مسکن مهر قیمت زمین را ۹ برابر کرد/قفس‌های شیکی به اسم خانه ساخته شده‌‌است

نوشته شده در تاریخ ۲۴/آذر/ – ۱۱:۴۵ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

انتقادهای تازه وزیر راه و شهرسازی:

ممتاز نیوز: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه در بخش مسکن با هرج و مرج سیاستی و اغتشاش در حوزه مالی مواجه هستیم،‌گفت: اجرای پروژه‌های مسکن مهر، قیمت زمین در کشور را ۹ برابر افزایش داد.

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز به نقل از آنا، عباس آخوندی در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مسکن مهر در تهران هدف‌گذاری شد، در حالی که این شهر از شدت تراکم نمی‌توانست این حجم واحد مسکونی را در خود جای دهد، اظهار کرد: همین امر تمرکز شدید مسکن در تهران را تشدید کرد.

وی با بیان اینکه جامعه علمی اعتمادش را به نظام سیاست‌گذاری از دست داده‌ است، ادامه داد: تصور ابتدایی از اجرای پروژه مسکن مهر کنترل قیمت زمین بود، اما با اجرای پروژه‌های مسکن مهر قیمت زمین ۹ برابر و قیمت واحد مسکونی ۶ برابر شد و در نهایت نه تنها شعار تمرکززدایی مسکن مهر به اجرا در نیامد، بلکه با یک اغتشاش مالی در بخش مسکن کشور مواجه شدیم.

او افزود: متاسفانه بخش مسکن به شکل گسترده‌ای با حوزه سیاست گره خورده‌است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که یک واحد افزایش در ارزش افزوده بخش ساختمان و مسکن، تولید ناخالص داخلی را حدود ۲ درصد و یک واحد افزایش تولید ناخالص داخلی، ارزش افزوده بخش ساختمان و مسکن را ۱٫ ۲ درصد افزایش می‌دهد، ادامه داد: سهم مسکن از بودجه خانوار حدود ۳۳ درصد است.

به گفته او، نحوه توزیع مسکن یکی از نکات مهم در سیاست‌گذاری‌های این بخش بود، اما به رغم افزایش نرخ رشد موجودی مسکن، تعداد خانه‌های خالی نیز دچار افزایش شده‌است، در حالی که آمار نشان می‌دهد هم اکنون ۱٫ ۵ میلیون خانوار در یک اتاق و کمتر زندگی می‌کنند.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین به تشریح مهم‌ترین وقایع حوزه مسکن در دولت یازدهم پرداخت و اظهارکرد: ادامه روند تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، بهبود بافت فرسوده و اسکان غیر رسمی، تامین ابزارهای نوین مالی، صندوق زمین و ساختمان و انجام مقدمات توسعه صندوق‌های پس‌انداز از جمله مهم‌ترین اقدامات در حوزه مسکن است.

وی خاطرنشان کرد: قابلیت سکونت بودن شهر‌ها و قابلیت جابه‌جایی در سطح شهر باید از جمله نکات قابل توجه در سیاست‌های شهری باشد، ولی ما شاهدیم که تنها در محله‌های نیاوران و شمیرانات، یک سری قفس‌های شیک به اسم خانه به وجود آمده، بدون آنکه امکان تحرک، جابه‌جایی و کیفیت زندگی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.