قانون مالکیت معنوی شامل طراحان می‌شود

دوشنبه ۸ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

مشاور معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مطرح نمود:

حمید قبادی گفت: بر اساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان طراحان مد و لباس نیز مشمول این برنامه قرار می گیرد و می‌توانند کپی برداری آثارشان را پیگیری قضایی نمایند اما این امر منوط iبه این است که طرح ثبت شده باشد.

حمید قبادی، مشاور معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درباره نحوه اجرای طرح “شیما” iبه خبرنگار مد و لباس هنر آنلاین گفت: در ابتدا پس از تایید لباس نشان بنیاد ملی مد ولباس بر روی اثرنصب می گردد سپس مشخصات شرکت مورد نظر iبه صورت خلاصه موارد مربوط iبه اثر ارائه می گردد.

وی در ادامه افزود: اسم محصول و نشان QR که اطلاعات کامل اثر در آن وجود دارد در کنار ایران کد و GS1 که دو نشان رسمی ایران کد می باشند مجموعا iبه لباس الصاق می گردد.

مشاور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر عامل قیمت در مقوله کد گذاری بیان نمود: قیمت در مجموعه مربوط iبه طرح “شیما” نمی باشد و این موضوع در ایران کد ساز و کار خاص خود را جهت تایید دارد اما برای ارائه کد شیما بنیاد ملی مد و لباس فاکتورهای دیگری دارد که مشخصا مواردی است که برای طراحی و تولید اثر پیش بینی می گردد.

قبادی درباره طرح های استانی اظهار نمود: نگاه اصلی بنیاد ملی مد و لباس این است که بخش نمایش آثار طراحی شده در بین تولیدکنندگان فرهنگسازی شود اما قطعا تولید نمایندگان حرفه ای از این فرصت نهایت استفاده را خواهند نمود.

وی افزود: با توجه iبه اینکه مساله حقوق مالکیت معنوی طراحان حل شده است و دغدغه ای برای این بخش نداریم لذا طراحان می توانند iبه راحتی آثار مورد نظر خود را انتخاب نمایند و با توجه ساز و کار بنیاد ملی مد و لباس قرارداد بسته و برای آغاز کار اقدام نمایند.

مشاور امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح نمود: مالکیت معنوی iبه هیچ شکل قابل واگذاری نمی باشد اما بحث مالکیت مادی قابل واگذاری و فروش است که بنیاد ملی مد و لباس امروز این کار را انجام داده است.

قبادی در پاسخ iبه این سوال که آیا طراحان می توانند بر اساس قانون مالکیت معنوی جهت کپی برداری آثار اقدام قضایی نمایند گفت: بر اساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان طراحان مد و لباس نیز مشمول این برنامه قرار می گیرد و می‌توانند کپی برداری آثارشان را پیگیری قضایی نمایند اما این امر منوط iبه این است که طرح ثبت شده باشد.

انتهای پیام/۶۱

 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.