فعالان اقتصادی: نقدینگی را مهار کنید

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نتایج ارزیابی ۳۱۹ تشکل اقتصادی کشور در بهار امسال از مولفه‌های ملی کسب و کار در ایران را منتشر کرد.

به گزارش ممتاز به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز حاکی است: بر اساس پاسخ ۳۱۹ تشکل اقتصادی از سراسر کشور به پرسشنامه تهیه شده به ترتیب سه مولفه «بی ثباتی در قیمت مواد اولیه»، «مشکل دریافت تسهیلات از بانک ها» و «اعمال تحریم های بین‌المللی علیه کشورمان» در بهار مجموعا بدتر از بقیه مولفه های موثر بر اداره بنگاه ها در این فصل ارزیابی شده‌اند.

همچنین مولفه‌های «ضعف زیرساخت های تامین برق»، «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل » و «تعرفه پایین کالاهای وارداتی و رقابت غیرمنصفانه کالاهای رقیب خارجی در بازار» نسبت به سایر مولفه‌ها در بهار ، بهتر ارزیابی شده‌اند.

بر اساس میانگین ارزیابی های کل پایش‌های قبل از پاییز ۱۳۸۹ تا بهار ، تشکل های اقتصادی استان های بوشهر، همدان، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان غربی ، به ترتیب با میانگین ارزیابی ۰۰/۷ ، ۸۳/۶ ، ۷۶/۶ و ۷۶/۶ مجموعا ارزیابی بدتر و تشکل‌های اقتصادی استان های گیلان، اردبیل، زنجان و یزد به ترتیب با میانگین ارزیابی ۱۹/۵ ، ۳۵/۵ ، ۷۴/۵ و ۸۰/۵ مجموعا ارزیابی بهتری نسبت به سایر استان ها از وضعیت مولفه های محیط کسب و کار ارائه کرده اند.

در پرسشنامه مربوط به این مطالعه، دو سوال دربارهٔ مهمترین مسائل روز کسب و کار ایران پرسیده شد که برآیند پاسخ ۳۱۹ تشکل اقتصادی مشارکت کننده در این مطالعه به این ترتیب است:

۱- دربارهٔ اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با کدام گزینه موافق میباشید؟

 اجرای سریع و یکباره (۴ درصد)

اجرای با شیب ملایم و تدریجی (۶۳ درصد)

توقف اجرای هدفمندی یارانه ها (۳۳ درصد)

۲- فوری ترین توقع اعضای تشکل شما از رئیس جمهور آینده چیست؟

 مهار نقدینگی و تورم (۵۶ درصد)

متعهد کردن دستگاه‌های دولتی به پرداخت به موقع بدهی های خود(۴ درصد)

 ثبات در سیاست‌ها (۲۱ درصد)

افزایش بودجه های عمرانی (۴ درصد)

اصلاح منافذ فساد (۱۱ درصد)

اجرای هدفمندی یارانه ها (۳ درصد)

با گذشت ۱۱ دوره اجرای پیمایش فصلی محیط کسب و کار، مقایسه نتایج فصلی با میانگین کل نشان می‌دهد در بلندمدت به لحاظ افزایش حجم نمونه، نتایج قابل اتکاتری به دست می‌آید. لذا پیشنهاد و تاکید می‌شود برای استفاده از نتایج این پیمایش ها در سیاستگذاری از نتایج بلندمدت استفاده شود.

گفتنی است گزارش‌های فصلی پایش محیط کسب و کار ایران از تابستان ۱۳۸۹ به طور مستمر توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با همکاری تشکل های اقتصادی سراسر کشور تهیه و منتشر می گردد. این گزارش‌ها، ارزیابی تشکل‌های اقتصادی ایران از مولفه های ملی محیط کسب و کار را به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.