مرسی قدرتمندتر از مبارک است

جام جم آنلاین: روزنامه لوتان سوئیس نوشت :مرسی ضربه ای جدی به نظامیان وارد کرد. او با کنار زدن دو «مومیایی» آخر عصر مبارک ، در مدت چند ساعت با وادار کردن نهاد نظامی به اطاعت ،خود را به عنوان مرد قدرتمند جدید مصر معرفی کرد.

این روزنامه به قلم دلفین مینویی از قاهره افزود : توصیف شرایط «حرکت شکوهمندانه» تاریخی محمد مرسی رئیس جمهور مصر در برکناری ژنرال طنطاوی همچنان نقل محافل مختلف در قاهره است.

محمد مرسی بر خلاف هر گونه انتظاری رفتاری تهاجمی در پیش گرفت. او در تاریخ بیست و نهم ژوئن در میدان التحریر به صورت نمادین سوگند یاد کرد و تلویحا در برابر قدرت نظامی وعده داد « به طور کامل از منافع مردم حفاظت می کند».

اما مردم مصر انتظارات فوری دیگری دارند. شبکه برق این کشور معیوب است. در اوج گرمای تابستان که همزمان با ماه رمضان شده بود ، قطع برق برای مردم به سرعت غیرقابل تحمل شد.

بسیاری از رسانه های طرفدار طنطاوی با بهره برداری از این نارضایتی ها خواهان برگزاری تظاهراتی بزرگ در روز بیست و چهارم اوت علیه «سلطه اخوان » شدند. در طی این مدت شبکه های اجتماعی شایعاتی درباره تلاش کودتای نظامی و توطئه برای قتل رئیس جمهور مطرح کردند.

در روز پنجم اوت ، حادثه ای که سینا را عزادار کرد فرصتی مناسب برای نوسازی فرماندهی قدیمی ارتشی فراهم کرد که ناکارآمد و بیش از حد سیاسی شده ارزیابی می شد. محمد مرسی با لغو مکمل مشهور «اعلامیه قانون اساسی» که ارتش را ضامن قوانین معرفی می کند قدرت قانون گذاری و در صورت لزوم حق تشکیل مجلس جدید موسسان را در اختیار گرفت. به این ترتیب به گفته روزنامه الوطن ، «مرسی سر ارتش را از تن جدا کرد».

این خبر شگفت آور در عین حال باعث تعجب ژنرال قدرتمند و دستیارانش نشد. آیا آنها قبلا درباره این موضوع مذاکره کرده بودند ؟ در چه شرایطی؟

طارق رضوان پژوهشگر مرکز رفیق حریری برای خاور میانه می گوید : هیچ تردیدی وجود ندارد که این تغییرات نمی تواند بدون موافقت نسل جدید افسران ، که آنها نیز خواهان کناره گیری قدیمی ها ، که غرق در اختلافات داخلی بوده و قادر به تضمین امنیت کشور نبودند صورت گرفته باشد.

توفیق اکلیماندوس پژوهشگر کالج فرانسه با بیان اینکه اقدام رئیس جمهور برای در اختیار گرفتن قدرت پارلمانی و داشتن قدرت اجرایی قدرتی به مراتب بیشتر از مبارک دارد گفت : «ما اکنون به سمت یک دیکتاتوری اخوانی پیش می رویم».(واحد مرکزی خبر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.