مجید انتظامی: من سیاسی نیستم

خبرگزاری آریا-مجید انتظامی گفت:قراردادی که بنده بسته‌ام مربوط به موسیقی است و هیچ اطلاعاتی در مورد سیاست ندارم،  سعی کردم در این موسیقی، نقطه نظرات مردم را مطرح کنم و نوعی درددل مردم در این موسیقی باشد.
به گزارش خبرنگار موسیقی‌ آریا،نشست خبری سمفونی کارون،عصر روز گذشته با حضور علی ترابی، مجید انتظامی ومهندس رضازاده (مدیر شرکت توسعه آب و نیرو)در سالن کنفرانس شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد.
علی ترابی درنشست خبری سمفونی کارون درباره این سمفونی گفت:مرداد ماه سال گذشته شرکت توسعه آب و نیرو از استاد انتظامی درخواست کرد تا سمفونی کارون را بسازد و این رخداد منجر به ارتباط دنیای صنعت و هنر شد.
در ادامه ‌رضازاده  با تبریک اعیاد شعبانیه گفت:رود کارون پرآب ترین رودخانه است که این رودخانه به دشت گلگون خوزستان سرازیر می شود. ما در کنار این رود شاهد رشادت ها و جانبازی های جوانان این مرزو بوم بودیم و تعدادی از جوانان ما که متعلق به این سرزمین بودند به شهادت رسیدند .
رضازاده در مورد رود کارون و ویژگی‌های آن توضیح داد و گفت: که این رودخانه به خاطر حجم باران‌های نامتناوبی که دارد همیشه سیل‌آسا بوده و این سیلاب‌ها برای مردم منطقه دردسرساز بوده‌اند.
وی راه حل دفع این سیلاب‌ها را سدسازی دانست و اطلاعاتی در مورد سدهایی که بر روی کارون ساخته‌اند داد  و در مورد سمفونی کارون گفت: از نظر من کارون بخش مهمی از هویت ملی ماست ولی این رودخانه همان گونه که خاستگاه رشادت‌ها، حماسه‌ها، فرهنگ و تاریخ ما است تجلی‌گاه استعدادهای مدیران و استفاده آنها از اراضی کشور از گذشته تاریخ‌مان تا به امروز است به خاطر این نیازها از انجمن موسیقی درخواست کردیم که به این کار بزرگ و مهم مشغول شود و خوشبختانه اثر فاخر و ارزشمندی نیز در این راستا خلق شد. بنابراین تلاش ما این است که بتوانیم دین خود را به کسانی که مدیونشان هستیم ادا کنیم.
وی در مورد حواشی این سمفونی و نامه مردم خوزستان که وی را خطاب قرار داده و از انتظامی خواسته‌اند به خاطر جفایی که در حق آنها شده است و زمین‌های آنها که از آنها گرفته‌اند از ادامه کار بر روی این سمفونی دست بردارد توضیح داد: دو هفته است که حواشی سمفونی کارون به شدت مرا درگیر کرده است. چرا که خیلی از انتقادها به بنده نیز صورت گرفته است. قراردادی که بنده بسته‌ام مربوط به موسیقی است و هیچ اطلاعاتی در مورد سیاست ندارم، بنابراین نمی‌دانم در جنوب کشور چه اتفاقاتی می‌افتد؛ زارعان آنجا آب دارند یا خیر؟ اما سعی کردم در این موسیقی، نقطه نظرات مردم را مطرح کنم و نوعی درددل مردم در این موسیقی باشد.
وی با ذکر این جمله که اگر حتی یک نفر به من پیشنهاد می‌داد تا این کنسرت را لغو کنم، اگر بحث قرارداد و نوازنده‌ها نبود قطعا این کار را می‌کردم، ادامه داد: آنجه در این بازدید خیلی برایم اهمیت داشت و در عین حال نمی‌دانستم چطور باید آن را با زبان موسیقی بیان کنم، انتقال حسی بود که از شهدای زیادی که در آنجا دفن شده‌اند برمی‌خاست. گاهی وقت‌ها انتقال حس به زبان موسیقی دشوار می‌شود بنابراین سعی کردم این اثر را عامیانه‌تر بنویسم.
رضازاده نیز در این باره افزود: به طور کلی کار ما به سیاست مربوط نمی شود و اینکه ما فقط نیروی اجرایی هستیم . مردم به دلیل کم آبی با سد ساختن در رود کارون مخالفت کردند اما ما برای ساخت سد دلیل داشتیم؛ زیرا ما این آب را ذخیره می کنیم و در مواقع اضطراری در بخش کشاورزی استفاده می‌کنیم .
وی در پاسخ به سوالی در این باره که چرا یک مسئول صنعتی دولتی اقدام به خرید و سفارش آثار موسیقی کرده است؛ گفت: این فرهنگ باید در کشور ترویج پیدا کند و مسئولان در اجرای طرح‌های خود مسائل فرهنگی را نیز در نظر بگیرند. یک صنعت‌گر نمی‌تواند تمام جوانب یک موضوع را به مخاطب معرفی کند بنابراین مجبور است از زبان موسیقی کمک بگیرد تا فعالیت‌هایش جاذبه بیشتری داشته باشد بنابراین بنده خرید آثار موسیقی را از سوی مسئولان دور از ذهن نمی‌بینم.
مجید انتظامی  در ادامه این کنفرانش خبری درباره این اثر موسیقایی گفت: دو سال پیش این کار از طرف شرکت توسعه آب و نیرو به من پیشنهاد ساخت سمفونی کارون شد؛در ابتدا احساس کردم نمی‌توانم عظمت این رود را در قالب موسیقی بیان کنم ؛به همین دلیل این کار کمی با مشکل همراه بود.
آهنگساز سمفونی کارون درباره این اثر گفت:این سمفونی شامل چهار قسمت است و برای ساخت آن از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران،گروه کر وسازهای موسیقی پاپ و سازهای کوبه ای جنوب استفاده شده است .
این هنرمند عرصه موسیقی تاکید کرد: تمام تلاش من در ساخت این اثر این است که شنونده کار را درک کند. به علت اینکه آثار سفارشی معمولا یک‌بار پخش شده و دیگر در آخرین اخبار در مورد قرار می‌گیرد. سعی می‌کنم در موسیقی تنوع به وجود آورم، فکر می‌کنم باید پاپ، سنتی و مدرن در هم آمیخته شوند تا مخاطب‌های مختلف را جذب کنم.
وی در مورد نحوه چینش سازها در این ارکستر توضیح داد: سازهای کوبه‌ای جنوب، گیتار، گیتارباس و پیانو در این ارکستر جای داده شدند. البته این سازها مربوط به ارکسترهای پاپ هستند که من آن را با ارکستر سمفونیک ترکیب کردم، برای اینکه بیشتر بتوانم به مخاطبم نزدیک شوم.
مجید انتظامی در پاسخ به این سوال که چرا این سمفونی را قبل از درخواست شرکت توسعه آب و نیرو نساختید،گفت:من این سمفونی را به دلیل علاقه ام به رود کارون ساختم.این نوع سمفونی نیاز به سرمایه گذاری دارد و هر موسیقیدانی نمی‌تواند با هزینه شخصی این اثر را بسازد.
وی ادامه داد:به طور کلی هنرهایی مانند سینما و موسیقی پاپ مصرف روزانه دارند و به نوعی هزینه خود را در برمی‌گردانند؛ اما این نوع سمفونی چون دارای مخاطب خاص است،باید یک ارگانی از آن حمایت کند .
این آهنگساز در جواب به این سوال که برای ساخت این سمفونی چه مقدار هزینه دریافت کردید،گفت: قرار است من ۴۰ میلیون تومان برای ساخت این سمفونی بگیرم؛ البته فعلا تصویب نشده است. این هزینه برای موسیقی فاخر کم است ، زیرا در این اثر ما از بهترین نوازنده ها و خواننده استفاده کردیم و به نوعی بهتر است بگویم ما هزینه کمی را برای ساخت این سمفونی گرفتیم .  
در ادامه مجید انتظامی در جواب به این سوال که آیا این سمفونی به زبان موسیقی خوزستان نزدیک است،گفت:این نوع سمفونی زبان همگانی است و ما باید ازیک موسیقی استفاده می کردیم که قابل هضم باشد.
انتظامی درباره‌ حضور سالار عقیلی هم بیان کرد: مردم دوست دارند بیشتر موسیقی را با کلام بنویسم، چرا که آنها کلام را بیشتر احساس می‌کنند. موسیقی سمفونی کارون در کل عظمت و از خودگذشتگی جوانانی را نشان می‌دهد که آنها را از دست داده‌ایم و در چهار قسمت ساخته شده است.
این آهنگساز در جواب به این سوال که قرار بود سال گذشته این سمفونی را به روی صحنه ببرید،چرا این کنسرت برگزار نشد،گفت: سال گذشته  ۱۰ تا ۱۵ روز با ارکستر کار کردم. اما این تمرینات همزمان شد با استعفای بابک رضایی از انجمن موسیقی و آقای ترابی هم هنوز مدیریت این مجموعه را نپذیرفته بودند. اعضای ارکستر سر تمرین می‌آمدند اما چون دستمزدشان را دریافت نکرده بودند با ما همدلی نمی‌کردند. در ضمن در آن برهه زمانی سعید شریفیان هم به ایران آمده بود و قرار بود اثر خودش را اجرا کند. تالار گفته بود که صبح‌ها شریفیان و بعدازظهرها من با ارکستر تمرین کنم که دیدیم شرایط برای کار مساعد نیستم بنابراین تصمیم گرفتم اجرا نکنم.
مجید انتظامی در پایان در جواب به این سوال که آیا اثر دیگری در قالب این سمفونی به شما پیشنهاد شده است، گفت: کار جدیدی به من سفارش شده است که ترجیح می دهم در زمان بهتری اخبار آن را به اطلاع مخاطبان برسانم .
انتظامی همچنین گفت: قسمت اول سمفونی با نواختن گیتار آغاز می‌شود که جاری شدن آب را تداعی می‌کند. تلفیق هارپ و ارکستر زهی از دیگر ویژگی‌های این موومان است. در قسمت دوم صدای هارپ، صدای قطرات آب را برای مخاطب تداعی می‌کند و قسمت سوم به نوعی نشاط و شادی را القاء خواهد کرد چرا که با سازهای جنوبی همراه می‌شود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.