاون امور بین المللی رییس جمهوری ایران گفت: در آینده نزدیک سعیدلو به آنکارا سفر خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی و تشکر از تلاشهای یلماز به عنوان مسوول ترکیه ای کار گروه ویژه توسعه همه جانبه روابط ایران و ترکیه به ویژه روابط اقتصادی و تجاری و سعیدلو به عنوان معاون بین المللی رییس جمهوری و مسوول کار گروه برای پیشبرد همه جانبه روابط و حل و فصل مشکلات و موانع سر راه گسترش روابط گفت: خوشبختانه روابط تجاری دو کشور از شتاب خوبی برخوردار است و در سال گذشته با افزایش قابل توجهی به ۱۶ میلیارد دلار و در چهار ماهه اول سال جاری نیز به ۸/۷ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن افزایش خیره کننده ای داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تداوم این روند در پایان سال جاری مبادلات تجاری دو کشور به بیش از ۲۱ میلیارد دلار برسد.

وی گفت : با توجه به تصمیم مقامات دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری به مرز ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ ضرورت هماهنگی تمامی نهادهای ذیربط و همچنین یافتن مکانیسم های لازم برای رسیدن به این میزان از روابط با توجه به وجود ظرفیتهای فراوان اقتصادی بین دو کشور احساس می شود.

خلیلیان با ابراز رضایت از فرآیند همکاری های دو کشور گفت: مذاکرات مربوط به انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور به مراحل نهایی خود رسیده که خوشحال کننده است و امیدواریم که در روزهای آتی با امضای مقامات دو کشور اجرایی شده و راه و مسیر تجارت آزاد بین ایران و ترکیه هموارتر شود.

وی گفت: موضوعات متعددی در زمینه محیط زیست و جنگلداری بین دو کشور وجود دارد که شامل قرنطینه دو جانبه، تحقیقات کشاورزی، تولید و فرآوری شیلات، مقابله با ریزگردها، بیابان زدایی، توسعه جنگل، همکاری های آموزشی و تحقیقاتی و همچنین تشویق بخشهای خصوصی دو کشور در پروژه های مشترک کشاورزی، همکاری های دو جانبه در زمینه آب و خاک، صنایع کشاورزی، دامپروری و دامپزشکی می باشد.

خلیلیان در ادامه گفت: به اتفاق هیات همراه برای شرکت در چهارمین نشست کار گروه راهبردی همکاری های کشاورزی بین دو کشور به ترکیه سفر کرده است . اعضای این هیات مشغول مذاکره با همتایان خود هستند که امیدواریم امروز به تفاهم لازم در این زمینه دست یافته و یادداشت تفاهمی نیز امضا شود.

جودت یلماز نیز در سخنانی ضمن خوش آمد گویی به هیات ایرانی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات مفید و سازنده ای در آنکارا داشته باشند.

وزیر توسعه ترکیه گفت: همان طور که شما اشاره کردید حجم تجارت دو کشور در سال گذشته به ۱۶ میلیارد دلار رسید که با توجه به ارقام تجاری ۱۰ سال پیش بسیار قابل توجه است، ولی اگر ظرفیتهای واقعی دو کشور را لحاظ کنیم، این رقم بسیار کم است.

یلماز با اشاره به اینکه در سفر اخیر ‘رجب طیب اردوغان’ به تهران و دیدار با معاون اول رییس جمهوری ایران نیز این موضوع مطرح شد، گفت هر دو طرف تاکید داشتند که سطح فعلی برای مبادلات تجاری دو طرف اندک است و تصمیم گرفتند هدف ۳۰ میلیارد را به ۳۵ میلیارد دلار افزایش دهند.

رییس طرف ترک کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند و افزون بر ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت دارند و تولید ناخالص داخلی آنها براساس برابری قوه خرید به بیش از دو تریلیون دلار می رسد، گفت: گسترش همکاری ها و به کارگیری ظرفیت های موجود بدون شک در راستای منافع ملی مشترک دو کشور خواهد بود و به توسعه رفاه و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد. البته برای تحقق این امر باید مذاکرات مربوط به انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی را نهایی کرده و بلافاصله مذاکرات مربوط به گذر به تجارت آزاد بین دو کشور را آغاز کنیم.

وی تاکید کرد تجارب ترکیه نشان می دهد که تجارت آزاد هم به رفاه مردم کمک کرده و هم با تقویت رقابت سالم در جامعه زمینه توسعه اقتصادی بیشتری را فراهم می کند.

یلماز افزود: در بین این بخش ها ، بخش کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و براین باور است که بخش کشاورزی در قرن بیست و یکم یک بخش استراتژیک خواهد بود. چرا که مسائل زیست محیطی، افزایش جمعیت، متنوع شدن تقاضای مصرف کننده، اهمیت بخش کشاورزی و مواد غذایی را به شدت افزایش داده است. بخش کشاورزی از نظر اشتغال زایی نیز اهمیت شایان توجهی دارد. ولی باید قبول کرد که بخش کشاورزی نیز در دنیا بسیار متحول شده است. نوآوریهای خیره کننده ای صورت گرفته است، فناوری پیشرفته در آن استفاده می شود که این امر نیز همکاری دو کشور دوست و برادر در این زمینه را اجتناب ناپذیر کرده است.

وزیر توسعه ترکیه گفت: این همکاری نباید صرفا در زمینه تجاری باشد و باید برای سرمایه گذاری های متقابل در زمینه کشاورزی نیز اولویت داده شود. بنابراین هم کشاورزان و هم مصرف کنندگان دو کشور از این رویکرد سود خواهند برد.

وی با ابراز رضایت از همکاری های خوب وزیر امور خارجه و معاون بین الملل رییس جمهوری ایران در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری و کار گروه روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد که در سفر اواخر ماه جاری سعیدلو به آنکارا امکان بازبینی فرآیند مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور از جنبه های مختلف فراهم شود.

یلماز با اشاره به طرح عظیم کشت و صنعت جنوبشرق ترکیه موسوم به ‘گاپ’ و دیگر طرحهای مهم کشت و صنعت ترکیه که در دست اجراست، پیشنهاد کرد که هیات ایرانی در مدت اقامت خود در این کشور از نزدیک با این طرحها نیز آشنا شود.

وی گفت: ترکیه طرحهای بزرگ یکپارچه سازی زمینهای کشاورزی، سیستم های مدرن آبیاری و فناوری های جدیدی را در کشاورزی استفاده می کند که مایل است اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار دوستان ایرانی خود قرار دهد.

خلیلیان امروز علاوه با جودت یلماز با ‘ویسل اروغلو’ وزیر امور آب و جنگلداری ترکیه نیز دیدار و گفت و گو کرد.

وی قرار است با ‘مهدی اکر’ وزیر کشاورزی، غذا و دامپروری ترکیه نیز دیدار و گفت و گو بکند.

همزمان با سفر وزیر جهاد کشاورزی به آنکارا، چهارمین نشست کار گروه همکاری های کشاورزی ایران و ترکیه با شرکت مسوولان بلند پایه کشاورزی دو کشور در آنکارا تشکیل شده است.

در این نشست همچنین درباره مجموعه مسائل مربوط به همکاری های کشاورزی ایران و ترکیه بحث و تبادل نظر به عمل آمده و قرار است در این راستا فرآیند همکاری های قرنطینه ای، همکاری های دامی و گیاهی، شیلات، همکاری های آموزشی و تحقیقاتی، تبادل اطلاعات و تجربیات، توسعه پروژه های مشترک کشاورزی، همکاری در زمینه دامپزشکی و صنایع کشاورزی توسط مسوولان و کارشناسان ارشد دو کشور مورد بررسی قرار گیرد و نتایج آن به وزرای مربوطه منتقل شود.

خلیلیان امشب به تهران بازمی گردد.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۱۷۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.