مبارزه برای تصاحب مواد غذایی

۱۵اردیبهشت،

سلول های موجود در بدن انسان ها همواره در نزاعی سهمگین با میلیاردها باکتری و عوامل بیگانه به سر می برند. این جنگ اغلب بر سر تصاحب مواد غذایی موجود در بدن صورت می گیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ علی رغم تعاریف ناخوشایندی که از میکروب ها بر ذهن بشریت نقش بسته است وجود بعضی میکروب ها برای بدن انسان ها بسیار حائز اهمیت است همانند بعضی از آنان که در روده ی انسان ها قرار دارند و برای سلامتی ما بسیار مفید می باشند و بعضی که قادرند انرژی موجود در مواد غذایی را جذب کنند.
 محققین به تازگی ابعاد تازه ای را در خصوص عملکرد و نقش میکروب های روده ای افشا کرده اند.”ایوانا سمووا” و “جان رالز” از دانشگاه کارولینای شمالی به همراه تنی چند از همکارانشان نحوه ی جذب اسید های چرب را در روده گونه ای از ماهی به نام “دنیو رریو” که به ماهی گورخر نیز معروف است مورد مطالعه قرار دادند.

یافته های این محققین حاکی از این بود که هرچقدر میزان مصرف غذای ماهی افزایش می یابد به همان میزان به جمعیت گونه ای از باکتری به نام “فرمیکوتس۱ ” در روده ی این ماهی افزوده می گردد که همین امر به نوبه ی خود منجر به جذب بهتر چربی توسط سلول های روده ای می گردد.

در همین راستا محققان این آزمایشات را بر روی انسان ها و موش های آزمایشگاهی نیز انجام دادند که نتایج حاکی از این بود که میکروب های فرمیکوتس در روده ی اشخاصی که رژیم غذایی پرچربی دارند در مقایسه باافرادی است که از رژیم غذایی کم چرب استفاده می کنند بسیار بیشتر است چرا که چربی های موجود در غذا سبب تحریک این میکروب ها و در نتیجه سبب افزایش جمعیت انها می گردد.

اما سوالات متعددی ذهن محققان را به خود مشغول کرده است که به طور دقیق پاسخی برای آن ها پیدا نکردند به طور مثال آیا میکروب های فرمیکوتس برای بدن انسان ها مفید می باشند یا مضر؟

آیا این این تکثیر بیش از حد، سلول های روده را در جذب مواد غذایی به دردسر خواهد انداخت؟ آیا این میکروب ها فرایند جذب را تسهیل خواهند کرد؟

در پایان رالز خاطر نشان می کند:” به احتمال فراوان ماهی “دنیو رریو” حضور باکتریهای فرمیکوتسرا در بدن خود حس می کند و برای مقابله با آنها میزان جذب اسید های چرب را افزایش می دهد.” و این هماهنگی چندان دوستانه به نظر نمی رسد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.