کدام روغن‌ها را باید خورد؟

روغن کنجد نیز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و املاح معدنی مثل منیزیم، مس، آهن و کلسیم است. از آنجا که رنگ این روغن تیره‌تر است خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارد.

مشرق: در میان روغن‌هایی که روزمزه با آنها سر و کار داریم برخی از کیفیت بهتری برخوردار و حتی برای بدن مفید هستند.

این روغن‌ها عبارتند از:

– روغن زیتون

مزایای این روغن برای سلامتی انسان از سالها پیش شناسایی شده و بیشتر در رژیم غذایی مدیترانه‌ای موجود است. به طور مختصر، این چربی اشباع نشده تک زنجیره‌ای می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل امراض قلبی و سرطان را کاهش داده و به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند.

– روغن دانه انگور

این روغن هر چند کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما خواص فوق‌العاده‌ای برای مقابله با بیماری‌ها دارد. روغن دانه انگور کلسترول بد (LDL) و فشار خون را پایین می‌آورد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این روغن همچنین در بهبود دیابت و مشکلات بینایی تأثیر مفید دارد و با مقابله با مولکول های رادیکال آزاد پیری را به تعویق می‌اندازد.

– روغن آواکادو

این میوه که احتمالا چرب‌ترین میوه جهان است در عین حال به عنوان یکی از سالم‌ترین میوه‌ها شناخته شده است. روغن آوکادو سبز و خوشمزه و سرشار از ویتامین E و کلروفیل است. همچنین از آنجا که این روغن نقطه تبخیر بالاتری نسبت به سایر روغن های گیاهی دارد گزینه مناسبی برای طبخ غذاست.

– روغن گردو

گردو همراه با بسیاری دیگر از مغز خشکبار سلاحی قدرتمند برای مقابله با بیماری‌های قلبی و عروقی است؛ به این دلیل که منبع غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ و اسید آلفا- لینولئیک است. اما روغن گردو بخصوص غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب مفید برای قلب است.

– روغن کنجد

روغن کنجد نیز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و املاح معدنی مثل منیزیم، مس، آهن و کلسیم است. از آنجا که رنگ این روغن تیره‌تر است خاصیت آنتی اکسیدانی بیشتری دارد.

– روغن دانه کتان

این روغن که معمولا توسط اشخاص گیاهخوار استفاده می‌شود یک گزینه گیاهی برای جذب اسیدهای چرب امگا-۳ است. این روغن برای درمان بیماری قلبی، کاهش کلسترول و کمک به بهبود اختلالات خاص دستگاه ایمنی خودکار بدن مفید است.

– روغن ماهی

روغن ماهی غنی از EPA، DHA و دو نوع اسید چرب امگا-۳ است که برای مقابله با بیماریهای قلبی، سکته مغزی، مشکلات روانی و اختلالات ناشی از افزایش سن مفید است.

– روغن بادام زمینی

این روغن هر چند کمتر در آشپزخانه‌ها مصرف می‌شود اما یکی دیگر از روغن‌های سالم است که برای کاهش کلسترول، پیشگیری از بیماری قلبی و حتی درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.