مرسی دوباره گفت خلیج «عربی» – اخبار سیاسی

به گزارش خبرآنلاین مرسی درسخنرانی روز چهارشنبه خود در نشست سالانه مجمع عمومی، جهان عرب را منطقه ای به گستردگی «از اقیانوس اطلس تا خلیج عربی» توصیف کرد.

آنگونه که سایت عصر ایران گزارش کرده است این همان توصیفی بود که جمال عبدالناصر رییس جمهوری اسبق مصر یک بار در سخنرانی خود در سال ۱۹۵۶ به آن اشاره کرده بود، ولی ناصر در آن سخنرانی نام تاریخی و صحیح خلیج فارس را مورد اشاره قرار داده بود و دنیای عرب را جهانی به گستردگی «از اقیانوس اطلس تا خلیج فارس» خوانده بود.

مرسی در حالی در سخنرانی خود از کلمه مجعول «خلیج عربی» استفاده کرد که این واژه مجعول عمری کمتر از نیم قرن دارد در حالی که نام تاریخی و صحیح این آبراه بین المللی از هزاران سال پیش بدین سو «خلیج فارس» بوده است و هم اکنون نیز نام رسمی و بین المللی آن «خلیج فارس» محسوب می شود.

رئیس جمهور مصر پیش از این نیز، در سخنرانی خود در نشست اتحادیه عرب ضمن استفاده از واژه جعلی «خلیج عربی» به جای خلیج فارس، از تصمیم عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر کمک مالی به یمن استقبال و اضافه کرد: «مصر مانند همیشه در کنار کشورهای خلیج «عربی» ایستاده است و هرگونه تلاش برای دخالت در کشورهای منطقه را نمی پذیرد. ما همیشه در کنار برادرانمان در عربستان و کشورهای خلیجی خواهیم ایستاد و از هیچ تلاشی برای تأمین امنیت آن ها دریغ نخواهیم کرد». مرسی در ادامه با تکرار عبارت ساختگی پیشین به جای خلیج فارس، گفت: «مواضع ما در قبال کشورهای خلیج «عربی» و امنیت این منطقه استراتژیک در جهان عرب، دلیلی بر دشمنی ما و یا جنگ طلبی ما با دیگران نیست. ما فقط خواهان استقرار ثبات در منطقه هستیم.»

استفاده مرسی از این لفظ جعلی در حالی صورت می‌گیرد که مقامات ایرانی سفر چهار ساعته وی به تهران در خلال نشست سران غیرمتعهد را نشانه نزدیکی روابط عنوان می‌کنند.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.