قاضی‌زاده:طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری،اختیارات شورای نگهبان را محدود می‌کند

۰۱م آذر ،

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: بند مربوط به تعیین هیات اجرایی در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مصداق بارز محدود کردن اختیارات شورای نگهبان است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیرحسین قاضی‌زاده در صحن علنی امروز مجلس و در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در اخطاری با استناد به اصول ۹۸، ۹۹، ۱۱۰ و ۱۱۸ قانون اساسی گفت: شاه بیت این طرح ماده ۳۵ یعنی تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی بودن یک کاندیدای انتخابات است که مجلس به لحاظ شکلی نمی‌تواند در مورد آن قانونگذاری کند.

وی افزود: از طرف دیگر طبق اصولی از قانون اساسی، شورای نگهبان اختیاراتی دارد که در این طرح با تعیین هیات اجرایی، تنها مواز‌ی‌کاری با کار شورای نگهبان انجام می‌گیرد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: ستاد مرکزی انتخابات نقشی در هیات اجرایی شهرستان‌ها ندارد، این در حالی است که هیات اجرایی مندرج در این طرح رویکردی خلاف این موضوع را در پیش گرفته و در واقع با شورای نگهبان در یک راستا حرکت می‌کند که این یعنی موازی‌کاری با شورای نگهبان.

وی با استناد به اصول ۶۲، ۱۱۵ و ۱۱۶ قانون اساسی در اخطاری دیگر گفت: در اصل ۶۲ قانون اساسی، شرایط انتخابات مجلس و انتخاب‌شوندگان را قانون می‌تواند تعیین کند اما این رویکرد در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد از این رو می‌توان با قاطعیت گفت که این طرح تنها اختیارات شورای نگهبان را محدود می‌کند.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: در حال حاضر هیات‌های اجرایی در شهرستان‌ها در خلال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کارهای خود را انجام می‌دهند که این هیات نیز قرار است در وزارت کشور همین کارها را دنبال کند. اگر اشکالی به کار هیات‌های اجرایی وجود دارد پس تاکنون و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری کار هیات‌های اجرایی در شهرستان‌ها خلاف قانون بوده است.

علی لاریجانی ادامه داد: اکنون بحث مجلس بر سر کلیات این طرح است. اگر نمایندگان به مواردی از این طرح ایراد دارند اجازه دهند که در زمان بررسی جزئیات اشکالات خود را مطرح کنند. ما استدلالات را رد نمی‌کنیم ولی بهتر است که این موضوعات را به موقع بیان کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.