فهرست مضحک‌ترین و خنده‌دارترین مطالعات جهان؛ برندگان ایل نوبل معرفی شدند

دانش > تحقیق‌و‌ تولید– همشهری‌ آنلاین:
جوایز مضحک‌ترین تحقیقات علمی سال ۲۰۱۲ طی برگزاری مراسی جوایز ایگ‌نوبل یا نوبل غیر محتمل به محققان از کشور‌های مختلف اهدا شدند.

جایزه ایگ نوبل (Ig Nobel Prize) تقلیدی از جایزه نوبل است که همه ساله در اوایل اکتبر به ۱۰ موفقیت برتر که «ابتدا باعث خنده و سپس به فکر فرو رفتن مردم شود» اعطا می‌شود. مراسم این جایزه، پیش از ایم در MIT و به تازگی در سالن ساندرز دانشگاه هاروارد برگزار می‌شود، به عهده گروهی از برجستگان و شایستگان جایزه نوبل است.

اولین جایزه ایگ نوبل در سال ۱۹۹۱ به اکتشاف‌هایی اعطا شد که نمی‌شود یا نمی‌توان دوباره انجامشان داد. هر ساله، ۱۰ جایزه در چندین رشته اعطا می‌شود. این رشته‌ها علاوه بر رشته‌های موجود در جایزه نوبل، مانند شیمی، فیزیک، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح، شامل موارد دیگری، از جمله بهداشت عمومی، مهندسی، زیست‌شناسی و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای هم می‌شود.

بیست و دومین مراسم نوبل غیر‌محتمل یا همان ایگ نوبل نیز روز پنجشنبه در سالن ساندرز دانشگاه هاروارد برگزار و برندگان آن معرفی شدند. این مراسم همواره با حضور برندگان جایزه حقیقی نوبل برگزار می‌شود. این افراد مسئولیت اهدای جوایز ایگ‌نوبل را به عهده دارند.

بر اساس گزارش فاکس‌نیوز، از سنت‌های جالب توجه مراسم این است که برندگان تنها ۶۰ ثانیه فرصت سخنرانی دارند و در صورتی که بیش از این به حرف زدن ادامه دهند، صدای دختربچه‌ای با گفتن “خسته کننده است” سخنرانی وی را قطع می‌کند، از دیگر سنت‌های این مراسم پرتاب موشک‌های کاغذی به سوی یکدیگر است که البته این رسم به دلایل امنیتی از سال ۲۰۱۰ ممنوع شده‌است.

برندگان ایگ نوبل سال ۲۰۱۲ به این ترتیب اعلام شده‌اند:

جایزه روان‌شناسی: آنیتا ایرلند و رالف زوان از هلند و تولیو گوادالوپ از پرو برای مطالعه بر روی این موضوع که کج شدن و تکیه دادن به سمت چپ باعث می‌شود برج ایفل کوچکتر به نظر بیاید.

جایزه صلح: شرکت SKN روسیه به خاطر تبدیل مهمات کهنه روسی به الماس‌های جدید.

جایزه آکوستیک: کازوتاکا کوریهارا و کوجی سوکادا از ژاپن به خاطر ابداع ماشین مختل کننده سخنرانی، دستگاهی که به واسطه بازپخش صدای یک فرد با ریتمی بسیار کندتر از ریتم واقعی،‌ در سخنرانی وی اخلال ایجاد می‌کند.

جایزه علوم اعصاب: کرگ بنت،‌مایکل میلر و جورج ولفورد از آمریکا به خاطر نمایش دادن اینکه محققان مغز و اعصاب با استفاده از ابزار‌های پیچیده و آمارهای ساده می‌توانند فعالیت‌های مغزی را در هر چیزی؛‌ حتی در مغز ماهی سالمون مرده نیز مشاهده کنند.

جایزه شیمی: جان پترسون از سوئد برای حل این مساله که چرا موهای بعضی از ساکنان بعضی از خانه‌ها در شهر آندرسولو در سوئد به رنگ سبز در‌می‌آید.

جایزه ادبیات: دفتر حسابرسی دولتی آمریکا برای انتشار گزارشی درباره گزارش‌هایی از گزارش‌هایی که چگونگی آماده‌سازی گزارشی درباره گزارشی از گزارش‌هایی درباره گزارش‌هایی دیگر را آموزش می‌دادند!

جایزه فیزیک: جوزف کلر از آمریکا، ریموند گلدستاین از بریتانیا، پاتریک وارن و رابین بال از بریتانیا به خاطر محاسبه نیروهای تعادلی که شکل و حرکات موهای انسان را در مدل موی دم‌اسبی پیش‌بینی می‌کنند.

جایزه دینامیک مایعات: روسلان کرچتنیکوف و هانس مایر از آمریکا و روسیه به خاطر مطالعه بر روی دینامیک نوسانات مایع برای کشف این موضوع که زمانی فردی با یک لیوان قهوه راه می‌رود،‌چه اتفاقی می‌افتد؟

جایزه آناتومی: فرانس دووال و جنیفر پوکرنی از آمریکا و هلند به خاطر کشف این موضوع کا شامپانزه‌ها با دیدن تصاویری از پشت شامپانزه‌های دیگر می‌توانند یکدیگر را شناسایی کنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.