مسکن مهر روی گسل گرانی

۲۵م آذر ،

به گزارش نوساز به نقل از خانه ملت، عرشه توفان‌زده مسکن مهر با توجه به اوضاع و احوال بحران زده بخش مسکن معلوم نیست با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد.با گذشت زمان، مسکن مهر نشان داد نمی‌توان حسابی روی آن باز کرد در این میان صرف نظر از مشکلات اجرایی طرح مسکن مهر، دولت نیز دچار سردرگمی شده است .

با توجه به اینکه مسکن سهم بسیاری از بودجه خانوار را به خود اختصاص می دهد اما کمبود نقدینگی و درآمدهای ناچیز در برابر اعلام تورم بیش ۲۶ درصدی ۱۲ ماهه منتهی به آبانماه امسال (البته بر اساس آمار بانک مرکزی) در هشت ماهه منتهی به آبان ماه دیگر چیزی را برای مسکن باقی نمی گذارد البته به عقیده کارشناسان نرخ واقعی تورم بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است همین که به قول امروزی ها “یک لقمه نانی باشد”. پس سهم مسکن چه می گردد؟ سوالی است که به نظر نمی رسد دولت هم پاسخ قانع کننده ای جز “مسکن مهر” برای این سوال داشته باشد.

با بررسی روند مسکن مورد علاقه دولت یعنی همان مسکن مهر شاهد انتقاد بعضی کارشناسان به اجرای ناصحیح مسکن مهر در کشور هستیم با نگاه منصفانه مسکن مهر خانه دار شدن بخشی از دهک های پایین جامعه را فراهم کرد اما دوری از شهرها، عدم تاسیسات زیربنایی و روبنایی مناسب و … سبب شد تا استقبال خوبی از این طرح نشود به طوری که بعضی کارشناسان بر این عقیده اند که مسکن مهر ایده خوبی بود اما به بدترین شکل ممکن اجرا شد.

هدف اصلی مسکن مهر حذف قیمت زمین و ساخت مسکن در زمین های دولتی در اطراف شهرها برای اقشار ضعیف جامعه است. طی سالهای اخیر به ویژه بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از اواخر سال ۸۹ و حذف یارانه حامل های انرژی شاهد افزایش قیمت تمام شده بسیاری از کالاها در واحدهای تولیدی بودیم به طوری که مصالح ساختمانی از این موضوع مستثنی نبودند.در گیروداد افزایش قیمت کالاهای اساسی، قیمت مسکن نیز به عنوان کالایی که بیشترین سهم را در بودجه خانوار دارد به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.

زمانی که بحث مسکن مهراز سوی دولت مطرح شد بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران حوزه مسکن اعلام کردند که طرح مسکن مهر طرحی غیر کارشناسی است و قطعا در آینده لطمات بسیاری به بخش مسکن وارد خواهد کرد و بیشتر آنان نیز معتقد بودند که در این طرح بیشتر از نظر احساسی به موضوع توجه شده و این طرح طرحی ناموفق و شکست خورده است .با تمام این تفاسیر و مخالفت ها طرح مسکن مهر پا به میدان گذاشت تا خاطره ناکامی طرح استیجار را ذهن‌ها پاک کند. قرار بود دولت وقت با ساخت وساز زمین مردم را صاحب خانه کند اما موفق نشد و چند سال بعد طرحی به نام مسکن مهر با شکل و شمایل تازه از راه رسید . مسئولان امر آن را نجات بخش بازار مسکن معرفی کردند و بزرگ‌ترین و موفق‌ترین اقدام دولت نهم دانستند که پیش از این تکرار نشده بود.

مسکن مهر پا به میدان گذاشت و بارقه‌ای از امید برای قشر اعظمی از جامعه را روشن کرد تا شاید آرزوی خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه به حقیقت بپیوندد. با گذشت ماه‌ها معلوم شد این طرح نیز راه به جایی نخواهد برد اما این طرح، تنها راهکاری بود که دولت نهم برای خارج شدن از بحران مسکن آن را به اجرا درآورد؛ طرحی که امروز بسیاری از کارشناسان آن را شکست خورده دانسته‌اند و هر روز بر تعداد انصرافی‌های این طرح افزود می‌شود. عرشه توفان‌زده مسکن مهر با توجه به اوضاع و احوال بحران زده بخش مسکن معلوم نیست با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد.با گذشت زمان، مسکن مهر نشان داد نمی‌توان حسابی روی آن باز کرد در این میان صرف نظر از مشکلات اجرایی طرح مسکن مهر، دولت نیز دچار سردرگمی شده است .چرا که فارغ از افزایش قیمت مسکن، اخیرا قیمت مسکن مهر نیز حداکثر ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که به نقل از وزیر راه و شهرسازی سقف پرداخت تسهیلات مسکن مهر افزایش نمی یابد.

افزایش قیمت مسکن مهر بسیاری را منصرف می کند

در همین حال نیز یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور افزایش قیمت مسکن مهر طبیعی به نظر می رسید، گفت: بهتر بود دولت سیاست های دیگری را به جای افزایش قیمت مسکن مهر در نظر می گرفت .

نبی اله احمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت افزود: با توجه به اینکه مسکن مهر با هدف خانه دار کردن اقشار ضعیف جامعه در دستور کار دولت قرار گرفت اگر تدابیر دیگری غیر از افزایش قیمت مسکن مهر به منظور جبران هزینه های مربوطه در نظر گرفته می شد بهتر بود.

نماینده مردم داراب و وزرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های جایگزین افزایش قیمت مسکن مهر تصریح کرد: مساعدت های بلاعوض و یا تسهیلات بلاعوض می توانستند راهکارهایی به جای افزایش قیمت مسکن مهر باشند.

وی ادامه داد: اشخاصی می باشند که حتی تهیه هزینه های اولیه مسکن مهر و مبالغ ۷ یا ۸ میلیون تومان برای آن ها میسر نیست.

احمدی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن مهر چه بسا بسیاری را از تهیه این واحدها منصرف کند، افزود: دراین سبب می گردد حق به حقدار نرسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور افزایش قیمت مسکن مهر طبیعی به نظر می رسید به طوری که بهتر بود دولت سیاست های دیگری را به جای افزایش قیمت مسکن مهر در نظر می گرفت .

نماینده مردم داراب و وزرین دشت در مجلس دربارهٔ اینکه افزایش تسهیلات مسکن مهر افزایش تقاضا را در پی دارد و شاید سبب افزایش قیمت مسکن نیز شود تاکید کرد: اگر هم در این صورت افزایشی در بخش مسکن شاهد باشیم این افزایش به اقشار بالای جامعه تحمیل می شد که آنها نیز دارای مسکن می باشند.

احمدی همچنین گفت: اگر تدابیر دیگری به جای افزایش قیمت مسکن مهر در نظر گرفته می شد هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی بهتر بود.

قیمت مسکن مهر از ابتدا نباید ثابت در نظر گرفته می شد

یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز دربارهٔ افزایش قیمت ساخت مسکن مهر گفت: طبیعی است که مسکن دستخوش مسائل اقتصادی می گردد؛ با این وجود نباید قیمت مسکن مهر از ابتدا ثابت در نظر گرفته می شد.

منصور آرامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: واقعیت این است که از روزی که پروژه مسکن مهر کلید خورد قرار شد برای این واحدها یک قیمت ثابت در نظر گرفته شود و به متقاضیان تحویل دهند اما با توجه به اینکه مسکن دستخوش مسائل اقتصادی کشور خواهد بود نباید یک قیمت ثابت برای آن در نظر گرفته شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متغیرهای بسیاری در قیمت تمام شده مسکن مهر موثر است، افزود: اما وقتی از همان ابتدا تعهدی با مردم می گردد مسکن مهر باید با هم نرخ به مردم تحویل داده شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید افزایش قیمت متغیرهای مسکن مهر از جمله مصالح ساختمانی را پیش بینی می کرد، ادامه داد: طبیعی است که مصالح ساختمانی از جمله سیمان افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: طبیعی است که مسکن دستخوش مسائل اقتصادی کشور است و با این وجود نباید قیمت مسکن مهر از ابتدا ثابت در نظر گرفته می شد و قیمت ها باید متغیر و با توجه به پارامترهای مختلف در نظر گرفته شود.

آرامی افزود: در هر صورت باید با نگاه واقع بینانه طوری تصمیم گیری شود که به لحاظ مادی فشاری به قشر آسیب پذیر جامعه وارد نشود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مسکن مهر متناسب با افزایش قیمت ها باید حداقل افزایش قیمت را داشته باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت نمی تواند برای بخش مسکن یارانه در نظر بگیرد اما باید تلاش شود تا جای امکان افزایش قیمت نداشته باشد.

تاثیرهزینه‌های مختلف در قیمت تمام شده مصالح ساختمانی
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت ناچار است افزایش قیمت مسکن مهر را به مردم تحمیل کند، گفت: بهترین راهکار این بود که دولت به برنامه زمانبندی خود در پروژه های مسکن مهر عمل می کرد که متاسفانه اینطور نبودو درحال حاضر شاهد رشد قیمت مسکن مهر هستیم.

حامد قادرمرزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه بنده قطعا با این افزایش قیمت مخالفم، تصریح کرد: اما باید توجه داشت که مسکن مهراز بودجه های دولتی ساخته نمی شود و دولت از پول مردم اقدام به ساخت مسکن مهر می کند و مجبور است افزایش قیمت مسکن را از طریقی جبران کند.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت به منظور جبران هزینه های مربوط به مسکن مهر یا باید این هزینه را از مردم دریافت کند و یا اینکه از طریق عدم استفاده از تجهیزات ساختمانی مثل آسانسور، سیستم برق و سایر مصالح این هزینه ها را جبران کند، گفت: به همین سبب دولت مجبور به افزایش قیمت مسکن مهر شد.

قادرمرزی افزود: بهترین راهکار برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن مهر این بود که دولت به برنامه زمانبندی خود در پروژه های مسکن مهر عمل می کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی با توجه با اینکه اغلب این مصالح در داخل کشور تولید می شوند، خاطرنشان کرد: اغلب مصالح ساختمانی تولید داخل است اما افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه های مربوط به حمل ونقل،‌ افزایش دستمزدهای کارگران، افزایش هزینه های سوخت کارگاه ها، هزینه های مربوط به تامین انرژی، افزایش هزینه های مدیریتی و افزایش قیمت در سایرهزینه های مربوط به مصالح ساختمانی نهایتا در قیمت تمام شده این مصالح تاثیرگذار بوده است.

متقاضیان مسکن مهر کاهش می یابد؟

اما با وجود اینکه دهک پایین جامعه مشتری اصلی مسکن مهر است افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه در سال جاری مشکلاتی را برای سازندگان مسکن مهر و انبوه سازان به وجود آورده بود تا جایی که در مقطعی روند ساخت مسکن مهر به کندی پیش می رفت. از طرفی افزایش قیمت مسکن مهر با توجه به عدم کیفیت این واحدها در بعضی موارد یکی از مشکلات مشتریان مسکن مهر است. با توجه به اینکه کارشناسان معتقدند با افزایش قیمت این واحدها بعضی از متقاضیان انصراف خواهند داد اما به نقل از نیکزاد وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمت مسکن مهر طوری تعیین شده است که به متقاضیان این واحدها فشاری وارد نشود. علی رغم افزایش ۵ تا ۴۰ هزار تومانی قیمت ساخت مسکن مهر در هر متر مربع و از طرف دیگر وعده وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تعیین منطقی قیمت مسکن مهر باید منتظر باشیم و ببینیم آیا متقاضیان مسکن مهر کاهش می یابد؟


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.