قصه فرماندهان به شهید هاشمی رسید

۰۲م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «و بوته تشنه خشک شد» نوشته سیدمجید گل محمد دربارهٔ شهید سیدمجتبی هاشمی و از مجموعه «قصه فرماندهان» نیز از سوی سوره مهر منتشر می‌شود. سید مجید گل محمد دربارهٔ این کتاب گفت: کتاب «و بوته تشنه خشک شد» از مجموعه «قصه فرماندهان» به روایت داستانی شهید سید مجتبی هاشمی می‌پردازد. او یکی از شخصیت های بی‌نظیر جنگ و انقلاب است. قبل از انقلاب اسلامی به خاطر جثه تنومندش وارد ارتش و گروه تکاوری می‌شود ولی در ادامه و پس از آغاز مبارزات مردم از ارتش خارج می‌آید و به انقلابیون می‌پیوندد. همزمان با ورود امام خمینی(ره) در کمیته استقبال از امام (ره) بوده و از بنیانگذاران کمیته انقلاب بوده‌اند و در غائله کردستان هم حضور داشته است. بعد از آغاز جنگ تحمیلی به ستاد جنگ های غیر منظم شهید چمران می پیوندد و عاطم خرمشهر می گردد و تا سال ۶۳ هم در جنگ حضور داشته است. در همین ایام چهار آپارتمان خود را می فروشد و خرج جبهه ها می کند.

گل محمد همچنین اظهار کرد: جالب اینکه ایشان در جبهه‌های جنگ شهید نشد. جلوی مغازه‌اش توسط گروه‌های ضد انقلاب ترور می‌شود و از این لحاظ شهید ترور محسوب می شود. این نویسنده در پایان خاطر نشان کرد این کتاب در قالب داستان و خاطره مستند برای نوجوانان است که مراحل آماده‌سازی را طی می‌کند.

آنطور که پایگاه خبری ناشر نوشته، «سیبی از نور» مجموعه شعر آیینی «افشین اعلاء» دربارهٔ حضرت فاطمه زهرا(س) نیز به زودی از سوی سوره مهر منتشر می­‌شود. مجموعه شعر «سیبی از نور» قطعه شعری بلند با مضمون آیینی است که به شرح زندگی حضرت فاطمه(س) از تولد تا شهادت می­پردازد و برای گروه سنی کودک و نوجوان سروده شده است.

این شاعر، ادبیات آیینی را جدا از سایر بخش های ادبیات نمی داند و معتقد است: «هر وقت ادبیات آیینی ما مثل سایر جلوه­های زیبای زندگی وارد روزمرگی کودکان و نوجوانان شود، می توانیم ادعا کنیم که در انتقال مفاهیم آیینی و مذهبی در قالب ادبیات موفق بوده ایم، اما اگر پرداختن به این بخش محدود به اطلاعات آرشیوی و برنامه­های مناسبتی شود و در آن زمان با استفاده از مجموعه­ای مفاهیم و واژه­های کلیشه­ای به این نوع ادبیات بپردازیم نه تنها به فرهنگ و ادبیات آیینی خدمت نکرده­ایم بلکه آن را شعار زده کرده­ایم و سبب طرد شدنش از ذهن و سلیقه مخاطب خواهیم شد. اگر این مضامین در ذات شاعر هم وجود داشته باشد آن وقت می توانند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.»

وی افزود: «اگر نگاه شاعر نگاهی آیینی باشد می تواند شعر او هم تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد و به شناخت کودکان و نوجوانان از فرهنگ دینی و مذهبی کمک کند. اما اگر قرار باشد شاعری بی آنکه خودش دغدغه دلی از نوع آیینی و مذهبی داشته باشد تنها با سفارش نویسی ادبیات آیینی خلق کند، مطمئنا در آن شرایط نمی تواند حق مطلب را در انتقال مفاهیم دینی و آیینی به نسل جوان ادا کند.»

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.