مشکل کرسی‌های آزاداندیشی ضعف مطالعاتی دانشجوست نه نا امنی

۱۸م دیماه ،

511.JPG

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: خلاء روش‌های گفت‌وگو و مناظره در کتب معارف دانشگاهی وجود دارد، در این میان مناظرات امام رضا (ع) باید در این کتب محور قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، حجت الاسلام خدایی در جلسه پشتیبانی از کرسی‎های آزاد اندیشی ضمن اشاره به آسیب‌های این کرسی‌ها، با بیان اینکه فقدان ساز و کار انتقال مهارت‌های گفت‌وگو به دانش آموزان در آموزش و پرورش وجود دارد و بعضا معلمان هم مهارت پاسخگویی و پرسشگری را ندارند، افزود: مادامی که دانش آموز مهارت گفت‌وگو را تجربه نکند و وارد دانشگاه شود طبیعی است که خام و نپخته وارد فضای کرسی‌ها می‌شود و به همین صورت هم از فضای کرسی‌ها خارج می‌شود.

وی افزود: دروس آموزش و پرورش باید روش‌های خلاقیت فکر را در دانش آموزان ایجاد کندتا دانش آموز اهل تفکر خلاق شود.

خدایی عدم محتوا سازی و تولید فکر و ایده را از دیگر آسیب‎های پیش روی کرسی‌ها دانست و ادامه داد: باید در قالب کتابچه‌ها محتوای کرسی‎های آزاد اندیشی تدوین و منتشر شود.

وی با تاکید بر اینکه طراحی و مهندسی کرسی‎های آزاد اندیشی باید به گونه‌ای باشند که دانشجو از فضای شعار زدگی خارج شود، تصریح کرد: این روش در دانشگاه لرستان به اجرا درآمده و تلاش کرده‌ایم که کرسی‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که دانشجو بدون مطالعه وارد کرسی‎ها نشود و به هر حال مشکل دانشجوی ما برای ورود به کرسی‎های آزاد اندیشی نه نا امنی و نه توهم نا امنی است، بلکه مشکل در ضعف مطالعاتی دانشجو است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه عدم ورود اساتید به فضای نظریه پردازی، دانشگاه‌های کشور و استان را تهدید می‌کند، گفت: نباید فضا به گونه‌ای باشد که استاد به خودش اجازه دهد که ترم بگذرد؛ اما برای ارائه یک نظریه ورود پیدا نکرده باشد.

خدایی در ادامه تاکید کرد: وظیفه دانشگاه پرسشگری و مهندسی فکری جامعه است و با این وجود اصحاب دانشگاه و کسانی که با دانشگاه در تعامل می باشند باید مراقب باشند که دانشگاه از فضای سیاسی منفعل نشود؛ از این رو در دانشگاه باید فضای فعال برخورد با جریانات سیاسی را داشته باشیم و در کرسی های آزاد اندیشی جریان شناسی سیاسی را حاکم کنیم.

داوری از مشکلات کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها

همچنین حجت الاسلام مستاجران مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این نشست داوری را از مشکلات کرسی‌های آزاداندیشی در استان دانست و گفت: اساتید مستعد باید برای داوری کرسی‌ها شناسایی شوند.

وی بیان کرد: مشکل کرسی‎های آزاد اندیشی در بحث داوری این است که داور یا از ابتدا یا انتها کرسی به صورت یک طرفه حرف می‌زند و یا اینکه اصلا حرف نمی‌زند، با این وجود باید از بین اساتید دانشگاه‌های استان یک بررسی صورت بگیرد و اساتید مستعد برای داوری کرسی‌های آزاد اندیشی شناسایی و آموزش های لازم را برای داوری کرسی‌ها فرا بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری کرسی های آزاداندیشی باید توسط تشکل‎های دانشجویی صورت گیرد نه توسط نهاد رهبری، افزود: ضروری است کارگاه اجرای کرسی‌های آزاداندیشی برای فعالان تشکل‌های دانشجویی برگزار شود و در این کارگاه علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم، مسئولان امنیتی و انتظامی استان نیز برای اعلام حمایت از کرسی‌ها در این کارگاه حضور یابند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی لرستان به فرآیندی بودن ارتباط در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: در قبل به سبب محدودیت وسایل ارتباطی، ارتباط خطی بود؛ اما در حال حاضر از کانال های ارتباطی مختلفی پیام های متعددی برای مخاطبان ارسال می‌شود، با این وجود بهترین راه برای اثرگذاری بر مخاطب این است که پیام موافق و مخالف در یک سطح ارسال شوند تا مخاطب احساس تحمیل نکند؛ بنابر این نوع ارتباط است که رهبر معظم انقلاب بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید می‌ورزند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.