فن‌بازار،‌ بازاری است برای ارائه فناوری‌ها و انجام معامله بر روی آن فناوری

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

دکتر مجید متقی‌طلب رئیس ستاد اجرایی چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد هدف برگزاری این نمایشگاه گفت: شما اگر در کشورهای پیشرفته جستجویی داشته باشید ملاحظه می‌کنید که مقوله‌ای به نام نظام ملی فناوری را دارا هستند که در این نظام تلاش بر این است چرخه علم و فناوری تکمیل شود و در حقیقت ساختار شکل‌گیری این نظام نیز بر اصل تکمیل چرخه فناوری استوار است.   
 
وی ادامه داد: در این نظام ایده به محصول تبدیل شده و محصول نیز تجاری‌سازی می‌شود تا بتوان بدین وسیله مشکلات جامعه را برطرف کرد.   
 
متقی‌طلب تاکید کرد: ما در داخل کشور ایده‌پردازی داریم و پژوهش نیز انجام می‌شود اما تمامی این موارد به صورت گزارشات زیبا و پایان‌نامه‌های مرتب و تمیز در کتابخانه‌ها بایگانی می‌شود؛ حرف این است که نتایج پژوهش و دستاوردهای تبلیغاتی تبدیل به فناوری شده و فناوری نیز تجاری‌سازی شود.   
 
دبیر فن‌بازار جمهوری اسلامی ایران گفت: سه سال است که بحث مربوط به فن‌بازار در هفته پژوهش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده، البته این مسئله به این معنا نیست که قبل از آن به این مقوله نمی‌پرداختیم اما در طی این سه سال روند پیگیری این مسئله قوی‌تر شده است.   
 
وی در تشریح مفهوم فن‌‌بازار ادامه داد: فن‌بازار،‌بازاری است برای ارائه فناوری‌ها و انجام معامله بر روی آن فناوری، به عبارت دیگر محل و بازاری است که متاع آن دستاوردهای علمی و فناوری است؛ عرضه‌ فناوری، تقاضای فناوری و سرمایه‌گذاران سه رکن اصلی این بازار هستند.   
 
متقی‌طلب افزود: در واقع در این حوزه کسانی که فناوری دارند آنرا عرضه کرده و از طرف دیگر خریداران و سرمایه‌داران، یا فناوری را می‌خرند و یا در اجرای آن مشارکت می‌کنند و یا اینکه برای پیشبرد فازی از آن برنامه‌ریزی می‌کنند تا زمانی که تبدیل به محصولی برای تجاری‌سازی شود.   
 
رئیس ستاد اجرایی چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهش و فناوری گفت: در فن‌بازار امسال ۳۰۰ مورد فناوری ثبت شده شرکت داشتند و علاوه بر آن نیز بیش از ۲۰۰ مورد دیگر توسط پارک‌های فناوری، مراکز رشد و شرکت‌کننده‌های دیگر ارائه شد که به صورت غیرثبت‌شده به معرض نمایش گذاشته‌اند.   
 
دبیر فن‌بازار جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تمامی افرادی که امسال در نمایشگاه شرکت کردند پرونده دارند و بدین صورت نیست که محصول خود را نمایش داده و بعد از آن به طور معمولی غرفه‌ داده و بعد جمع شده و بروند.   
 
وی اضافه کرد: آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که از این به بعد کار پیگیری خواهد شد یعنی در این محل یا منتظر قرارداد می‌شوند و یا مذاکراتی صورت می‌گیرد که پیگیری شده و تبدیل به قرارداد خواهد شد، به عبارتی تمام سعی و تلاش ما این است که ما دانش را تبدیل به ثروت کنیم.   
 
متقی‌طلب افزود‌: ما برای اینکه بتوانیم پایه تئوری این مسئله را قوی و مستحکم کنیم اقداماتی انجام داده‌ایم که از آن مورد می‌توان به برگزاری ۱۳ جلسه کارگاه آموزشی طی ۳ یا ۴ روز نمایشگاه اشاره کرد.   
 
رئیس ستاد اجرایی چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهش و فناوری در پایان خاطرنشان کرد:‌ کارگاه‌هایی مثل قیمت‌گذاری و ارزیابی فناوری، مراحل نوشتن طرح کسب و کار و … به صورت وُرک ‌شاپ برگزار شد و هدف این بود در بحث تئوری مسئله زیرساخت‌ها فراهم شود تا بتوانیم زبانی مشترک پیدا کنیم.   
 
انتهای پیام/ 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.