وزیر جهاد کشاورزی ایران:پدیده ریزگردهابه کشورهای منطقه آسیب می رساند

‘ خلیلیان ‘ روز چهارشنبه پس از دیدار با ‘ مهدی اکر ‘ وزیر کشاورزی ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت : ایران و ترکیه با داشتن مرزها و تاریخی مشترک دارای روابط رو به گسترشی هستند ، دو کشور قصد دارند در بخش های مختلف روابط خود را توسعه دهند .

وی در باره مباحث مطرح شده در دیدار با وزیر کشاورزی ترکیه گفت : بحثهای مربوط به منابع طبیعی، جنگل و تثبیت شن های روان، بیابان زدایی و مبارزه با پدیده ریزگردها که به کشورهای منطقه آسیب می رساند در دیدار با وزیر کشاورزی ترکیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را توسعه دهیم نیازمند امضا و اجرایی کردن موافقتنامه تجارت ترجیحی هستیم که این تفاهم نامه مراحل نهایی خودرا طی می کند و انشاالله بتوانیم روابط تجاری دو کشور را در سال جاری به سطح ۲۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۴ ( ) به میزان ۳۵ میلیارد دلار افزایش دهیم .

وزیر جهاد کشاورزی ایران گفت: برای احیای بخش کشاورزی ، چهارمین نشست گروه ویژه توسعه کشاورزی را امروز برگزار کردیم و توافقات خوبی در زمینه تبادلات تجاری برای محصولات کشاورزی و توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی و همچنین مبادله هیاتهای فنی و مهندسی و همکاریهای فنی و امنیتی بین دو کشور در ابعاد مختلف زیربخشهای کشاورزی و همکاریهای آموزشی را در این یادداشت تفاهم قرار دادیم تا افزایش سهم بخش کشاورزی در مبادلات تجاری دو کشور را زمینه ساز شویم .

او در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی عملی برای افزایش سهم محصولات کشاورزی در تجارت دوکشور مطرح است ،گفت: افزایش سرمایه گذاریهای متقابل و ترجیحا خرید بخشی از محصولات کشاورزی که ترکیه از کشورهای دیگر تامین می کند و ایران می تواند این محصولات را به راحتی به ترکیه صادر کند و همچنین بخشی از محصولات کشاورزی که ایران از خارج تامین می کند، از ترکیه خریداری شود.

‘مهدی اکر’ وزیر کشاورزی، غذا و دامپرورزی ترکیه نیز گفت: سهم مبادلات محصولات کشاورزی بین ایران و ترکیه سالانه حدود ۳۶۰ میلیون دلار است که این رقم با توجه به رقم ۱۷ میلیارد دلاری تجارت بین دوکشور بسیار ناچیز است و باید افزایش یابد.

اکر در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در خصوص موضوعات مطرح شده در مذاکراتش با وزیر جهاد کشاورزی ایران و نتایج این گفت و گوها گفت: ایران و ترکیه به لحاظ نزدیکی جغرافیایی، از ساختار مشابهی در زمینه کشاورزی برخوردارند. در این راستا هم امتیازات و هم مسائل و مشکلات مشترکی دارند.

او گفت: استفاده بهینه و ارزیابی خوب از این امتیازات در راستای منافع دوکشور خواست دولتهای دوکشور است. ایران و ترکیه تاکنون چهار موافتنامه همکاری در زمینه کشاورزی به امضا رسانده اند. در این راستا امروز چهارمین نشست کارگروه راهبردی همکاریهای کشاورزی برگزار می شود که می تواند بستری برای تسریع در فرایند مذاکرات تجارت ترجیحی بین دوکشور باشد.

اکر ابراز امیدوار کرد این نشست با بحث پیرامون مسائل و مشکلات موجود بر سر راه همکاریهای کشاورزی دوکشور، راهگشا شود و راه اساسی برای حل آنها ارائه دهد.

وزیر کشاورزی ترکیه گفت: مذاکرات مفید و سازنده ای با همتای ایرانی خود داشته و چگونگی افزایش سهم بخش کشاورزی در مبادلات تجاری ایران وترکیه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده است.

وی در پاسخ به سووال دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه آیا موضوع مبادله اطلاعات بین دوکشور با توجه به پیشرفتهای ایران و ترکیه در زمینه کشاورزی در دوره های اخیر و همکاریهای آموزشی و پژوهشی نیز بین دوکشور مطرح است یا نه؟

گفت: مبادله نتایج پژوهشهای دوکشور در زمینه کشاورزی و تبادل اطلاعات و همکاریهای آموزشی از دیگر موضوعات مطرح شده در این دور از مذاکرات بود و دوکشور در این زمینه ابراز علاقه کردند.

اکر افزود: دوطرف در چارچوب نشست های کمیته اجرایی که به ریاست معاونین وزرای کشاورزی دوکشور تشکیل می شود، به تبادل اطلاعات و تجربیات می پردارند و همکاریهای فنی خوبی در زمینه کشاورزی مطرح می باشد.

وی گفت: یکی از مهمترین انگیزه های دیدارهای مقامات بلندپایه کشاورزی دوکشور نیز افزایش سهم بخش کشاورزی در مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه است.

صادق خلیلیان که صبح امروز در راس هیاتی برای گفت و گو با مقامات بلندپایه ترکیه در زمینه همکاریهای کشاورزی به آنکارا سفر کرده است، امروز علاوه بر مهدی اکر با وزرای توسعه و امور آب و جنگلداری ترکیه نیز بطور جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

خلیلیان امشب به تهران بازمی گردد.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰ **۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۲۴۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.