مبتلایان به پسوریازیس شاتوت را فراموش نکنند

پسوریازیس یا داءالصدف یک بیماری پوستی مزمن خودایمنی است.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ پسوریازیس هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌های پوست می‌شود

پسوریازیس می‌تواند از بدو تولد تا پایان عمر، در هر سنی آغاز شود، اما بیشتر در دو فاصله زمانی ۱۶ تا ۲۲ سال و ۵۷ تا ۶۰ سال آغاز می‌شود. البته در این زمینه آمار دقیقی در دست نیست، اما بیشترین مراجعه به درمانگاه‌های پوست، زمانی است که افراد جوان تا میانسال هستند، حداقل به این دلیل که در این سنین اهمیت بیشتری به ظاهر خود می‌دهند.

بطور کلی پزشکان رژیم غذایی خاصی برای فرد مبتلا به «پسوریازیس» در نظر نمی‌گیرند، اما مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است باعث تشدید بیماری و از سویی دیگر، مصرف روغن ماهی (بعلت وجود اسیدهای چرب لازم)، اغلب نقش کمک کننده در درمان این بیماری دارد. علاوه بر اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین‌D نیز ممکن است اثرات مفیدی در درمان «پسوریازیس» داشته باشد. کشیدن سیگار هم ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

مصرف متناوب «شاتوت»، «توت سیاه» و «تمشک» است که می‌تواند در کنترل و بهبود این بیماری کمک بسزایی بکند. که در این‌باره توصیه می‌شود بیمار باید روزانه تقریبا ۱۰۰تا۱۵۰ گرم «شاتوت»، «توت سیاه» و «تمشک» را (ترجیحا ناشتا) میل کرده و تا ۳۰دقیقه بعد از آن هیچ غذایی نخورد.

نکته: پسوریازیس اگر چه آزار دهنده است ولی در صورت درمان مناسب و رعایت دستورات پزشکی، می توان با آن کنار آمد و بیماری را کنترل کرد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.