فیلمسازان از پرداختن به مسائل سطحی و مبتذل خودداری کنند/ ترسیم خطوط قرمزنمایشگاه کتاب امسال

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘سیدمحمد حسینی’ در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه های مختلف ، به تولید فیلم های مبتنی بر آموزه های قرآنی اشاره کرد و گفت: باید نگاه فیلمسازان و هنرمندان ما به این سمت باشد، نه به مسائل سطحی و مبتذل که باعث نگرانی علما، مراجع، بزرگان و متدینین جامعه می شود.

وی افزود: انشاء الله به این سمت و سو حرکت می کنیم و سال به سال میزان تولید محصولات فکری و فرهنگی که متناسب با موازین اسلامی است، بیشتر می شود.

** حمایت از تلاش های فرهنگی در راستای تولید ملی

حسینی با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان ‘تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ گفت: فرهنگ سازان کشور اعم از رسانه ها ی جمعی، مطبوعات، نشریات، روزنامه ها و دیگر فعالان عرصه فرهنگ و هنر رسالت دارند تا تلاش کنند این هدف در جامعه تحقق پیدا کند و علاوه بر وزارت خانه های اقتصادی و اجرایی، در عرصه فرهنگ نیز کارهای عمده ای انجام شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور و پایگاه های خبری که جریان ساز هستند، تلاش می کند تا همه دستگاه های فرهنگی در این زمینه ها مانند تولید محصولات فرهنگی که نیاز جامعه اسلامی و جوانان و نوجوانان است و همچنین تولید نرم افزارهای اسلامی و فیلم های متناسب با فرهنگ و اعتقادات مردم ، اقدام کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ظرفیت های موجود در کشور افزود: حتی صادرات نرم افزار در کشور داریم و اکثر مسوولین فرهنگی تلاش دارند تا کار های ارزشمندی ارائه شود.

حسینی یادآور شد: به معاونت های وزارت ارشاد نیز یادآوری شده تا در همه نمایشگاه ها و جشنواره ها به این موضوع پرداخته شود و در تولیدات، تجلی این خواسته دیده شود.

** نمایشگاه کتاب، مهمترین رویداد فرهنگی کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب را فرصتی دانست که در اختیار همگان است و ناشران و دست اندرکاران کتاب می توانند مشکلات خود را در این نمایشگاه حل و فصل کنند.

وی همچنین با اشاره به تغییرات قیمت ها در زمینه کتاب به موضوع ضرورت حمایت از ناشران و نویسندگان کتاب پرداخت و گفت: موضوع مالیات کتابفروشی ها در دولت پیگیری شد و بر این اساس قرار شد تا کتابفروشی ها از پرداخت مالیات معاف شوند.

حسینی در ادامه گفت: با توجه به تغییر قیمت ارز و دغدغه واردکنندگان کاغذ، مقرر شد تا واردکنندگان بر اساس نرخی که بانک مرکزی اعلام می کند، کاغذ مورد نیاز خود را تهیه و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

**ترسیم خطوط قرمز در نمایشگاه کتاب

حسینی در ادامه سخنان خود به خطوط قرمز در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال اشاره کرد و گفت: هر کس نمی تواند هر اندیشه ای را با هر طرز تفکری به نام کتاب ارائه کند. در سال های گذشته مواردی مانند به کارگیری برخی اسامی جعلی وجود داشت ، اما با چنین مواردی برخورد می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر روز دهم اردیبهشت به نام روز ملی خلیج فارس، گفت: اگر کسی در نمایشگاه بخواهد عناوین جعلی را به کار ببرد، چنین فرصتی به آنان داده نخواهد شد.

وی همچنین گفت: در جشنواره هایی که به این مناسبت در استان های مختلف برگزار می شود، از شهدای خلیج فارس و مرزداران غیور میهن اسلامی تکریم خواهد شد.

حسینی با بیان این مطلب که افکار و اندیشه های تفرقه افکن در نمایشگاه جایی ندارند، اضافه کرد: برخی افکار همانند عملیات هایی که ‘عبدالمالک ریگی’ و ‘القاعده’ آن را هدایت می کنند، ممکن است در قالب کتاب و بر علیه مکتب اهل بیت (ع) منتشر شده و مروج افکار افراطی باشند که قطعا چنین کتاب هایی اجازه هیچ تحرکی را نخواهند داشت.

* نگاه آماری به بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب با عنوان ‘ربع قرن جهاد فرهنگی’ اشاره کرد و گفت: چهار هزار و ۲۰۰ ناشر داخلی وخارجی در این نمایشگاه محصولات خود را عرضه خواهند کرد که ۷۸ کشور به رغم تحریم ها و مشکلات و محدودیت های موجود، حضوری پررنگ خواهند داشت.

وی افزود: چهار صد هزار عنوان کتاب در نمایشگاه امسال عرضه می شود که علاقمندان از سراسر کشور می توانند از این فرصت استفاده کنند.

حسینی اضافه کرد: برای رونق دادن بیشتر به این نمایشگاه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان یارانه به افراد کتابخوان به ویژه دانشجویان و طلاب علوم دینی به صورت مستقیم و غیر مستقیم پرداخت می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۶۹ هزار عنوان کتاب منتشر شد که این میزان نسبت به سال های گذشته بیشتر بود، در حالی که در سال ۸۹ حدود ۶۵ هزار عنوان کتاب منتشر شد.

** فضای معنوی در نمایشگاه کتاب

حسینی با اشاره به مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب در روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه جاری با حضور رییس جمهوری، گفت: مردم از روز چهارشنبه می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند و تلاش شده تا فضای معنوی بیشتری بر نمایشگاه حاکم باشد.

وی با بیان این که نمایشگاه کتاب امسال با تحولاتی همراه خواهد بود، افزود: سالن های نمایشگاه کتاب به نام شهیدان فکر و اندیشه، شهدای محراب، شهدای هسته ای و یاران امام راحل (ره) نامگذاری شده است.

وی همچنین از ایجاد غرفه های ویژه حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و برگزاری جشن ولادت فاطمه زهرا (س) که مصادف با ایام نمایشگاه خواهد بود، خبر داد.

حسینی با بیان این که بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب دینی و صد هزار عنوان کتاب چاپ اول در نمایشگاه ارائه خواهد شد، افزود: جمعی از فضلا و علمای حوزه علمیه قم نیز با حضور در نمایشگاه، پاسخگوی سوالات دینی، شرعی و تربیتی بازدیدکنندگان خواهند بود.

وی همچنین به موضوع برگزاری نشست های تخصصی و تکریم از دست اندرکاران ۲۴ دوره نمایشگاه کتاب

اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در نمایشگاه امسال از یادمان ۲۸ شهید حوزه نشر در نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه های سال های گذشته و بازدید چند ساعته معظم له از غرفه ها اشاره کرد و افزود: هر کدام از رهنمودها و نکات ظریف ایشان، سرفصلی برای پیگیری مسوولان و دست اندرکاران است و همچنین فرصت خوبی برای نویسندگان و ناشران است تا از نزدیک با رهبر انقلاب گفت و گو کنند.

** جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در نمایشگاه کتاب

حسینی گفت: در سال های گذشته جشنواره ای در ایام ولادت امام رضا (ع) با برنامه های مختلف در کشورهای خارجی و در استان های کشور به منظور معرفی شخصیت آن حضرت برگزار می شد که امسال بحث فرهنگ رضوی را گسترش دادیم.

وی افزود: از حالا که پنج ماه به ولادت آن امام مانده است، هفته های فرهنگ رضوی را از استان ها شروع کردیم و به طور متوسط هر دو هفته یک بار نمایشگاهی با ارائه آثار هنری و فرهنگی در یک استان به فعالیت خواهد پرداخت و امسال دهمین جشنواره با شکوه بیشتر برگزار خواهد شد.

حسینی به سفر سال گذشته خود به ترکمنستان اشاره کرد که ضمن دیدار با رییس جمهوری آن کشور مقرر شد تا در مرو که یادگاری از حضور امام رضا (ع) در آن مکان است، کارهای مختلفی انجام گیرد و در آنجا یک مجتمع فرهنگی ایجاد شود.

* عرفان های جعلی در نمایشگاه جایی ندارند

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عرفان های کاذب، وارداتی و ساختگی در نمایشگاه امسال جایگاهی نخواهند داشت. در کشور ما که دارای یک پیشینه درخشان بوده و عارفان و سالکان بزرگی در آن زندگی کرده اند، جایی برای اندیشه ها و افکار ساختگی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: سازمان جهانی یونسکو اعلام کرده است که برای چهار نفر از شخصیت های بزرگ ایرانی مانند ‘ابوسعید ابوالخیر’ و یا ‘ابن سینا’ مراسمی برگزار خواهد کرد و در برخی استان ها نیز گرامیداشت مفاخر و شاعران و اندیشمندان بزرگ کشور همانند کنگره سلمان فارسی در استان فارس در حال برگزاری است.

** جایگاه بیداری اسلامی در نمایشگاه

حسینی ابرازامیدواری کرد خیزش اسلامی در کشورهای منطقه به خوبی در نمایشگاه کتاب امسال نشان داده شود و هنرمندان در این زمینه کمک کنند.

وی با بیان این که هیات های مختلفی برای بازدید از جمهوری اسلامی سفر خواهند کرد، افزود: نبرد فکری و رسانه ای ما با غرب و خلاء استقرار حکومت دینی در این کشورها باعث شده تا غرب و ارتجاع منطقه تلاش کنند تصویری از جمهوری اسلامی ایران نشان دهند که آنان تمایلی به ایران نداشته باشند و سفر نخبگان و اندیشمندان به ویژه سفر ۸۰ اندیشمند مصری و مانند آن، باعث خنثی شدن توطئه های دشمنان می شود.

* استقبال کشورهای خارجی از هفته های فرهنگی ایران

حسینی در ادامه سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: در کشورهایی که هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود، شاهد علاقه اندیشمندان و هنرمندان و مردم این کشورها به هنر و فرهنگ ایران هستیم و آنان از فیلم های سینمایی ما که مبتنی بر آموزه های قرآنی است همانند فیلم ملک سلیمان یا فیلم حضرت یوسف که اخیرا در اندونزی اکران شد، استقبال می کنند.

وی با بیان این که به هنرمندان گفته ایم کاری که انجام می دهید متناسب ارائه به خارج از کشور باشد، افزود: فیلم ۳۳ روز و شکارچی شنبه که ماهیت واقعی رژیم صهیونیستی را به تصویر می کشد، بسیار مورد استقبال مردم لبنان قرار گرفته است.

وزیر ارشاد اضافه کرد: باید نگاه فیلمسازان و هنرمندان ما به این سمت باشد نه به مسائل سطحی و مبتذل که باعث نگرانی علما، مراجع، بزرگان و متدینین جامعه می شود. انشاء الله به این سمت و سو حرکت می کنیم و سال به سال تعداد محصولات فکری و فرهنگی که متناسب با موازین اسلامی است، بیشتر می شود.

وی در ادامه از برگزاری جشنواره فیلمنامه نویسی انقلاب اسلامی در هفته آینده خبر داد و از اندیشمندان و هنرمندان حوزه های علیمه و صاحبنظران درخواست کرد با توجه به رویدادهای تاریخی بزرگ، نقش خود را برای غنای این جشنواره ایفا کنند.

** فضای معنوی در تئاتر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محتوای برنامه های تالار وحدت و تئاتر شهر در ایام فاطمیه گفت: ایام محرم و صفر و همچنین در سایر مناسبت ها مانند ‘از قربان تا غدیر’، ‘جشنواره طواف تا ولایت’ و مانند آن، بیانگر اهتمام دست اندرکاران به مسائل و مضامین دینی است که امیداوریم روز به روز بیشتر شود و هنر در خدمت عدالت، انسانیت، اخلاق و معنویت باشد.

** اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به فعالیت های قرآنی

وی در ادامه گفت: در پایان سال گذشته مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به فعالیت های قرآنی اختصاص یافت و این مبلغ، اضافه بر اعتبارات دستگاه های مختلف برای نهضت حفظ و قرائت قرآنی خواهد بود و امیدواریم رشته های مختلف را در این زمینه ترویج کنیم.

حسینی از تشکیل صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از فعالیت های انجام گرفته یاد کرد و گفت: در آغاز دولت نهم دو هزارو ۴۵۰ کانون فرهنگی هنری مساجد وجود داشت و این تعداد کانون در پایان دولت نهم به شش هزار و امروز به ۱۳ هزار و یکصد کانون رسیده است و این کانون ها فراگیرترین، جوان ترین و مکتبی ترین شبکه فرهنگی و هنری در کشور خواهد بود.

* تصویب روز جهانی قدس در اجلاس وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان همکاری های اسلامی که متشکل از ۵۷ کشور اسلامی است، در مسائل فرهنگی آنگونه که مورد نظر ما بوده، تحقق پیدا نمی کرد. مثلا روز قدس که از ۳۳ سال پیش در کشور برگزار می شد، در برخی از کشورهای اسلامی اجازه برپایی راهپیمایی نمی دادند ولی در اجلاس اخیر با گفت و گوی مفصلی که با وزرا و نمایندگان کشورها صورت گرفت، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس اعلام شد.

وی در پایان گفت: اجلاس بعدی وزرای فرهنگ سازمان همکاری های اسلامی در سال ۲۰۱۷ در ایران برگزار خواهد شد و در چنین سالی شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامیده شده که امیدواریم بتوانیم تا آن زمان برنامه های مناسبی را در نظر بگیریم.

فراهنگ**۱۰۰۳**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۸۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.