سیدمحمد بهشتی: فیلمهای مبتذل، زاییده بیماریهای جامعه اند

سیدمحمد بهشتی: فیلمهای مبتذل، زاییده بیماریهای جامعه اند

به گزارش شبکه ایران سیدمحمد بهشتی که از اوایل دهه شصت تا اوایل دهه هفتاد مدیریت بنیاد سینمایی فارابی را برعهده داشت و در طی این مدت کوشید به زعم خود گونه ای جدید از سینمای ایرانی را به مخاطبان ارائه دهد، به تازگی و همزمان با روز ملی سینما گفتگویی با امیر فرض الهی در روزنامه «مغرب» داشته و در این گفتگو نکات جالبی را درباره سینمای ملی ایران و اوضاع و احوال این روزهایش مطرح کرده است. بخشهایی از گفته های بهشتی را در ادامه می خوانید:

سینمای ملی مثل سیب گلاب است
یک خبرنگار خارجی زمانی از من درباره قیاس سینمای ایران با سینمای ملل دیگر پرسید. اتفاقا همان موقع که داشتم با او صحبت می کردم یک ظرف میوه جلوی ما بود و در این ظرف سیب گلاب هم دیده می شد. من آن سیب گلاب را برداشتم و به آن خبرنگار نشان دادم و گفتم سینمای ایران در تعریف کلی به سیب گلاب می ماند، خیلی درشت نیست و سرخی اش هم به چشم نمی آید اما از بک لطافت و عطری برخوردار است که به یاد می ماند. هر جای جهان این سیب را به دست شما بدهند می فهمید ایرانی است و در خاک ایران پرورش پیدا کرده. سینمای ایران هم این خصوصیت را دارد. هر فیلمی که این خصوصیت را داشته باشد متعلق به سینمای ملی است. آن فیلمسازانی که می خواهند به سیب لبنانی یا سیب آرژانتینی برسند معمولا سینماگران موفقی نمی شوند و خیلی نمی توانند ارتباط برقرار کنند.

عکس: علیرضا طیبی

همه به نوعی دچار نوعی دلسردی و سرخوردگی هستند.
بهترین فیلمسازان ما بیکارند و آن طور که توقع است آنها فعالیت شان و آثارشان را تولید کنند، نیست. در این فضا همه به نوعی دچار نوعی دلسردی و سرخوردگی هستند. این، خبر خوبی نیست و نشان دهنده این است که سینمای ما، حالش خوب نیست ولی هنوز وجود دارد.

فیلمهای مبتذل زاییده بیماریهای جامعه هستند
سینما به قولی مانند یک سفره است. حال اینکه فیلمسازان ارزشمندمان سر این سفره کم هستند یا نیستند نشان می دهد که یک جای این سفره اشکال دارد. سر این سفره همیشه فیلمهای مبتذل هم وجود دارد. زاییده بیماریهایی که در یک جامعه هست. فیلمهای مبتذل از این گروه دوم هستند و به مانند علائم بیماری یک جامعه بیمارند. ما فیلمسازان بسیار خوبی هم داریم که به پلشتیهای جامعه نگاه می کنند ولی در واقع دارند پرونده های پزشکی جامعه را تدوین می کنند.

پایان مطلب/
 


شبکه ایران

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. amir:

    امثال این بی شعور فردین رو از کار بی کار کرد.

  2. یک ایرانی اگاه:

    خدا حفظ کنه آقای بهشتی رو.اگر آقایون!!!! حسود و احمق و کورباطن ایشون رو از دایره ی مدیریتی کشور کنار نمی ذاشتن؛وضع جاهایی که در اون دانش و تجربه دارن،از خوب به اسفناک و فاجعه آمیز تبدیل نمی شد. هرگز فراموش نمی کنیم که دوران ریاست آقای بهشتی در سازمان میراث فرهنگی، این حجم بالای تخریب و ازبین رفتن آثار باستانی وجود نداشت و تو سازمان یونسکو آبرو داشتیم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.