کمبود کود شیمیایی، دغدغه کشاورزان آذربایجان شرقی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا از عدم اختصاص سهمیه ۱۰۶ هزار تنی کود استان خبر داد و گفت: این موضوع مشکل بخش کشاورزی کشور است و مختص این استان نیست.

مسعود محمدیان با اعلام اینکه دولت نرخ تحویل هر کیسه کود شیمیایی از واحدهای پتروشیمی را ۱۷۵ هزار ریال تعیین کرده است، افزود: واحدهای پتروشیمی به دلیل اینکه قیمت تمام شده هر کیسه کود شیمیایی ۲۷۰ هزار ریال است حاضر به عرضه کود به قیمت دولتی نیستند و محصولات خود را به نرخ ۳۵۰ هزار ریال صادر می کنند.

محمدیان با بیان اینکه در صورت عدم تامین کود مورد نیاز بخش کشاورزی در زمان لازم، لطمه جبران ناپذیری به تولیدات این بخش وارد می شود، خواستار همراهی بیشتر واحدهای پتروشیمی جهت تامین کود مورد نیاز کشاورزان در سال حمایت از تولید ملی شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی هم با اعلام اینکه از سهمیه ۱۱۰ هزار تنی سال گذشته ۶۳ هزار تن تامین شد، افزود: در فصل کنونی بیشترین نیاز بخش کشاورزی کود اوره و ازته است که تنها ۱۱ هزار تن کود ازته و شش هزار تن کود فسفاته توزیع شده است.

اسفندیار ابوالحسن زاده سهمیه کود اوره امسال استان را ۴۵ هزار تن به قیمت یارانه ای و ۳۹ هزار تن به نرخ آزاد اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه در صورت همکاری واحدهای پتروشیمی و افزایش نوبت کاری مشکل تامین کود مورد نیاز داخل کشور حل می شود، یادآورشد: کودهای شیمیایی اوره و ازته مورد مصرف در بخش کشاورزی در واحدهای پتروشیمی کرمانشاه، اصفهان و شیراز تولید و کودهای نیترات و فسفاته از خارج وارد می شود.

ابوالحسن زاده با اشاره به اینکه مابه التفاوت قیمت کود دریافتی از واحدهای پتروشیمی و کود توزیع شده میان کشاورزان توسط شرکت های خدمات حمایتی کشاورزی توسط دولت پرداخت می شود، خاطر نشان کرد: دولت هفت هزار میلیارد ریال بابت کود کشاورزی خریداری شده در سالهای اخیر به واحدهای پتروشیمی بدهکار است و این موضوع هم عاملی برای عدم همکاری واحدهای پتروشیمی شده است.

یکی از کارشناس کشاورزی استان خاطرنشان کرد: با آغاز کشت‌ بهاره بسیاری از کشاورزان برای تامین کود شیمیایی مورد نیاز خود اقدام می‌کنند اما امسال آنگونه که باید پیش‌بینی‌های لازم برای تامین کود مورد نیاز کشاورزان انجام نشده است.

محمد نهالی گفت: هرچند سیاست‌های بخش کشاورزی به دنبال کاهش مصرف کود‌های شیمیایی و جایگزینی کود‌های بیولوژیک در این بخش برای رسیدن به تولید محصولات سالم است اما تاثیر کود‌های شیمیایی را در وضعیت کنونی بخش کشاورزی نمی‌توان نادیده گرفت.

وی افزود: در زمان‌های گذشته اراضی کشاورزی برای یک سال کشت شده و برای سال دیگر به صورت آیش نگه داشته می‌شد که میزان نیاز به استفاده از کود‌های شیمیایی را کاهش می‌داد اما هم اکنون هر ساله اراضی کشاورزی زیر کشت می‌رود و برای تقویت زمین باید از کود شیمیایی بیشتری استفاده کرد.

این کارشناس با بیان اینکه هم اکنون مصرف کود‌های شیمیایی در ایران نسبت به میانگین مصرف جهانی بسیار بالاتر است، گفت: کنترل مصرف کود‌های شیمیایی نیاز به سیاست ‌گذاری‌های کلان و فرهنگ‌سازی در میان کشاورزان دارد، زیرا مصرف بالای کود‌های شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی، موجب تهدید سلامت جامعه خواهد شد.

نهالی با یادآوری اینکه از گرانی کود‌های شیمیایی بیشتر کشاورزان خرده پا متضرر خواهند شد، افزود: هم اکنون کشاورزانی که به کشت بهاره اقدام می‌کنند نیاز بیشتری به کود‌های شیمیایی دارند.

رضا طلعتی از کشاورزان استان هم با ابراز نگرانی از کمبود کود شیمیایی برای کشت بهاره گفت: به ناچار اقدام به خرید کود به قیمت هر کیسه ۵۰۰ هزار ریال از بازار آزاد کرده است.

۵۸۷/۷۲۳۲/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۷۶۰۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.