مراقب باشید جنگل‌ها آماده حریق‌اند

اردیبهشت ۱۴۰۳

همه ساله درآستانه فصل پائیز،همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی ، آتش سوزی‌های ناشی از سهل‌انگاری مسافران و گردشگران و در مواردی عوامل طبیعی در جنگل‌های کشورمان افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  آتش سوزی‌هایی که در همه جای دنیا در سطح جنگل‌ها و مراتع روی می‌دهد یا به سبب عوامل انسانی یا عوامل طبیعی است، عوامل طبیعی می‌تواند رعد و برق یا گرمای هوا باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشور ما بخش اعظم آتش سوزی جنگل‌ها ناشی از سهل‌انگاری انسانی است.
این در حالیست که در کشور ما تجهیزات و نیروی انسانی کافی برای پیشگیری و کنترل آتش وجود ندارد و این مسأله مشکل ما را در مهار آتش دوچندان می‌سازد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که مردم با اندکی حساسیت و توجه نسبت به خاموش کردن آتش‌هایی که خود در جنگل‌ها و مراتع روشن می‌کنند تا چه حد می‌توانند از بروز خسارت در این عرصه‌ها جلوگیری کنند.
عامل ۸۰ درصد آتش سوزی جنگل‌ها سهل‌انگاری انسانی
سرهنگ قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  اظهار داشت: در کشور ما ۸۰ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها ناشی از عوامل انسانی است و تنها ۲۰ درصد مربوط به عوامل طبیعی مانند گرما، وزش باد گرم و رعد و برق می‌شود.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها،مراتع وآبخیزداری کشور افزود:در ابتدای سال‌جاری بارندگی خوبی در سطح جنگل‌های کشور داشتیم که سبب افزایش پوشش گیاهی شد به گونه‌ای که ارتفاع پوشش گیاهی این مناطق به بیش از یک متر رسیده و علف‌های روییده در جنگل در حال حاضر خشک شده و با یک جرقه آماده حریق است.از سوی دیگر با توجه به ممنوعیت چرای دام در مناطق جنگلی، پوشش گیاهی جنگل‌ها کماکان پابرجاست ودرعین حال لاشه برگ‌ها ودرخت‌های فرسوده نیز وجود دارند که با شلیک گلوله‌ای از تفنگ یک شکارچی آتش می‌گیرد.
سبزعلی با تأکید بر این‌که کشورما به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات حفاظت از جنگل‌ها و مهار آتش سوزی در آن‌ها از میانگین جهانی عقب‌تر است، تصریح کرد: در چنین شرایطی حفاظت از جنگل‌ها درمقابل آتش سوزی بدون شک حمایت مردم و همیاران طبیعت را می‌طلبد.
سبزعلی آماری را ارائه کرد که می‌تواند اهمیت پیشگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را دوچندان سازد.
«پس از وقوع آتش سوزی در مراتع، ۷ سال و جنگل۳۰ سال زمان لازم است تا این عرصه‌ها به وضع اولیه برگردند و این واقعیت تلخی است که باید مردم به آن توجه داشته باشند.» در کشور ما در مجموع ۱۶ میلیون هکتار جنگل و۸۲ میلیون هکتار مرتع وجود دارد.در سال‌جاری به سبب افزایش پوشش گیاهی آتش سوزی در مراتع ۳۰ درصد و در جنگل‌ها ۲۰ درصد افزایش یافته است. به نقل از وی این سازمان در مهار آتش‌سوزی‌های بزرگ از هواپیما و هلی کوپتر‌های ارتش و هلال احمر یاری می‌جوید.
۲۷ هزار خانوار در جنگل‌های گیلان ساکن می باشند
استان گیلان با داشتن ۵۶۵ هزارهکتار اراضی جنگلی و ۲۵۴ هزارهکتار مرتع جاذبه‌های گردشگری بسیاری برای مسافران شمال کشور دارد.
رحمت‌الله رحمانی مدیر کل منابع طبیعی استان گیلان نیز در این باره توضیح داد: این استان به سبب سکونت دائمی ۲۷ هزار خانوار در جنگل‌های این استان، مشکلات خاص خود را برای حفاظت از جنگل و جلوگیری از آتش سوزی دارد.
 وی عامل دیگر آتش سوزی در این استان را وزیدن بادهای موسوم به گرم در اواسط آبان ماه و اواخر اسفندماه دانست و خاطرنشان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده در استان گیلان تعداد آتش سوزی‌ها از ۱۶۰ مورد در سال ۸۹ به ۶۵ مورد در سال ۹۱ رسیده است.در سال‌جاری تنها ۱۶ هکتار از جنگل‌های گیلان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.
رحمانی با اشاره به ایجاد ۱۷ هزار هکتار پارک جنگلی در این استان از مردم خواست در مسافرت‌های خود از این محدوده‌ها که از حداقل امکانات رفاهی برای پخت و پز برخوردارند استفاده کنند و اگر در دیگر مناطق جنگلی اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند در موقع ترک محل از خاموش شدن آن اطمینان پیدا کنند.
آتش سوزی مهمترین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس
جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار از اراضی غرب کشور در ۱۱ استان را در بر می‌گیرد که استان کردستان با داشتن ۳۷۳ هزار هکتار جنگل دومین استان به لحاظ داشتن سطح جنگل است.
پیمان باباپیری مدیر کل منابع طبیعی کردستان افزود: آتش‌سوزی، قطع درخت و ریزگردها بزرگترین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس می باشند. سبب همه آتش سوزی‌های جنگل‌های زاگرس در سال‌جاری در کردستان عامل انسانی بوده و تجربه نشان داده، فرهنگسازی و آموزش به ساکنان بومی می‌تواند تاثیر‌گذار‌ترین اقدام در جلوگیری از بروز آتش‌سوزی باشد.در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۶ هزار هکتار از جنگل‌های کردستان در آتش سوخت. با تجربه‌ای که از این آتش‌سوزی به دست آمد اکنون ۲ سال است که مسئولیت حفاظت از جنگل‌ها به بهره برداران بومی سپرده شده که از این طریق بروز آتش‌سوزی ۹۰ در صد کاهش یافته است. /


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.