قانون اساسی جدید سومالی تصویب شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروهی شامل ۸۲۵ تن از رهبران سومالی، پس از یک هفته گفت و گو، با ۶۲۱ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع، تغییر قانون اساسی را تصویب کردند.

طبق قانون اساسی جدید سومالی، ‘اسلام’ مبنای مقررات حقوقی این کشور است. همچنین، تبلیغ ادیان دیگر در سومالی ممنوع خواهد بود.

با این حال، قانون اساسی جدید سومالی، حق سقط جنین برای حفظ جان مادر را به رسمیت شناخته و ‘ختنه دختران’ که سنتی رایج در بسیاری از کشورهای آفریقایی است را ممنوع کرده است.

افزون بر این، ازدواج بدون رضایت مرد و زن، قانونی نخواهد بود و کار کودکان در مشاغلی که برای کودک شایسته نباشد، ممنوع است.

قانون اساسی جدید، تاکید می کند که همه شهروندان سومالی از حق بهداشت عمومی برخوردارند؛ حتی اگر قادر به پرداخت هزینه هایش نباشند.

ابشیر عبدی، یک عضو مجلس تدوین قانون اساسی سومالی، روز چهارشنبه با ابراز امیدواری از اینکه قانون جدید موجب بازگشت صلح به این کشور شود، گفت ‘امروز سومالی در جاده صلح قدم گذاشت. قانون اساسی جدید، مرهمی بر دردهای جنگ خواهد بود و کشور را در مسیر صلح قرار خواهد داد.’

آگوستین ماهیگا، نماینده سازمان ملل در سومالی نیز گفت ‘با رای رهبران (ریش سفیدان)، سومالی وارد دوران حکومت مردم محور خواهد شد.’

زمان تعیین شده از سوی سازمان ملل برای دولت موقت سومالی، روز ۲۰ اوت امسال (۳۰ مرداد) به پایان می رسد.

قانون اساسی جدید، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلسی شامل ۲۷۵ کرسی را پیش بینی کرده است.

ترجمه انگلیسی متن قانون اساسی سومالی، ۸۸ صفحه است.

مترجمام**۹۱۶۳** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۷۳۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.