مرکز پژوهشهای مجلس مداخله نظامی فرانسه در شمال آفریقا و مالی را بررسی کرد

۲۶ام بهمن ،

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تحولات شمال آفریقا و مداخله نظامی فرانسه در مالی را مورد واکاوی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد : بحران مالی از یک بحران و جنگ داخلی برای استقلال و جدایی بخشی از شمال آن، در حال تبدیل شدن به یک بحران بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی است. از یک سو پیوند جریان‌های استقلال طلب طوارق و دیگر قبایل حاضر در منطقه صحرای بزرگ با القاعده خطرآفرین شده و از سوی دیگر نگاه استعمارگرانه فرانسه به بحران داخلی این کشور آن را بیش از پیش خطرناک کرده است.

مالی دارای معادن بزرگ اورانیم ، فسفات، کبالت و حتی نفت و گاز است که بخش بزرگی از آنها هنوز کشف نشده‌اند. پیوند خوردن امنیت مالی با امنیت الجزایر به عنوان یکی از منابع مهم تامین انرژی اروپا و امنیت گازی این قاره نیز مزید بر سبب شده تا بحران در این منطقه تشدید شود.

همراهی بعضی از کشورهای اروپایی با حمله نظامی فرانسه به مالی بر همین مسئله تاکید دارد. در بعد دیگر به سبب نوع جغرافیا و پوشش بیابانی منطقه، هیچ ارتش منظمی نمی‌تواند شورشیان مسلح را به صورت کامل سرکوب کند و از این رو، به نظر می‌رسد بحران داخلی در مالی گسترده تر شود و جنگ در آن ابعاد وسیع‌تری به خود بگیرد.

آنچه مشخص است کشورهای حوزه صحرا – بجز الجزایر – دارای توان کافی برای دفاع در برابر جریان‌های مسلح شورشی و القاعده نیستند و فرانسه نیز همسن مسئله را بهانه کرده و به مداخله نظامی در این کشور روی آورده است. سخنان فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه جنگ در مالی را ادامه خواهد داد و این کشور را ترک نمی‌کند سببی بر این مسئله است که منابع دست نخورده صحرا می‌تواند چرخ اقتصاد اروپا به خصوص فرانسه بحران‌زده را به گردش درآورد.

به هر حال، بحران در مالی به سبب سابقه، جغرافیا، انگیزه‌های قومی و مذهبی و در نهایت وارد‌شدن عامل خارجی به این سادگی‌ها پایان نخواهد یافت و الجزایر هم نشان داد که به آسانی در بازی کشورهای غربی و آمریکا برای حضور نظامی در خاک خود آرام نخواهد گرفت. آنچه در شرایط کنونی مهم ارزیابی می‌شود نوع و میزان واکنش کشورهای اسلامی به دخالت نظامی فرانسه بدون مجوز سازمان ملل در یک کشور اسلامی است که در این مورد مجلس شورای اسلامی می‌تواند رقالب بین‌المجالس اسلامی و همچنین ظرفیت جنبش غیرمتعهد اقدام کرده و این دخالت‌ها را محکوم کند و از پاریس برای این رفتار توضیح بخواهد.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.