لزوم مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم در بیماران تالاسمی

‌بیماران تالاسمی به منظور تقویت و حفظ سلامت استخوانها باید مواد غذایی سرشار از کلسیم را مصرف کنند.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر زهرا اباصلتی، کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سست و شکننده شدن استخوان ها به عنوان یکی از عوارض این بیماری، مشکلات زیادی را برای تالاسمی ها به وجود می آورد، اظهار داشت: مصرف شیر و لبنیات و منابع غذایی حاوی ویتامین Dشامل زرده تخم مرغ و ماهی از جمله مواد غذایی است که بیماران تالاسمی باید در رژیم غذایی خود قرار دهند.

دکتر زهرا اباصلتی با بیان اینکه به این بیماران باید به طور مرتب خون تزریق شود. به همین دلیل مقدار زیادی آهن در بدنشان دارند که می تواند به قلب و سایر اندام های بدن آسیب برساند، خاطر نشان کرد: ‌کلسیم علاوه بر افزایش استحکام استخوانها جذب آهن را نیز در بدن بیماران تالاسمی کاهش می دهد.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماران تالاسمی مواد غذایی حاوی آهن را باید با احتیاط بیشتری مصرف کنند، اظهار داشت: ‌گوشت گاو، گوسفند، جگر، لوبیا، حبوبات، سویا، کره و بادام زمینی، گندم، آلو، هندوانه، بروکلی، کشمش، اسفناج و سبزیجات سبز برگی شکل، نخودفرنگی و نخود از جمله مواد غذایی حاوی آهن به شمار می رود.

دکتر زهرا اباصلتی به بیماران تالاسمی توصیه کرد: ‌از قابلمه و ظروف آهنی برای پخت غذا استفاده نکنید، چون مقداری از آهن ظروف حین عمل پخت می تواند وارد غذای شما شود، مواد غذایی مثل آب پرتقال و آب سایر مرکبات را مصرف نکنید، زیرا جذب آهن را در بدن افزایش می دهند. مصرف چای و قهوه، جذب آهن را در بدن کاهش می دهد. همیشه برچسب مواد غذایی را که می خرید، بخوانید تا از مقدار آهن موجود در آنها مطلع شوید./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.