فصل طلایی مستاجرها از شنبه

۳۰م آذر ،

تب بالایی که در یکسال و نیم قبل به صورت یکسره اجاره‌بهای مسکن در تهران و شهرهای بزرگ را دچار کرده بود، بالاخره قطع شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه  خبرنگاران، بازار اجاره مسکن در هفته‌های منتهی به پاییز بخاطر «برتری حجم آپارتمان‌ اجاره‌ای نسبت به میزان تقاضا» شرایط را برای زمستان طلایی اجاره‌نشین‌ها فراهم کرده است.

مطابق آنچه در بنگاه‌های املاک از رفتار موجران دیده می‌شود، جو غیرقابل تحمل نیمه‌اول سال فروکش کرده و برای آن دسته از متقاضیانی که در فصل زمستان قصد دارند نسبت به تعویض، تمدید یا انتخاب اولین آپارتمان‌اجاره‌ای خود اقدام کنند، پیش‌بینی مشترک دلالان و تحلیلگران بازار حکایت از مطلوبیت‌نسبی شرایط دارد.

حالت «تغییر روزانه ارزش اجاری واحدهای مسکونی» در تهران که به مُد دست‌کم دو فصل ابتدایی امسال تبدیل شده بود در هفته‌های اخیر از بازار اجاره‌نشین‌ها فاصله گرفته طوری که هم‌اکنون ارقام پیشنهادی موجران علاوه براینکه نسبت به اول سال رشد نکرده، شکننده شده؛ به این معنی که در فایل‌های اجاره خطاب به مستاجرهایی که این روزها به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند، قابلیت «تعدیل رقم پیشنهادی» ملاحظه می‌شود.

بانک‌مرکزی دیروز گزارش داد: شاخص اجاره‌بهای مسکن در کل کشور در یکسال منتهی به شهریور امسال و همچنین در ۶ماه اول امسال به ترتیب ۱۳/۴ درصد و ۱۴/۲ درصد افزایش پیدا کرده است. این شاخص برای استان تهران نیز حدود ۱۴درصد اعلام شده است.

هر چند آنچه بانک‌مرکزی محاسبه کرده، مربوط به کل کشور است و لااقل واقعیت ملموس شهر تهران را روایت نمی‌کند، اما طبق گزارشی که پیش‌تر مرکز آمار منتشر کرده بود، در پایتخت فقط در سه ماه اول سال۹۱ اجاره‌بهای مسکن ۲۱ درصد افزایش یافت و در تابستان اگرچه هنوز آمار رسمی برای این فصل اعلام نشده، اما گفته می‌شود منحنی رشد اجاره‌بها جلوتر از تورم ۲۴ درصدی در حرکت بوده است.

این منحنی حالا تغییر جهت داده و مسیر بدون شیب را در پیش گرفته است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» حالت جدیدی که در حال حاضر بر بازار اجاره‌نشین‌ها حاکم شده شرایط را برای هم‌راستا کردن موقعیت اجاره‌بها با خواسته اجاره‌نشین‌ها در طول زمستان فراهم کرده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.