قدمت حضور مسلمانان در «کالاتایود» اسپانیا

۲۸م آذر ،

محققان در تحقیقات خود به نتایج تازهی دربارهٔ تاریخ شهر قدیمی «کالاتایود» یا «قلعه ایوب» دست یافتند. به نقل از محققان حضور مسلمانان در «کالاتایود»، برخلاف تصور قبلی، از قرن نهم میلادی بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از واحد ترجمه شبکه قرآن و معارف سیما، «مانوئِل مارتین» و «کارلوس سائِنس» مدیران پایگاه اینترنتی باستان شناسی «والدِ اِرِرا» (Valdeherrera)، در نتیجه یک مطالعه باستان شناسی و مردم شناسی، نشان داده اند که حضور واقعی مسلمانان در «کالاتایود» یا «قلعه ایوب» (شهری در استان «ساراگوسا»، در بخش خودگردان «آراگون»)، از قرن نهم میلادی بوده است. این تاریخ یک قرن بعد از آن زمانی ست که در منابع مکتوب تاریخی و باستان شناسی آورده شده است. در این منابع قدمت حضور مسلمانان در کالاتایود، از قرن هشتم میلادی ذکر شده بود.
«بِئاتریس آرِناس» نماینده انجمن باستان شناسی «والدِ اِرَِرا»، در برنامه ارائه تحلیل علمی این دستاورد حضور یافته بود. در این برنامه از اهمیت دست یابی به این نتایج، در ارائه اطلاعلاتی تازه در ارتباط با تاریخ دقیق پیدایش شهر کالاتایود، سخن به میان آمد.
با توجه به توضیحات مانوئل مارتین و کارلوس سائنس، اطلاعات تازه در مورد تاریخ این شهر، از مطالعه و بررسی مدفن های یک قبرستان از دوران اسلامی، که توسط گروهی از محققین دانشگاه ساراگوسا انجام شده، به دست آمده است.
تجزیه کربن ۱۴ رادیوکربن، با استفاده از طیف سنج جرمی به وسیله شتاب دهنده، که در لندن، توسط مرکز نوآوری علوم زیستی «شرکت تحلیلی بتا» انجام شده، نشان از آن دارد که مسلمانان در حدود سالهای ۸۴۰ الی ۸۷۰ در این منطقه حضور داشته اند و این منطقه تحت کنترل و حاکمیت آنان بوده است./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.